Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-04, 18:53
Medlem
Jag har sökt om samma problem här men utan resultat så nu ger ja upp o gör en egen post istället..

Ok så här ligger det till, jag skulle formatera min dator som då har en sata hårddisk o då fick jag höra av folk att med windows xp sp2 så behöver jag inga drivrutiner till hårddisken under installationen så då prövadet jag det men nix utan resultat.

Sedan prövade jag med windows sp3 men fortfarande så kan datorn inte hitta någon hårddisk under bios mode...

Jag behöver verkligen formatera pga hög spam av popups o får jämt s.k "blue screen" under något större arbete...

Finns det något jag kan göra? flame on jag är en nybörjare när det gäller om sånt
Citera
2008-05-04, 19:14
Medlem
ettiss avatar
Bios mode? Kommer du in windows-setupen?
Citera
2008-05-04, 19:15
Medlem
prophetics avatar
Jag förstod det som att det är först i installationen hårddisken inte hittas.
När du ska partitionera disken?

Om du inte kör raid, kika i BIOS så det inte är inställt så också.
Pröva boota med en liveskiva och se om den hittar hårddisken.
Citera
2008-05-04, 19:43
Medlem
Bövelens avatar
Detta fixar du men en inställning i bios. Kan inte specifikt säga vad det heter då det heter lite ologiskt och annorlunda i olika bios.

Det du bör leta efter är en option i bios som har texten "Sata". Läget brukar vara on eller off i HP och Fujitsu. Har ignen sådan maskin här, så kan inte kolla precis, men det har med det att göra och inte med raid.

Skall googla lite och se vad som gäller. Vad har du för Dator?

EDIT: Hittar inget specifikt.. Kan svara imorgon från jobbet om problemet är kvar då.
Senast redigerad av Bövelen 2008-05-04 kl. 19:48.
Citera
2008-05-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Detta fixar du men en inställning i bios. Kan inte specifikt säga vad det heter då det heter lite ologiskt och annorlunda i olika bios.

Det du bör leta efter är en option i bios som har texten "Sata". Läget brukar vara on eller off i HP och Fujitsu. Har ignen sådan maskin här, så kan inte kolla precis, men det har med det att göra och inte med raid.

Skall googla lite och se vad som gäller. Vad har du för Dator?

EDIT: Hittar inget specifikt.. Kan svara imorgon från jobbet om problemet är kvar då.

Jag har varken hp eller Fujitsu,

Köpt från multitech.se
AMD atholon 64 processor
3200 +
2.19GHz, 1gb ram
PAE

Moderkortet: ASRock K8Upgrade-760GX

Hårddisk: ST320082 2AS SCSI Disk device
Hårddisknamn: Barracuda 7200.7 SATA 200822
200GB
Hemsida: www.seagate.com/products

------------------------------------------

Notera att, för drygt ett år sen jag formaterade så lyckades jag få tag i rätt drivrutin i en diskett o lyckades formatera med en windowsxp sp1 skiva, men disketten är borta idag, men om ni lyckas hitta en rimlig sida för min typ av hårddisk så kan ni väl skriva in det här?

Det jag får gå på nu är o fixa en drivrutin till min hårddisk igen o installera med en windows xp skiva.

o vad är en liveskiva?
o ja, ja kommer fram till punkten där det står "tryck på enter för att installera windows xp" blå ruta är det då och trycker man på enter så får man fram "ingen hårddisk har hittats" o då startas datorn om o så.
Senast redigerad av shadowmonkey 2008-05-04 kl. 20:12.
Citera
2008-05-04, 23:10
Medlem
Det är bara att ändra din HDD typ inne i BIOS. Det står nog SATA nu, ändra det till IDE.
Citera
2008-05-04, 23:15
Medlem
StigAllans avatar
Det kan även vara så att XP inte har drivrutinerna till ditt SATA arrangemang.
När du installerar Windows så får du erbjudandet att stoppa in en diskett för drivrutiner som kan fattas.
Gäller oftast för äldre moderkort.
Men kolla upp hos moderkortsfabrikanten om dom har en diskett som ska passa när du ska installera.
Citera
2008-05-05, 02:05
Medlem
Hejsan1s avatar
Leta efter något i BIOS som heter "S.M.A.R.T" och se till att det är påslaget och att det som sagt är inställt till S-ATA.
Sedan bara kasta in XP-skivan och välj att formatera hårddiskar/partitioner när du väl kommer dit.
Citera
2008-05-05, 07:58
Medlem
OK så här står det på min dator; kan ni bara kryssa i det jag ska markera som.

Onboard IDE Controller > är inställt på BOTH ( men kan väljas som primary,secondary,both,disable

Onboard SATA Controller > är inställt på Enabled ( men kan väljas som ENABLE, DISABLE)

IDE Primary channel driving > är inställt på normal

IDE Secondary channel driving > normal

Primary IDE Master > not detected

Primary IDE Slave > not detected

Secondary IDE Master > ATAPI CDROM

Secondary IDE Slave > ATAPI CDROM

----------------------------------------------
Citera
2008-05-05, 09:30
Medlem
Bövelens avatar
Ändra "Onboard SATA Controller" till disable och testa.

De datorer jag upplevt problemet på har haft mer kryptiska options dock så det verkar, ur min synvinkel, för enkelt.
Citera
2008-05-05, 14:34
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Ändra "Onboard SATA Controller" till disable och testa.

Varför? o___O

Jag säger det igen TS: hitta S.M.A.R.T och slå på.
Eventuellt pröva "load fail-safe" eller "load optimized" i BIOS.
Citera
2008-05-05, 14:48
Medlem
Bövelens avatar
Det heter inte alltid S.M.A.R.T, men vi menar samma sak.

På HP ändrar man tex SATA-mode till compatible. På Fujitusu heter det något helt annat, så det varierar.

Så.. Testa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in