2011-12-12, 17:01
Medlem
Methones avatar
Suck... fick för första gången en Bluescreen under start. Men det positiva är att en dumpfil också skrevs för första gången! Har av någon anledning inte skrivits någon dumpfil innan, trots rätt inställningar. Ni kanske kan se vad som är felet...

http://oi39.tinypic.com/1zd4s9d.jpg

Har haft Bluescreens med jämna mellanrum, datorn är ny och ihopbyggd själv. Var väldigt noggrann och bekostade mig även på ett sånt där förbannat armband för att förhindra elektriska urladdningar (?) på den känsliga utrustningen. Hoppas verkligen inte att hårdvaran är paj. I bästa fall SSDn.... vill inte att moderkortet ska torska redan.

Verkar som jag fått olika bluscreens och fel hela tiden. Väldigt tråkigt.

Skriv ett inlägg för någon månad sen där jag bad om hjälp att tyda händelsloggarna:
Citera
2011-12-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Suck... fick för första gången en Bluescreen under start. Men det positiva är att en dumpfil också skrevs för första gången! Har av någon anledning inte skrivits någon dumpfil innan, trots rätt inställningar. Ni kanske kan se vad som är felet...

http://oi39.tinypic.com/1zd4s9d.jpg

Har haft Bluescreens med jämna mellanrum, datorn är ny och ihopbyggd själv. Var väldigt noggrann och bekostade mig även på ett sånt där förbannat armband för att förhindra elektriska urladdningar (?) på den känsliga utrustningen. Hoppas verkligen inte att hårdvaran är paj. I bästa fall SSDn.... vill inte att moderkortet ska torska redan.

Problemet med dina bluescreens är att det är generella bsod's och inget i filen hintar om något annat är orsakande till felet, 0xf4 är dock ett fel hänvisande till att en systemprocess har kraschat vilket _borde_ utesluta ett hårdvarufel. Säger borde eftersom att det är ett sådant brett fel att det fortfarande _kan_ vara det.
Wmi10, är _oftast_ windows7-buggen där det rapporteras ett id10 fel även om allt fungerar som det ska, det är ett av de "felen" som diskuteras mycket på technet som ingen hittar en orsak till. microsoft har t.o.m. tagit fram ett script för att ta bort hänvisningarna i loggen till "felen".

Jag skulle börja med att via en kommandotolk i administratörsläge köra kommandot SFC /SCANNOW och låta den kolla igenom kritiska systemfiler och ersätta eventuellt skadade filer.

Jag skulle också se till att uppdatera Firmware på ssd-disken och se till att moderkortets bios var uppdaterat då vissa moderkort/bios/ssd-versioner kan ställa till med lustiga små fel.

Efter det skulle jag se till att alla drivers verkligen var up-to-date då många slänger in skivan som följer med moderkortet och förutsätter att allt ska gå som en klocka, vilket det borde men det kan bli fel ibland.

Svårt att peka på en speciell sak som skulle lösa problemet, men dessa steg är vad jag skulle börja med. Sedan om det inte skulle lösa sig så är det väll dags att ominstallera os med en annan version för att se hur det fungerar och senare köra en trave hårdvarutester.
Citera
2011-12-13, 13:06
Medlem
Goldmanns avatar
Kan inte starta win vista utan får blåskärm ism starten närmast omedelbart. Började komma efter att ha spelat CoD med Steam, jag misstänker överhettning som orsak. Men frågan är vad jag skall göra. Jag kan starta i Felsäkert läge och då tycks det mesta fungera. Har försökt att gå tillbaka till en återställningspunkt men likadant. Den går igång men antingen hänger den sig eller så kommer blåskärmen.

Får uppsjö av felmeddelanden:
pfn-list-corrupt
irql-not-less-equal
system-service exception
osv osv

Har reparerat win, rensat reg men det hjälpte inte. Kollat runt men det verkar inte vara det lättaste att hitta felet. Minnen sönder? Processor?

Tack för hjälp
Citera
2011-12-13, 18:27
Medlem
foreverstallones avatar
Senaste veckorna får jag bluescreen dagligen... Oftast i samband med att datorn har varit i viloläge eller att den har varit låst.

Såhär står det i felmeddelandet...

Något som vet vad jag ska göra? Har redan förlorat så in i helvetes mycket osparat skolarbete
Senast redigerad av foreverstallone 2011-12-13 kl. 18:36.
Citera
2011-12-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreverstallone
Senaste veckorna får jag bluescreen dagligen... Oftast i samband med att datorn har varit i viloläge eller att den har varit låst.

Såhär står det i felmeddelandet...

C:\Windows\Minidump\Mini121311-01.dmp

Något som vet vad jag ska göra? Har redan förlorat så in i helvetes mycket osparat skolarbete

Filen som nämns där vore bra att få se då den oftast kan visa vilken den orsakande filen är, 0x9f är en drivrutin som kraschar när du försöker ta den ur viloläge. Så tanka upp filen någonstans och länka den.
Citera
2011-12-13, 19:38
Medlem
foreverstallones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarra
Filen som nämns där vore bra att få se då den oftast kan visa vilken den orsakande filen är, 0x9f är en drivrutin som kraschar när du försöker ta den ur viloläge. Så tanka upp filen någonstans och länka den.

