2010-10-04, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdy
Har kommit mig så långt nu att jag har lyckats öppna mina 4!!! Dumpfiler, i alla fyra filerna säger den att det är NETw5s64.sys som är roten till det onda, när jag googlar på NETw5s64.sys så säger alla att man ska uppdatera sin trådlösa drivrutiner, hur i helvete vet man vilka drivrutiner man ska ha? =)

Ni får ursäkta okunskapen...
Det är alltså drivrutinerna till ditt nätverkskort som är problemet.
Du hade en Msi GX740?
Gå in på den här länken
så skrollar du ner tills du kommer till "Wireless Lan"
Om du är osäker på vad för nätverkskort du har så tryck på "( Identifying MSI Notebooks WLAN modules thru Label Verification )" och ladda sedan ner rätt drivrutin.

Du måste nog avinstallera den nuvarande drivrutinen först innan du installerar den nya.
Citera
2010-10-04, 23:46
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
lättast är det ju att lista ut orsaken om det står ett filnamn på blåskärmen.
du klan även få blåskärm av dålig skylning (även om det är ovanligt) och malware.
installera programmet bluescreenview, det kommer automatisk läsa av dmp filerna

Fick två stycken som gjorde att det kraschade, den första heter ntkrnlpa.exe och den andra heter halmacpi.dll. vad kan det bero på, googlande gjorde mig inte klokare...

Sjukt tacksam för svar
Citera
2010-10-05, 20:48
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Fick två stycken som gjorde att det kraschade, den första heter ntkrnlpa.exe och den andra heter halmacpi.dll. vad kan det bero på, googlande gjorde mig inte klokare...

Sjukt tacksam för svar

Bumpar denna med hänvisning att det går mig på nerverna och att jag måste hitta felet, har lagt i andra minnen, grafikkort och formaterat burken nu, inte hänt än men förra gången hände det efter några dagar så min tanke är att det kanske är mekk med nåt annat som ni ser på direkten så jag vet...
Citera
2010-10-05, 23:40
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese

Sjukt tacksam för svar

du får även kolla vilket felmeddelande som visas och den första stopkoden (tror det visas som bug check string resp code och googla på det + dll filen

jag tror även att du ska kunna visa hela den riktiga blåskärmen via bluescreenview
Senast redigerad av 927 2010-10-05 kl. 23:42.
Citera
2010-10-07, 11:36
Bannlyst
Datorn får blåskärm ofta (Win 7)

Hej!

Min dator får blåskärm relativt ofta och ibland ändras inställningar efteråt (så som bakgrundsbild, i google chrome försvann alla favoriterna och så). Vad ska jag göra? Problemet kvarstår efter omformatering.
Citera
2010-10-07, 11:57
Medlem
cannaBes avatar
Blue screen = drivrutin- eller hårdvaru-fel.

Vad säger loggarna när du får blue screen? Skriv eventvwr i sökfältet på startmenyn.
Citera
2010-10-07, 12:06
Bannlyst
laddade ner bluescreenview, verkar ha me minnet o göra. Listar alla problemen;

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION är överrepresenterat, får mest den typen av fel. Alla de andra har jag bara fått en av.
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDELED
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
MEMORY_MANAGEMENT
DRIVER_PORTION_MUST_BE_NONPAGED

Där är alla fel jag fått
Citera
2010-10-07, 13:44
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustovich
laddade ner bluescreenview, verkar ha me minnet o göra. Listar alla problemen;

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION är överrepresenterat, får mest den typen av fel. Alla de andra har jag bara fått en av.
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDELED
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
MEMORY_MANAGEMENT
DRIVER_PORTION_MUST_BE_NONPAGED

Där är alla fel jag fått
Har du fler än ett minne, ta ur det ena och testa igen.
Det KAN trots allt hända att dem går sönder...det hände mig.
Citera
2010-10-07, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Har du fler än ett minne, ta ur det ena och testa igen.
Det KAN trots allt hända att dem går sönder...det hände mig.

tack för tipset, men så jag ska ta ut ett minne, och sen vänta och se ifall det inte blir blåskärm igen? det kan ju dröja... Finns det inget bättre sätt att felsöka på?
Citera
2010-10-07, 18:53
Medlem
Dubsteps avatar
Citat:
tack för tipset, men så jag ska ta ut ett minne, och sen vänta och se ifall det inte blir blåskärm igen? det kan ju dröja... Finns det inget bättre sätt att felsöka på?
memtest rekommenderas. Om du har kvar skivorna kan du göra windows egen felsökning i hårdvaran
Citera
2010-10-07, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dubstep
memtest rekommenderas. Om du har kvar skivorna kan du göra windows egen felsökning i hårdvaran

Det är faktiskt inte jag som har detta problem utan min flickvän men skriver man det direkt på flashback så verkar ingen ta det seriöst. Hon bor en lång bit ifrån mig och är inte speciellt händig när det gäller datorer, tror inte hon skulle vilja sitta med memtest själv, går det inte att anta att minnena helt enkelt är sönder och köpa nya? Eller skulle det kunna vara något annat fel?

Det jag mest hakade upp mig på var att inställningar och sånt ändrades efter blåskärmarna så som bakgrundsbilden (ändrades till svart) och att favoriterna i google chrome försvann.
Citera
2010-10-07, 20:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Jag har tidigare i tråden dragit historien, men kort-kort-versionen: sambons dator kraschade konstant och till slut ryckte jag ett av fyra minnen och voila! Datorn funkar perfekt!
Visst, ren tur men har man bara två så är det ju bara att testa ett i taget och sen köpa ett nytt...eller köpa två nya direkt om man har gott om pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in