2008-05-04, 01:29
Medlem
Hej, min dator F S Amilo pro var utrustad med Vista Business vid kpet. Jag r inte imponerad av detta os. Jag hller drfr p att ta bort Vista fr att erstta detta med mitt gamla XP Home Ed., som aldrig krnglat och som hr till min gamla stationra dator, som numer endast samlar damm.
Det har endast funnits Vista p datorn. P de flesta websidor jag har lst om att ta bort Vista verkar de flesta tro att det r bara att ndra bootsekvensen och starta med xp-skivan. Inte i mitt fall.
Jag har ndrat bootsekvensen, s att datorn ska starta frn cd/dvdlsaren. Datorn vgrar att starta frn cd'n. Om jag efter uppstart gr in via utforskaren till cd'n och frsker starta via setup-ikonen s startar skivan s som den gr i andra datorer, men i denna dator gr det inte att trycka p startknappen som startar installationen av xp. Den knappen/Texten lyser rtt.

Det enda som fr datorn att starta p ett annat stt r nr jag ansluter en extern 3,5diskettlsare med startdiskett fr xp. Den stannar s snllt p A:. Jag sker andra medier och fr till svar att det finns b: och att det r bara att stta i skivan eller annat och att jag ska trycka p valfri tangent. Den sker d sig till diskettlsaren igen och kallar den fr b: Jag fr inte "dos" att hitta cd-lsaren och datorn att starta frn cd, vad gra?
Citera
2008-05-04, 02:22
Medlem
Det kanske inte gr att gradera ner sig till XP om man haft Vista p hrddisken innan?
Citera
2008-05-04, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Det kanske inte gr att gradera ner sig till XP om man haft Vista p hrddisken innan?

Jod det fungerar jag har gjort det.
Citera
2008-05-04, 11:35
Bannlyst
du verkar ha ntt hrdvarustrul lter det nstan som.

r du sker att din xp skiva r bootbar? inte alla som r det.

kan du boota med vista skivan?

hur ser dina instllningar ut i bios?
Citera
2008-05-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravenland
du verkar ha ntt hrdvarustrul lter det nstan som.

r du sker att din xp skiva r bootbar? inte alla som r det.

kan du boota med vista skivan?

hur ser dina instllningar ut i bios?

Xp Home ed. r frmodligen inte bootbar. Drfr har jag en diskett med startfiler fr xp. Nr jag stter i Vistaskivan (en recovery) s hnder inte mycket, datorn lser frn skivan men inget mer. Det gr inte att se om det hnt ngot i datorn. Det gr inte heller att via utforskaren lsa innehllet p recoveryskivan.

Jag har lst att man kan byta Vista Business mot XP pro. Microsoft har frklarat att det sker tills man r mogen fr Vista. Jag har tidigare frskt att f en originalskiva till min dator som jag faktiskt har rtt till. Den ena hnvisade till den andra o s v, efter en halv dag i telefon blev jag mycket irriterad. Jag r frbannat trtt p Vista och Microsofts omyndigfrklarande av sina kunder.

Jag har ett XP pro sp 1 frn en annan gammal dator, men inte den heller gr att starta.

Bios? Jag har stllt in startsekvensen s att datorn ska lsa frn cd/dvd frst. r det ngon annan bios-instllning du eller ni tnker p?
Citera
2008-05-04, 18:20
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in vino
...Jag r frbannat trtt p Vista och Microsofts omyndigfrklarande av sina kunder.

... d r det kanske dags att prova p ett alternativ som inte idiotfrklarar sina anvndare? Du vet skert vad jag menar ...
Citera
2008-05-04, 20:00
Medlem
Bvelens avatar
Citat:
... d r det kanske dags att prova p ett alternativ som inte idiotfrklarar sina anvndare? Du vet skert vad jag menar ...

Kan man inte formatera och installera XP s kanske dom har rtt?

Skmt o sido s idiotfrklara nog inte MS ngon. Vista har ingen magi i sig som lser hrdvaran i datorn och tvingar dig att ha Vista p HDn.

