2008-05-04, 01:29
Medlem
Hej, min dator F S Amilo pro var utrustad med Vista Business vid köpet. Jag är inte imponerad av detta os. Jag håller därför på att ta bort Vista för att ersätta detta med mitt gamla XP Home Ed., som aldrig krånglat och som hör till min gamla stationära dator, som numer endast samlar damm.
Det har endast funnits Vista på datorn. På de flesta websidor jag har läst om att ta bort Vista verkar de flesta tro att det är bara att ändra bootsekvensen och starta med xp-skivan. Inte i mitt fall.
Jag har ändrat bootsekvensen, så att datorn ska starta från cd/dvdläsaren. Datorn vägrar att starta från cd'n. Om jag efter uppstart går in via utforskaren till cd'n och försöker starta via setup-ikonen så startar skivan så som den gör i andra datorer, men i denna dator går det inte att trycka på startknappen som startar installationen av xp. Den knappen/Texten lyser rött.

Det enda som får datorn att starta på ett annat sätt är när jag ansluter en extern 3,5´diskettläsare med startdiskett för xp. Den stannar så snällt på A:. Jag söker andra medier och får till svar att det finns b: och att det är bara att sätta i skivan eller annat och att jag ska trycka på valfri tangent. Den söker då sig till diskettläsaren igen och kallar den för b: Jag får inte "dos" att hitta cd-läsaren och datorn att starta från cd, vad göra?
Citera
2008-05-04, 02:22
Medlem
Det kanske inte går att gradera ner sig till XP om man haft Vista på hårddisken innan?
Citera
2008-05-04, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Det kanske inte går att gradera ner sig till XP om man haft Vista på hårddisken innan?

Jodå det fungerar jag har gjort det.
Citera
2008-05-04, 11:35
Bannlyst
du verkar ha nått hårdvarustrul låter det nästan som.

är du säker att din xp skiva är bootbar? inte alla som är det.

kan du boota med vista skivan?

hur ser dina inställningar ut i bios?
Citera
2008-05-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravenland
du verkar ha nått hårdvarustrul låter det nästan som.

är du säker att din xp skiva är bootbar? inte alla som är det.

kan du boota med vista skivan?

hur ser dina inställningar ut i bios?

Xp Home ed. är förmodligen inte bootbar. Därför har jag en diskett med startfiler för xp. När jag sätter i Vistaskivan (en recovery) så händer inte mycket, datorn läser från skivan men inget mer. Det går inte att se om det hänt något i datorn. Det går inte heller att via utforskaren läsa innehållet på recoveryskivan.

Jag har läst att man kan byta Vista Business mot XP pro. Microsoft har förklarat att det sker tills man är mogen för Vista. Jag har tidigare försökt att få en originalskiva till min dator som jag faktiskt har rätt till. Den ena hänvisade till den andra o s v, efter en halv dag i telefon blev jag mycket irriterad. Jag är förbannat trött på Vista och Microsofts omyndigförklarande av sina kunder.

Jag har ett XP pro sp 1 från en annan gammal dator, men inte den heller går att starta.

Bios? Jag har ställt in startsekvensen så att datorn ska läsa från cd/dvd först. Är det någon annan bios-inställning du eller ni tänker på?
Citera
2008-05-04, 18:20
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in vino
...Jag är förbannat trött på Vista och Microsofts omyndigförklarande av sina kunder.

... då är det kanske dags att prova på ett alternativ som inte idiotförklarar sina användare? Du vet säkert vad jag menar ...
Citera
2008-05-04, 20:00
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
... då är det kanske dags att prova på ett alternativ som inte idiotförklarar sina användare? Du vet säkert vad jag menar ...

Kan man inte formatera och installera XP så kanske dom har rätt?

Skämt o sido så idiotförklara nog inte MS någon. Vista har ingen magi i sig som låser hårdvaran i datorn och tvingar dig att ha Vista på HDn.

