• 1
  • 2
2008-05-04, 23:08
Medlem
kvints avatar
Varför måste Linux snylta av Windows?

Jag syftar på Wine och liknande emulatorer för att få Windows-program att fungera i Linux(ja, jag vet att Wine inte är en emulator men ni förstår vad jag menar!). Har ni inte egna Linux-applikationer ni kan använda er av? Om inte så kanske ert fria operativsystem inte är så bra som ni verkar tro att det är.

Jag har inget emot majoriteten av Linux-användare, men om man gjort valet att använda sig av Linux så får man fan hålla sig till Linux istället för att hyckla, annars kan man lika gärna använda sig av Windows!
Citera
2008-05-04, 23:19
Medlem
Whonzs avatar
Linux är snabbare och snyggare men liksom tex wc3, wow, cs och photoshop är ju rätt så vanligt o hyfsat kul då vill man ju kunna göra de o de finns inte för linux så va måste man göra jo köra wine eller liknande
Citera
2008-05-04, 23:50
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint

Jag syftar på Wine och liknande emulatorer för att få Windows-program att fungera i Linux(ja, jag vet att Wine inte är en emulator men ni förstår vad jag menar!)
.

Wine är snarare gjort för f.d windowsanvändare och vad är det för negativt att du kan köra ett windowsprogram under Linux?
och vaddå snylta?
Det är ju knappast som att Wine har snott kod av MS, så lägg ner ditt FUDande tack...

Citat:
Har ni inte egna Linux-applikationer ni kan använda er av? Om inte så kanske ert fria operativsystem inte är så bra som ni verkar tro att det är.

Du borde nog lära dig att skilja på OS och applikationer, du verkar ha lite svårt att hålla isär dom 2...?

Citat:
Jag har inget emot majoriteten av Linux-användare, men om man gjort valet att använda sig av Linux så får man fan hålla sig till Linux istället för att hyckla, annars kan man lika gärna använda sig av Windows!

Ditt val om folk ska använda Wine eller inte?
skulle inte tro det va...

Wine är snarare gjort för f.d windowsanvändare och vad är det för negativt att du kan köra ett windowsprogram under Linux?

den här tråden verkar mest vara gjord för att provocera och jo jag är både Windowsanvändare och linuxanvändare själv
Senast redigerad av X_surfer 2008-05-04 kl. 23:54.
Citera
2008-05-04, 23:56
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:

Jag syftar på Wine och liknande emulatorer för att få Windows-program att fungera i Linux(ja, jag vet att Wine inte är en emulator men ni förstår vad jag menar!). Har ni inte egna Linux-applikationer ni kan använda er av? Om inte så kanske ert fria operativsystem inte är så bra som ni verkar tro att det är.

Ok, först och främst, är du över 18? Du framstår tyvärr inte som det med ditt milt sagt märkliga argument.

Ett stort antal spel och program finns enbart tillgängliga till Windows. Det är dock ingen indikation på hur bra eller dåligt Windows eller Linux är, snarare att Windows har större spridning.

Vänligen förklara lugnt och sansat varför det, enligt dig, är dumt att kunna köra Windows-applikationer genom Wine i Linux.
Citera
2008-05-04, 23:57
Medlem
Citat:

Du måste komma ihåg att det finns flera hundra tusen programmerare inom open source-världen som gör program till bl.a. Linux.

Alla de populära projekt du ser har många anhängare, varav många har emigrerat direkt från Windows. De vill ha program som Wine och kunna spela sina Windows-spel (vars tillverkare inte alls tänkt på Linux världen! Förutom John Carmack )

Många etablerade projekt som exempelvis GNOME och KDE vill ju skapa sin egen uppsättning program som inte är relaterade till Windows.
Självklart uppfinns många program med Windows-applikationer som förebild.
Men det går åt båda hållen.
Framför allt när det gäller nya tekniker, t.ex. videokomprimering.
Citera
2008-05-05, 00:15
Medlem
djb2s avatar
Haha, du har ju missuppfattat alltihop. Det är ju inte att windows är tillräckligt bra för att man ska kunna köra vissa typer av applikationer som man kan köra ex. photoshop, det handlar ju om att adobe endast har utvecklat programmet för windows pga ekonomiska själ. Ett photoshop som gick på linux skulle troligen vara mer stabilt än ett win32 baserat, som de flesta andra linux apps. Det är ju bara ingen som tagit sig tiden (pengarna) att utveckla appsen för linux. Men om adobe hade lagt ut sin källkod för photoshop kan du skriva upp att det skulle komma en lika bra till linux

Att utbudet program är dåligt behöver ju inte betyda att plattformen är dålig. I det här fallet är det lite raka motsatsen faktiskt

Själv kör jag båda. Har kvar Vista pga essential windows apps. Hoppas dock så småningom på att kunna byta helt. 2013 kanske, vem vet
Citera
2008-05-05, 11:02
Bannlyst
Citat:

Vadå snylta? Lär dig använda Linux istället för att prata en massa gojja, påga snöre!
Citera
2008-05-05, 11:09
Medlem
Squalos avatar
Om jag köper en sån färdig-matlåda i affären som är tänkt att värmas i mikrovågsugn, men jag väljer att värma den i en vanlig ugn, då snylat jag inte på LG som tillverkat min Micro, eller på Whirlpool som tillverkar micros i allmänhet.

Detta är ju mellan mig och min ugn och maten och tillverkaren, findus eller vad det nu kan vara. Samma resonemang gäller ju för trådskaparens argumentation. Det är mellan programvaruutvecklaren (typ Adobe) och mig och Linux som det hela har relevans. Microsoft har ju inget med saken att göra.

Detta förstår varenda jävel som är över 15. Trådskaparen är helt klart ett troll, eller en snorunge, och borde kastas ut från FB bums.
Citera
2008-05-29, 15:19
Medlem
BRFs avatar
Man kan ju även vända lite på det. I Vista finns en funktion som gör att man ser en miniatyr av fönstret om man har musen över programmet i panelen som jag är 99% säker på att Compiz/Beryl/Fusion hade före Vista kom.
Citera
2008-05-29, 22:52
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRF
Man kan ju även vända lite på det. I Vista finns en funktion som gör att man ser en miniatyr av fönstret om man har musen över programmet i panelen som jag är 99% säker på att Compiz/Beryl/Fusion hade före Vista kom.

Den fanns iof långt redan innan dess i Powertoys som är ett gäng tillägg till XP...
http://www.microsoft.com/windowsxp/d...powertoys.mspx

bara att kika på tillägget "Alt-Tab Replacement" till XP
Citera
2008-05-30, 00:56
Medlem
BRFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Den fanns iof långt redan innan dess i Powertoys som är ett gäng tillägg till XP...
http://www.microsoft.com/windowsxp/d...powertoys.mspx

bara att kika på tillägget "Alt-Tab Replacement" till XP

En liten procent kan göra skillnad ibland
Citera
2008-05-31, 02:16
Bannlyst
Snart är det slutsnyltat..(om man nu vill kalla det för det)..

Gnu/Linux blir bara bättre och bättre i en fruktansvärt rasande takt..

Dessutom så är det fler och fler som lär sig och i och med det så överger dom windows..

Senast redigerad av ubuntu33 2008-05-31 kl. 02:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in