2016-11-27, 12:51
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vadå? Det är ju de fyrkantiga hyllorna. Simpel Timellripoff.

Simpel Timellripoff, låter som någon gammal ryss i en bok av Gogol! (Ursäkta offtopic.)
Citera
2016-11-27, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
En rolig sysselsättning så här på söndan: Hitta trappan upp till loftet: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-stockholms-kommun-sigtunagatan-13-10489157
Jag undrar ju hur länge det tar innan de där Ikea-hyllorna ger vika när man kliver på dem. De har fasade kanter och jag föreställer mig att den övre skivan börjar pressa de andra ut åt sidorna, men det är väl en lätt kvinna som bott där.
Citera
2016-11-27, 15:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag undrar ju hur länge det tar innan de där Ikea-hyllorna ger vika när man kliver på dem. De har fasade kanter och jag föreställer mig att den övre skivan börjar pressa de andra ut åt sidorna, men det är väl en lätt kvinna som bott där.

Det ser verkligt riskabelt ut. I annonsen står också "Lägenheten är optimalt planerad med ordentligt kök.". Något kök har inte lägenheten, den har en kokvrå. Är det verkligen okej numera att skriva "kök" om kokvrå? Ett kök är ett eget rum, en kokvrå är det som "lägenheten" i fråga har. Själv skulle jag nästan få cellskräck i en sådan liten lägenhet, om jag skulle bo där. Fast duger väl som övernattningslägenhet, skulle jag anta.

När man ser sådana små objekt säljas som lägenheter, fattar man vidden av bostadsbristen i Stockholm.
Citera
2016-11-27, 15:52
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det ser verkligt riskabelt ut. I annonsen står också "Lägenheten är optimalt planerad med ordentligt kök.". Något kök har inte lägenheten, den har en kokvrå. Är det verkligen okej numera att skriva "kök" om kokvrå? Ett kök är ett eget rum, en kokvrå är det som "lägenheten" i fråga har. Själv skulle jag nästan få cellskräck i en sådan liten lägenhet, om jag skulle bo där. Fast duger väl som övernattningslägenhet, skulle jag anta.

När man ser sådana små objekt säljas som lägenheter, fattar man vidden av bostadsbristen i Stockholm.

Ja, den var verkligen inte välplanerad. Dusch och wc i var sitt utrymme stjäl yta. Och köksinredningen som står pang bom längs ena väggen i rummet, om den åtminstone hade varit lite i skymundan. Dessutom gatuplan så man måste ha insynsskydd på fönstren.

Men det finns funkislägenheter i den här storleken som är helt OK att bo i. Jag har bott på
21,5 m2 och trivts. Fast den lägenheten hade balkong med parkutsikt, det gjorde sitt till.
Citera
2016-11-27, 16:36
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Ja, det känns inte särskilt säkert. Jag har ju klagat på stegar till loftsängar tidigare, men den här var i särklass. Men det ser ju bra ut, och det är väl det enda som räknas nuförtiden...
Citera
2016-11-27, 16:50
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Det ser verkligt riskabelt ut. I annonsen står också "Lägenheten är optimalt planerad med ordentligt kök.". Något kök har inte lägenheten, den har en kokvrå. Är det verkligen okej numera att skriva "kök" om kokvrå? Ett kök är ett eget rum, en kokvrå är det som "lägenheten" i fråga har.

Jodå, lägenheten har kök. Den har dock inga andra rum. En så kallad 'noll rum och kök'.

Citat:
Själv skulle jag nästan få cellskräck i en sådan liten lägenhet, om jag skulle bo där. Fast duger väl som övernattningslägenhet, skulle jag anta. När man ser sådana små objekt säljas som lägenheter, fattar man vidden av bostadsbristen i Stockholm.

De lägenhetstyper som är/var vanligast i Stockholm är dels enorma paradvåningar och dels väldigt små lägenheter i stil med denna. På senare tid har man ofta delat upp paradvåningarna, och även slagit ihop de små skyffena till 'normalstora' tvåor och treor, dock inte alla som exemplet visar.

Det som stör mig mest är att någon (som borde pryglas offentligt) har rivit ut kakelugnen.
Senast redigerad av AndersM79 2016-11-27 kl. 16:55.
Citera
2016-11-27, 16:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jodå, lägenheten har kök. Den har dock inga andra rum. En så kallad 'noll rum och kök'.

De lägenhetstyper som är vanligast i Stockholm är dels enorma paradvåningar och dels väldigt små lägenheter i stil med denna. På senare tid har man ofta delat upp paradvåningarna, och även slagit ihop de små skyffena till 'normalstora' tvåor och treor, dock inte alla som exemplet visar.

Måste vara nyspråk påhittat av mäklarna. Förr skiljde man på "etta med kokvrå" och "ett rum och kök".
Lägenheten är en etta med kokvrå.
Citera
2016-11-27, 17:31
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det som stör mig mest är att någon (som borde pryglas offentligt) har rivit ut kakelugnen.

...och ersatt denna trista gamla kakelugn med en chic walk-in-closet, bakåtsträvare där!
Citera
2016-11-27, 19:34
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
En rolig sysselsättning så här på söndan: Hitta trappan upp till loftet: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-stockholms-kommun-sigtunagatan-13-10489157

Jag har aldrig förstått mej på sovloftshysterin. Oftast finns det plats för en rejäl bäddsoffa så att man slipper hålla på och bängla sej upp (och ner) för nån hemmasnickrad hylla som i detta fall. Mina föräldrar har en bäddsoffa som det tar typ 30 sekunder att fixa till. Att behöva
1: Hångla upp
2: Väl i bingen iakttaga försiktighet så att ingen slår huvudet i taket
3: Behöva ta sig ner igen för att tvaga genitalierna efter genomförd coitus
4: TA SIG UPP IGEN

förefaller oerhört erotikdödande och omständligt. Bäddsoffa säger jag!
Citera
2016-11-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag har aldrig förstått mej på sovloftshysterin. Oftast finns det plats för en rejäl bäddsoffa så att man slipper hålla på och bängla sej upp (och ner) för nån hemmasnickrad hylla som i detta fall. Mina föräldrar har en bäddsoffa som det tar typ 30 sekunder att fixa till. Att behöva
1: Hångla upp
2: Väl i bingen iakttaga försiktighet så att ingen slår huvudet i taket
3: Behöva ta sig ner igen för att tvaga genitalierna efter genomförd coitus
4: TA SIG UPP IGEN

förefaller oerhört erotikdödande och omständligt. Bäddsoffa säger jag!
Håller med, men kläderna då, vart ska man rymma alla kläder? Man kanske klär sig oftare än vad man ägnar sig åt att kopulera om man bor så där.
Citera
2016-11-28, 10:00
Medlem
Det där är ju helt klart någon märta som var så kåt på att bo i stan så hon köpte en städskrubb på bottenplan. Nu har hon insett bristerna lägenheten har så nu tänker hon upgradera sig till knappa 30kvm i SoFo istället.
Citera
2016-11-28, 19:04
Medlem
Hehe, här har man tagit homestaging till en helt ny nivå

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-eksjo-kommun-varnevagen-4-10486816
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in