2008-05-04, 02:23
Medlem
MüsliMannens avatar
Min bror ska till hösten börja på gymnasiet, han har länge varit inställd på att gå NV men har nu börjat fundera på någon praktisk linje så som el eller bygg. Han har väldigt lätt för dom naturvetenskapliga ämnena och tycker dom är roliga men han är lat/skoltrött av sig och gillar inte att skriva uppsatser etc. Anledningen till att han börjat fundera på någon praktisk linje är alltså att han är rädd för att han inte kommer orka plugga upp bra betyg om han går natur och komma ut ur gymnasiet med 10.0 i snitt och inte veta vart han ska ta vägen.
Så hur skulle nu ni valt om ni var i min brors kläder?
Citera
2008-05-04, 03:05
Medlem
"din bror" borde gå natur om "han" inte vill se sig själv som en untermensch
Citera
2008-05-04, 03:30
Medlem
Lil Waynes avatar
Din bror?
Citera
2008-05-04, 03:38
Medlem
MüsliMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lil Wayne
Din bror?
Min bror ja
Citera
2008-05-04, 03:39
Medlem
Natur...!
Finns inget negativt med natur förutom att man umgås med socialt handikappade människor!
Citera
2008-05-04, 03:45
Avslutad
Håller med... Natur is the way to go... Gick det själkv trots att jag borde ha gått typ Sam eller nått liknande... Men skulle välja natur över alla praktiska program som finns
Citera
2008-05-04, 04:50
Medlem
Om han har några som helst tankar på att läsa vidare senare bör han gå NV, ja. Rasar betygen finns alltid högskoleprovet.
Citera
2008-05-04, 05:12
Bannlyst
Beroende på hur mycket han tvekar är jag inte säker på att jag så oreserverat skulle tipsa om natur. Det ÄR en skitjobbig och fruktansvärt tråkig linje om man inte har läggningen och motivationen för det.

Skulle det vara helt fel med t ex bygg, och på individuellt val-timmarna läsa in SP-behörighet och sedan lämna dörren öppen för t ex naturvetenskapligt basår (förutsatt att sådant kommer att finnas när din bror går ut gymnasiet, såklart)?

Efter bygg har han ju ändå en yrkesutbildning som ger honom jobb, om inte annat tills han funderat och mognat färdigt för en högskoleutbildning.
Citera
2008-05-04, 06:45
Medlem
Sartres avatar
Det har ju diskuterats en del genom åren hos FB-intelligentian vad som egentligen är det bästa sättet. (Jag lurkade rätt länge innan jag började skriva här).

Jag skulle hävda att tiden efter gymnasiet blir lättare ifall du går el. Sedan kan du alltid ta ett tekniskt basår under tiden du jobbar, sedan går du på högskolestudierna. Ifall du är motiverad nog.
Citera
2008-05-04, 12:54
Medlem
MüsliMannens avatar
Tack för alla svar, min kära broder är ytterst tacksam!

Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Det har ju diskuterats en del genom åren hos FB-intelligentian vad som egentligen är det bästa sättet. (Jag lurkade rätt länge innan jag började skriva här).

Jag skulle hävda att tiden efter gymnasiet blir lättare ifall du går el. Sedan kan du alltid ta ett tekniskt basår under tiden du jobbar, sedan går du på högskolestudierna. Ifall du är motiverad nog.

Min bror har också funderat på att göra som du skrev Sartre, att läsa tekniskt basår efter gymnasiet men någon nämde något om att det kanske inte ska finnas kvar, utveckla gärna.
Sen är det många som tipsar om natur, hur jobbigt är egentligen natur om man har ett genuint för naturvetenskapliga ämnen och matte, hur mycket måste man plugga varje dag?
En fråga till, hur svårt är det att hitta jobb efter gymnasiet när man gått natur?
Citera
2008-05-04, 13:00
Medlem
Läskigs avatar
Gå El med inriktning Automation, det är inte så mycket pluggande men man lärt sig endå en del matematik och "teknisk logik" som man har med sig sen, och det går snabbt att läsa upp de ämnen som saknas. Dessutom är det relativt lätt att hitta ett jobb direkt efter skolan också om man vill det.
Citera
2008-05-04, 13:07
Medlem
Xstars avatar
Din bror har två vägar att gå.
  1. Gå en studieförberedande linje, helst Naturvetenskapliga programmet. Det är mycket plugg och högskola efteråt är ett måste (det är tanken med NV). Med bra betyg i gymnasiet kan din bror bli allt från ekonom, socionom eller advokat till civilingenjör, biotekniker, pilot, you name it. Mycket plugg. Bra jobb, bra lön.
    Människor som går denna väg är ofta socialt handikappade.

2. Gå en yrkesförberedande linje, typ El eller Fordonstekniska programmet. Efter gymnasiet får han lätt jobb som bilmekaniker, VHS-montör, etc. Lönen är fortfarande okej men jobbet är fysiskt ansträngande och ganska enformigt, flexibiliteten och möjligheterna att avancera är sämre. Han slipper plugga så mycket.
    Människor som går denna väg är ofta kognitivt handikappade.

Så, nu är det bara att välja handikapp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in