2008-05-04, 01:27
Medlem
Etanols avatar
Tja!

Har läst lite på Wikipedia men tycker väl kanske inte att det gav mig någon aha-upplevelse. Vart ligger skillnaden? Hör ofta dom här orden, men kanske inte riktigt har den koll jag trodde att jag hade.

// El Etánolo
Citera
2008-05-04, 08:46
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Tja!

Har läst lite på Wikipedia men tycker väl kanske inte att det gav mig någon aha-upplevelse. Vart ligger skillnaden? Hör ofta dom här orden, men kanske inte riktigt har den koll jag trodde att jag hade.

// El Etánolo
En person som vet att han är kass har självkänsla (känner sig själv) men inget självförtroende (eftersom han är kass).
Citera
2008-05-04, 11:18
Medlem
diversions avatar
Har man bra självkänsla förstår man sitt eget värde. Dålig självkänsla, då underordnar man sig andra, ser sig själv som mindre värd.

Självförtroende är en annan sak. Självförtroendet avgör om du tror på dina egna förmågor. En med dåligt självförtroende kan säga "nej, jag klarar aldrig av att laga den maträtten".

Man kan alltså ha bra självförtroende men dålig självkänsla samtidigt, tvärt om är nog ovanligare
Citera
2008-05-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Tja!

// El Etánolo

Självkänsla är mera kopplade till omedvetna tankemönster, man har en benägenhet att se sig själv som usel, nedvärdera sig själv eller att tycka illa om sig själv, speciellt om någon annan påstår eller ger uttryck för detta.
Självförtroende handlar om tilltro till egna förmågor. Man vet att man är bra på att teckna ex.

Det finns personer som har gott självförtroende men (omedveten) taskig självkänsla, ex vissa självdestruktiva personer eller missbrukare, som ofta (omedvetet) dras till andra personer som behandlar dem illa.
Det förnedrande beteendet hos motparten blir då en bekräftelse på att man inte är värd bättre. Personer som utsatts för övergrepp i tidig ålder kan ex. dras till personer eller situationer där de utsätts för liknande former av förnedring. Dessa situationer kan bli som en drog för personen i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in