Citat:
Ursprungligen postat av MüsliMannen
Min bror har också funderat på att göra som du skrev Sartre, att läsa tekniskt basår efter gymnasiet men någon nämde något om att det kanske inte ska finnas kvar, utveckla gärna.
Sen är det många som tipsar om natur, hur jobbigt är egentligen natur om man har ett genuint för naturvetenskapliga ämnen och matte, hur mycket måste man plugga varje dag?
En fråga till, hur svårt är det att hitta jobb efter gymnasiet när man gått natur?
Det kanske var jag som nämnde det där med att t ex tekniskt basår inte ska finnas kvar. Jag har inte superkoll men det har ju talats om att försämra för de som läser in ämnen efter gymnasietiden så det kan vara värt att kolla upp innan han bestämmer sig för elochbasår-varianten.
Jag kom på en utväg som kanske inte låter så lockande men ändå är högst genomförbar;
Han börjar på natur och ser hur han trivs. Går det bra, toppen, fortsätt. Går det dåligt, börja om ettan på el eller bygg. Inte så kul med ett extraår kanske och inte minst socialt stigmatiserande, eftersom de som går de yrkesförberedande linjerna oftast ses som jordens avskum av de på NV och SP, löjligt nog (det syns ju lite av det i början på den här tråden).
Att få jobb direkt efter NV är väl lite lättare än att få jobb direkt efter nian men det blir nog bara tillfälliga småjobb med dålig lön, om ni inte har ovanlig tur med kontakter. NV förbereder ju inte för något speciellt yrke såsom el, bygg, fordon och så vidare gör.