2026-09-20, 20:17
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Det här är aningen udda. I vart fall märkliga vinklar i många rum och missprydande bärpelare. Dessutom helt omöjligt att placera i en viss stil. För 80.000.000 kr kan man förvänta sig något bättre.

https://www.booli.se/bostad/1863839

Märkligt att huset är ”blurrat” på Google Maps! Någon som vet varför Google gör så? Någon speciell person som bor där kanske? Nu är ju fotot från 2010 så det kan ju ha ändrats.

https://maps.app.goo.gl/MsWgAUZtF3RP3ExV6

Nu är det två stycken sjövillor till salu inte så långt ifrån varandra: https://www.booli.se/bostad/3740495
Senast redigerad av Eadric.Streona 2026-09-20 kl. 20:28.
Citera
2026-09-20, 20:24
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Gårdfarivägen 6, Skara, Skara kommun
5 495 000 kr
Antal rum: 8 rum
Boarea: 330 m²
Tomtarea: 1 463 m²

Välkommen till ett av Skaras mer välkända hus...
Gott om guldskivor på väggarna...
En uppföljning i dessa gyllene Bert och Carola-tider...

Föga förvånande säkrade Bert Karlsson ett undersökande reportage:

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/bert-karlsson-saljer-ikoniska-huset-se-bilderna/
Publicerad 8 maj 2026 kl 18.58

Bert Karlsson säljer sitt ikoniska hem i Skara efter 46 år.

Huset har sett fester med Carola och Herreys – men de drygt 300 kvadratmetrarna har blivit för mycket.
Se bilderna – och prislappen – på huset.
Senast redigerad av Cliff.Booth 2026-09-20 kl. 20:34.
Citera
2026-09-20, 20:33
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
Märkligt att huset är ”blurrat” på Google Maps! Någon som vet varför Google gör så? Någon speciell person som bor där kanske? Nu är ju fotot från 2010 så det kan ju ha ändrats.

https://maps.app.goo.gl/MsWgAUZtF3RP3ExV6

Även vanliga dödliga kan begära en blurrning. Det finns diverse anledningar, som inte alls behöver innebära att det bor en kändis, miljardär eller maffiaboss i huset. En anledning kan vara att blurraren har som extraknäck att köpa risiga villor för 5 MSEK, renovera dem för 3 MSEK och sälja dem för 12 MSEK efter några år.

PS
Om du köper ett hus för att starta t.ex. ett kafé, vill du givetvis inte att kaféet är blurrat, men...

En gång blurrat -- alltid blurrat.

Åtminstone var det så för något år sedan.
Senast redigerad av Cliff.Booth 2026-09-20 kl. 20:41.
Citera
2026-09-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag gillar formuleringen "sovrum kombinerat sällskapsrum" samtidigt som rummet är övermöblerat med endast en säng.
Inget att bo i, men behöver man ofta övernatta i stan så kan det kanske vara ett alternativ till hotell. För sådant bruk hade jag nog föredragit en ordentlig sovanpassad bäddsoffa, alternativt en säng som fälls upp mot väggen. Sedan bort med ugnen, köket klarar sig bra med mikrovågsugn och en spisplatta. Vattenkokare eller kaffebryggare hamnar i mitt fall efter en liten kombinerad tvättmaskin/torktumlare.
Är det verkligen en säng som man ser vid fönstret? Den är väldigt hög. Verkar vara ett matbord med en madrass och sängkläder på. Förmodligen ihopfällbart bord kombinerat med fällstolar som ligger under bordet så länge det fungerar som säng. Lite oklart vad som är vad i mina ögon.
Citera
2026-09-21, 09:32
Medlem
Citat:
Är det verkligen en säng som man ser vid fönstret? Den är väldigt hög. Verkar vara ett matbord med en madrass och sängkläder på. Förmodligen ihopfällbart bord kombinerat med fällstolar som ligger under bordet så länge det fungerar som säng. Lite oklart vad som är vad i mina ögon.
Ingen lägger madrass, täcken, kuddar, lakan osv på golvet för att få en bordsyta att äta vid i ett sånt litet rum. Det är ju en vanlig säng med förvaring under, finns att köpa färdiga sängstommar med lådor under hos Ikea eller så köper man egna skåp eller byråer och lägger en bäddmadrass/resårbotten ovanpå det.

Vill man sitta på en stol i ett sånt litet rum så skaffar man pallar eller fällstolar som oftast röjs undan vid en fotografering av bostaden.
Sängskåpet står där oanvänt, och troligen för att bostadsytan är så liten att ska sängskåpet fällas ner så måste man ha fällbara möbler som går att plocka undan för att sängen ska få plats, vilket är ett personligt val hur mycket man vill hålla på att stöka varje kväll och morgon.
Citera
2026-09-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ingen lägger madrass, täcken, kuddar, lakan osv på golvet för att få en bordsyta att äta vid i ett sånt litet rum. Det är ju en vanlig säng med förvaring under, finns att köpa färdiga sängstommar med lådor under hos Ikea eller så köper man egna skåp eller byråer och lägger en bäddmadrass/resårbotten ovanpå det.

Vill man sitta på en stol i ett sånt litet rum så skaffar man pallar eller fällstolar som oftast röjs undan vid en fotografering av bostaden.
Sängskåpet står där oanvänt, och troligen för att bostadsytan är så liten att ska sängskåpet fällas ner så måste man ha fällbara möbler som går att plocka undan för att sängen ska få plats, vilket är ett personligt val hur mycket man vill hålla på att stöka varje kväll och morgon.
Kanske. Men var äter man i så fall? Ute?
Citera
2026-09-21, 09:43
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:

Toan?
Citera
2026-09-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Toan?
Inte under sängen i alla fall för där står det tydligen en massa lådor
Citera
2026-09-21, 09:57
Medlem
Citat:
Bricka, pall, fällbart minibord, ute.
Citera
2026-09-21, 10:21
Medlem
Citat:
Bricka, pall, fällbart minibord, ute.
Ok. Ett mer ovärdigt boende får man hur som helst leta länge efter. Jag skulle inte bo där även om jag fick köpeskillingen istället för att behöva betala den samt därtill löpande månadsavgift.
Citera
2026-09-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ok. Ett mer ovärdigt boende får man hur som helst leta länge efter. Jag skulle inte bo där även om jag fick köpeskillingen istället för att behöva betala den samt därtill löpande månadsavgift.
Mest troligt används den som övernattningslägenhet och prisklassen är naturligtvis inte för alla. Jag funderar över din slutledningsförmåga.
Citera
2026-09-21, 10:29
Medlem
Citat:
Mest troligt används den som övernattningslägenhet och prisklassen är naturligtvis inte för alla. Jag funderar över din slutledningsförmåga.
Slutledningen baserar sig på bilderna i annonsen så den kan du sluta fundera över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in