2008-05-04, 13:18
Medlem
MüsliMannens avatar
Som många skriver skulle väl Natur vara det bästa men frågan är hur bra det är om min bror inte orkar plugga och går ut med alla G i betygspappret. Vad ska han hitta på då?
Min bror skulle vilja få en uppfattning om hur mycket plugg det krävs för att gå ut med säg 17.0 som genomsnitt.
Senast redigerad av MüsliMannen 2008-05-04 kl. 13:21.
Citera
2008-05-04, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MüsliMannen
Min bror har också funderat på att göra som du skrev Sartre, att läsa tekniskt basår efter gymnasiet men någon nämde något om att det kanske inte ska finnas kvar, utveckla gärna.
Sen är det många som tipsar om natur, hur jobbigt är egentligen natur om man har ett genuint för naturvetenskapliga ämnen och matte, hur mycket måste man plugga varje dag?
En fråga till, hur svårt är det att hitta jobb efter gymnasiet när man gått natur?

Det kanske var jag som nämnde det där med att t ex tekniskt basår inte ska finnas kvar. Jag har inte superkoll men det har ju talats om att försämra för de som läser in ämnen efter gymnasietiden så det kan vara värt att kolla upp innan han bestämmer sig för elochbasår-varianten.

Jag kom på en utväg som kanske inte låter så lockande men ändå är högst genomförbar;
Han börjar på natur och ser hur han trivs. Går det bra, toppen, fortsätt. Går det dåligt, börja om ettan på el eller bygg. Inte så kul med ett extraår kanske och inte minst socialt stigmatiserande, eftersom de som går de yrkesförberedande linjerna oftast ses som jordens avskum av de på NV och SP, löjligt nog (det syns ju lite av det i början på den här tråden).

Att få jobb direkt efter NV är väl lite lättare än att få jobb direkt efter nian men det blir nog bara tillfälliga småjobb med dålig lön, om ni inte har ovanlig tur med kontakter. NV förbereder ju inte för något speciellt yrke såsom el, bygg, fordon och så vidare gör.
Citera
2008-05-04, 13:32
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Som många skriver skulle väl Natur vara det bästa men frågan är hur bra det är om min bror inte orkar plugga och går ut med alla G i betygspappret. Vad ska han hitta på då?
Min bror skulle vilja få en uppfattning om hur mycket plugg det krävs för att gå ut med säg 17.0 som genomsnitt.

Jag gick ut med ca 18 i snitt och pluggade i princip ingenting. Det är väldigt individuellt och helt omöjligt för oss att säga hur många timmar din bror behöver plugga. Vad är din bror orolig för, att han ska lära sig för mycket? Att han inte ska få tid att WoWa?
Citera
2008-05-04, 14:20
Medlem
MüsliMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Jag gick ut med ca 18 i snitt och pluggade i princip ingenting. Det är väldigt individuellt och helt omöjligt för oss att säga hur många timmar din bror behöver plugga. Vad är din bror orolig för, att han ska lära sig för mycket? Att han inte ska få tid att WoWa?
Jag antar att han är rädd för att det ska bli för mycket plugg och han inte ska orka med att hålla betygen uppe.

Hursomhelst så börjar min bror luta åt att han iallafall ska börja med att gå natur och byta om det blir för jobbigt som någon skrev. Nu återstår bara en fråga, vilken skola ska man välja om man bor i Göteborgsområdet? Han har för tillfället 255 poäng men kommer antagligen höja sig till runt 280-290 vilket borde göra det möjligt för honom att komma in på de flesta bättre skolorna.
Citera
2008-05-04, 21:47
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Din bror har två vägar att gå.
  1. Gå en studieförberedande linje, helst Naturvetenskapliga programmet. Det är mycket plugg och högskola efteråt är ett måste (det är tanken med NV). Med bra betyg i gymnasiet kan din bror bli allt från ekonom, socionom eller advokat till civilingenjör, biotekniker, pilot, you name it. Mycket plugg. Bra jobb, bra lön.
    Människor som går denna väg är ofta socialt handikappade.

2. Gå en yrkesförberedande linje, typ El eller Fordonstekniska programmet. Efter gymnasiet får han lätt jobb som bilmekaniker, VHS-montör, etc. Lönen är fortfarande okej men jobbet är fysiskt ansträngande och ganska enformigt, flexibiliteten och möjligheterna att avancera är sämre. Han slipper plugga så mycket.
    Människor som går denna väg är ofta kognitivt handikappade.