Vista är ett operativsystem, inget annat.

Här är mina 2 cent gällande ditt problem:

1. Din skiva som du försöker boota från är inte en bootbar CD (vilket jag tror du skrev). Detta gör att det inte spelar någon roll hur bootordnignen är ställd.
2. Den "Windows startdiskett" som du använder skall innehålla generiska drivrutiner för cdspelare. Testat att skriv d:, eller e: också?
3. Hittar bios din cdspelare?
4. Jag har aldrig hört om windowsskivor som inte är bootbara. Kan du testa igen och vara säker på att du verkligen har satt cd först? ibland kan man få fram en bootmeny genom att trycka F12. Kan du välja Cd där?
5. Kan det vara som så att dom skivor du testar är återställningskivcor från någon speciellt tillverkare? Typ dell eller HP? Dessa skivor hämtar installtionen från en dold partition på hdn, så en sådan skiva skulle itne fungera för dig på din nya dator.

6. Som en parantes tycker ajg att du skall lära dig Vista istället. Vista är ett fantastiskt OS och när du väl lärt dig och skalat bort det du itne vill ha så kommer du nog itne vilja släppa det. Motståndarna nu är ungefär samma personer som för ett antal år sedan aldrig skulle sluta med win2k.

...för bövelen..
Citera
2008-05-05, 02:16
Medlem
Man undrar varför Microsoft är mycket obenägna att informera om hur man formaterar och tar bort Vista.

1. Din skiva som du försöker boota från är inte en bootbar CD (vilket jag tror du skrev). XP Home är inte bootbar, däremot är pro-versionen bootbar.
Jag har dessutom en 3,5'' diskett med drivrutiner för xp, just för att kunna starta med hjälp av dos-kommandon. Det fungerar mycket bra på de andra två datorerna.

2. Testat att skriv d:, eller e: också?
Hela alfabetet!
3. Hittar bios din cdspelare? Här kan det vara så att cd-spelaren inte existerar i bios, men när jag sätter i andra skivor så reagerar cd'n som den ska.
4. Jag har aldrig hört om windowsskivor som inte är bootbara. Jodå, det finns windowsskivor som inte är bootbara.

5. Kan det vara som så att dom skivor du testar är återställningskivcor från någon speciellt tillverkare? Typ dell eller HP? Nej, det är inte så kallade recoveryskivor eller liknande, typ OEM. Det är riktiga versioner.

6. Som en parantes tycker ajg att du skall lära dig Vista istället. Vista är ett fantastiskt OS.... Det har jag hållit på med en längre tid, det är för mycket störande lull-lull på detta OS. Eländet ska bara bort från min dator!

Tack ändå för dina och de andras tänkvärda informationer.
Citera
2008-05-05, 09:42
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
Man undrar varför Microsoft är mycket obenägna att informera om hur man formaterar och tar bort Vista.

Det har som sagt var inget med MS att göra utan det är hårdvaran som styr helt och hållet. Vista hindrar inte dig att formatera om och installera, utan oförmågan att boota på cd hänger på dina skivor alternativt dina inställningar i BIOS.

Det är inte rocket science detta.

Antingen så har du inte satt bootordningen rätt i BIOS, eller så dina skivor inte bootbara. Det är bara dom två sakerna som det handlar om.

Och nej, det finns inga riktiga windowsskivor som inte är bootbara, det var lite därför jag frågade om det var riktiga eller ej.

Du råkar inte sitta med en Windows 98 startdiskett? Ladda annar hem en från http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm .. dessa laddar med all säkerhet drivrutinerna för cdspelaren.

När du trycker F12 vid uppstart, får du cdspelaren som ett val då?

Kan du beskriva närmare vad "Jag har ett XP pro sp 1 från en annan gammal dator, men inte den heller går att starta. " betyder? Bootar den inte, eller installerar den inte?

/Bövelen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in