Ska bara öppna den och kika så den inte innehåller någon personlig info.

http://speedy.sh/9ygXW/Mini121311-01.dmp

Problemet verkar vara: ntkrnlpa.exe

Har dock inte en aning om vad det är.
Senast redigerad av foreverstallone 2011-12-13 kl. 19:45.
Citera
2011-12-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Får uppsjö av felmeddelanden:
pfn-list-corrupt
irql-not-less-equal
system-service exception
osv osv

Tack för hjälp

Är aldrig roligt när man får en hel massa olika fel sådär, men jag skulle börja kolla minnen i ditt fall. Testat dom med memtest ett och ett. Och låt varje sticka köra minst 5-6 pass innan du byter sticka och testar nästa. Det kan också bero på en felaktig drivrutin mellan hdd->mobo, så kolla den och uppdatera vid behov.
Har du testat att köra en System file check? Om inte så testa att öppna kommandotolken med adminrättigheter (Tryck start, skriv cmd i sökrutan, högerklicka och välj kör som admin) och i rutan som kommer upp kör du SFC /SCANNOW och låter den puttra igenom.
Eftersom att du kan starta den i felsäkert läge och den inte kraschar så verkar det vara ett instabilt system som orsakar krascherna. har du några gosiga minidumpfiler vi kan få sätta tänderna i?
Citera
2011-12-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foreverstallone
Ska bara öppna den och kika så den inte innehåller någon personlig info.

>.< det är en minidumpfil som innehåller kraschinformation så du kan lugnt ta av dig foliehatten
Citera
2011-12-13, 19:46
Medlem
foreverstallones avatar
Citat:
>.< det är en minidumpfil som innehåller kraschinformation så du kan lugnt ta av dig foliehatten

Haha, man kan aldrig vara FÖR försiktig... Posten är uppdaterad!
Citera
2011-12-13, 20:08
Medlem
Det finns en del riktigt gamla drivrutiner på ditt system, eller iaf som _kan_ vara inblandade i krascherna. Bland annat en modemdrivrutin för ett 56k modem, kameradrivrutiner. Jag skulle kolla igenom burken och ta bort hårdvara jag inte använder och se till att drivers är kompatibla/uppdaterade.

Efter det köra igenom en check på systemfilerna, öppna en kommandotolk som admin (Högerklicka, kör som admin) och sedan köra SFC /SCANNOW när du får upp den lilla svarta rutan. Låt den köra igenom och se vad den hittar.
Löser inte det problemet så är det dags att rensa disken och installera om (efter att du fått bort eventuell överflödig hårdvara)

*edit*
Den här finns på Updatecenter, vet inte om du har dragit ner den men den ska tydligen hjälpa till vid instabila vilolägen:
http://support.microsoft.com/kb/941649

ntkrnlpa.exe <-Är NT kärn och systemfil
Senast redigerad av Skarra 2011-12-13 kl. 20:11.
Citera
2011-12-13, 20:11
Medlem
foreverstallones avatar
Citat:
Det finns en del riktigt gamla drivrutiner på ditt system, eller iaf som _kan_ vara inblandade i krascherna. Bland annat en modemdrivrutin för ett 56k modem, kameradrivrutiner. Jag skulle kolla igenom burken och ta bort hårdvara jag inte använder och se till att drivers är kompatibla/uppdaterade.

Efter det köra igenom en check på systemfilerna, öppna en kommandotolk som admin (Högerklicka, kör som admin) och sedan köra SFC /SCANNOW när du får upp den lilla svarta rutan. Låt den köra igenom och se vad den hittar.
Löser inte det problemet så är det dags att rensa disken och installera om (efter att du fått bort eventuell överflödig hårdvara)

Vet va du menar. Var inte längesen jag rensade och installerade om, det är det som är grejen. Men eftersom att disken som innehåller drivrutinerna innehåller typ 20 olika av varje, så fanns det inte så mycket jag kunde göra. Hur vet jag vilka som används och inte används? Jag har 3 olika logitech-drivrutiner, men jag använder bara EN. Hur fan vet jag vilken som är vilken?

Dock tror jag inte detta är problemet, då BSOD-problemet uppstod för en vecka sedan, och det andra har varit så i snart ett år utan en enda BSOD.

Ska pröva, tack!

Står, "Uppdateringen gäller ej för datorn". Prövade först x86, sedan x64 för säkerhets skull.
Senast redigerad av foreverstallone 2011-12-13 kl. 20:15.
Citera
2011-12-13, 20:47
Medlem
Blacklight6s avatar
Att få en BS är att bl a döda processen csrss.exe via Aktivitetshanteraren, hade skitkul åt det för en tid sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in