Så, nu är det bara att välja handikapp!

Haha, vad är det för stereotypbilder ni har? Nej, alla som går natur är inte socialt handikappade, och behöver inte nödvändigtvis tycka om att läsa matte på sin fritid..

Vad har du själv gått för utbildning Xstar?
Citera
2008-05-04, 22:13
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Tack för alla svar, min kära broder är ytterst tacksam!

Min bror har också funderat på att göra som du skrev Sartre, att läsa tekniskt basår efter gymnasiet men någon nämde något om att det kanske inte ska finnas kvar, utveckla gärna.
Sen är det många som tipsar om natur, hur jobbigt är egentligen natur om man har ett genuint för naturvetenskapliga ämnen och matte, hur mycket måste man plugga varje dag?
En fråga till, hur svårt är det att hitta jobb efter gymnasiet när man gått natur?

Vem har sagt att tekniskt basår inte skall finnas kvar? KÄLLA FFS!

I övrigt se till att få bra på alla betyg i gymnasiet, spediellt de praktiska momenten, även ifall det är jävligt låg nivå bland folket så satsa själv ändå. Var dock inte bror duktig på lektionerna, arbetarkidsen kommer att ha ihjäl din bror isf, OCH GLÖM INTE FRISTADSJACKAN ^^ Gärna truckerkeps också.
Citera
2008-05-04, 22:35
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Haha, vad är det för stereotypbilder ni har? Nej, alla som går natur är inte socialt handikappade, och behöver inte nödvändigtvis tycka om att läsa matte på sin fritid..

Vad har du själv gått för utbildning Xstar?

Du får ha lite humor när du läser Jag gick NV/SP.
Citera
2008-05-04, 22:49
Medlem
sharkbaits avatar
NV/TE eller någe språk inriktiat is the shit. Gärna en blanding på dem

El och bygg är värdelöst.. Inte mkt till "framtid" men du får dock snabba pengar för stunden..

Kommer bli svårare och svårare att läsa upp ämnen senaste så det är i gymnasiet de gäller för de stackars små rackare nuförtiden.
Citera
2008-05-04, 22:53
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Kommer bli svårare och svårare att läsa upp ämnen senaste så det är i gymnasiet de gäller för de stackars små rackare nuförtiden.

Källa, s'il vous plait.
Citera
2008-05-04, 22:58
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Källa, s'il vous plait.

Han menar nog att man om några år inte kommer kunna söka som vanligt med upptenterade betyg utan då hamnar i en speciell kvot med andra misslyckade Komvuxbarn.
Citera
2008-05-04, 23:30
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Vem har sagt att tekniskt basår inte skall finnas kvar? KÄLLA FFS!

I övrigt se till att få bra på alla betyg i gymnasiet, spediellt de praktiska momenten, även ifall det är jävligt låg nivå bland folket så satsa själv ändå. Var dock inte bror duktig på lektionerna, arbetarkidsen kommer att ha ihjäl din bror isf, OCH GLÖM INTE FRISTADSJACKAN ^^ Gärna truckerkeps också.

Haha! lysande sickan
Citera
2008-05-05, 12:19
Medlem
Citat:
Din bror har två vägar att gå.
  1. Gå en studieförberedande linje, helst Naturvetenskapliga programmet. Det är mycket plugg och högskola efteråt är ett måste (det är tanken med NV). Med bra betyg i gymnasiet kan din bror bli allt från ekonom, socionom eller advokat till civilingenjör, biotekniker, pilot, you name it. Mycket plugg. Bra jobb, bra lön.
    Människor som går denna väg är ofta socialt handikappade.

2. Gå en yrkesförberedande linje, typ El eller Fordonstekniska programmet. Efter gymnasiet får han lätt jobb som bilmekaniker, VHS-montör, etc. Lönen är fortfarande okej men jobbet är fysiskt ansträngande och ganska enformigt, flexibiliteten och möjligheterna att avancera är sämre. Han slipper plugga så mycket.
    Människor som går denna väg är ofta kognitivt handikappade.

Så, nu är det bara att välja handikapp!

Samhäll då?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in