Vista r ett operativsystem, inget annat.

Hr r mina 2 cent gllande ditt problem:

1. Din skiva som du frsker boota frn r inte en bootbar CD (vilket jag tror du skrev). Detta gr att det inte spelar ngon roll hur bootordnignen r stlld.
2. Den "Windows startdiskett" som du anvnder skall innehlla generiska drivrutiner fr cdspelare. Testat att skriv d:, eller e: ocks?
3. Hittar bios din cdspelare?
4. Jag har aldrig hrt om windowsskivor som inte r bootbara. Kan du testa igen och vara sker p att du verkligen har satt cd frst? ibland kan man f fram en bootmeny genom att trycka F12. Kan du vlja Cd dr?
5. Kan det vara som s att dom skivor du testar r terstllningskivcor frn ngon speciellt tillverkare? Typ dell eller HP? Dessa skivor hmtar installtionen frn en dold partition p hdn, s en sdan skiva skulle itne fungera fr dig p din nya dator.

6. Som en parantes tycker ajg att du skall lra dig Vista istllet. Vista r ett fantastiskt OS och nr du vl lrt dig och skalat bort det du itne vill ha s kommer du nog itne vilja slppa det. Motstndarna nu r ungefr samma personer som fr ett antal r sedan aldrig skulle sluta med win2k.

...fr bvelen..
Citera
2008-05-05, 02:16
Medlem
Man undrar varfr Microsoft r mycket obengna att informera om hur man formaterar och tar bort Vista.

1. Din skiva som du frsker boota frn r inte en bootbar CD (vilket jag tror du skrev). XP Home r inte bootbar, dremot r pro-versionen bootbar.
Jag har dessutom en 3,5'' diskett med drivrutiner fr xp, just fr att kunna starta med hjlp av dos-kommandon. Det fungerar mycket bra p de andra tv datorerna.

2. Testat att skriv d:, eller e: ocks?
Hela alfabetet!
3. Hittar bios din cdspelare? Hr kan det vara s att cd-spelaren inte existerar i bios, men nr jag stter i andra skivor s reagerar cd'n som den ska.
4. Jag har aldrig hrt om windowsskivor som inte r bootbara. Jod, det finns windowsskivor som inte r bootbara.

5. Kan det vara som s att dom skivor du testar r terstllningskivcor frn ngon speciellt tillverkare? Typ dell eller HP? Nej, det r inte s kallade recoveryskivor eller liknande, typ OEM. Det r riktiga versioner.

6. Som en parantes tycker ajg att du skall lra dig Vista istllet. Vista r ett fantastiskt OS.... Det har jag hllit p med en lngre tid, det r fr mycket strande lull-lull p detta OS. Elndet ska bara bort frn min dator!

Tack nd fr dina och de andras tnkvrda informationer.
Citera
2008-05-05, 09:42
Medlem
Bvelens avatar
Citat:
Man undrar varfr Microsoft r mycket obengna att informera om hur man formaterar och tar bort Vista.

Det har som sagt var inget med MS att gra utan det r hrdvaran som styr helt och hllet. Vista hindrar inte dig att formatera om och installera, utan ofrmgan att boota p cd hnger p dina skivor alternativt dina instllningar i BIOS.

Det r inte rocket science detta.

Antingen s har du inte satt bootordningen rtt i BIOS, eller s dina skivor inte bootbara. Det r bara dom tv sakerna som det handlar om.

Och nej, det finns inga riktiga windowsskivor som inte r bootbara, det var lite drfr jag frgade om det var riktiga eller ej.

Du rkar inte sitta med en Windows 98 startdiskett? Ladda annar hem en frn http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm .. dessa laddar med all skerhet drivrutinerna fr cdspelaren.

Nr du trycker F12 vid uppstart, fr du cdspelaren som ett val d?

Kan du beskriva nrmare vad "Jag har ett XP pro sp 1 frn en annan gammal dator, men inte den heller gr att starta. " betyder? Bootar den inte, eller installerar den inte?

/Bvelen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in