Citat:
... då är det kanske dags att prova på ett alternativ som inte idiotförklarar sina användare? Du vet säkert vad jag menar ...
Kan man inte formatera och installera XP så kanske dom har rätt?
Skämt o sido så idiotförklara nog inte MS någon. Vista har ingen magi i sig som låser hårdvaran i datorn och tvingar dig att ha Vista på HDn.
Vista är ett operativsystem, inget annat.
Här är mina 2 cent gällande ditt problem:
1. Din skiva som du försöker boota från är inte en bootbar CD (vilket jag tror du skrev). Detta gör att det inte spelar någon roll hur bootordnignen är ställd.
2. Den "Windows startdiskett" som du använder skall innehålla generiska drivrutiner för cdspelare. Testat att skriv d:, eller e: också?
3. Hittar bios din cdspelare?
4. Jag har aldrig hört om windowsskivor som inte är bootbara. Kan du testa igen och vara säker på att du verkligen har satt cd först? ibland kan man få fram en bootmeny genom att trycka F12. Kan du välja Cd där?
5. Kan det vara som så att dom skivor du testar är återställningskivcor från någon speciellt tillverkare? Typ dell eller HP? Dessa skivor hämtar installtionen från en dold partition på hdn, så en sådan skiva skulle itne fungera för dig på din nya dator.
6. Som en parantes tycker ajg att du skall lära dig Vista istället. Vista är ett fantastiskt OS och när du väl lärt dig och skalat bort det du itne vill ha så kommer du nog itne vilja släppa det. Motståndarna nu är ungefär samma personer som för ett antal år sedan aldrig skulle sluta med win2k.
...för bövelen..