Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Tja!
Har läst lite på Wikipedia men tycker väl kanske inte att det gav mig någon aha-upplevelse. Vart ligger skillnaden? Hör ofta dom här orden, men kanske inte riktigt har den koll jag trodde att jag hade.
// El Etánolo
Självkänsla är mera kopplade till omedvetna tankemönster, man har en benägenhet att se sig själv som usel, nedvärdera sig själv eller att tycka illa om sig själv, speciellt om någon annan påstår eller ger uttryck för detta.
Självförtroende handlar om tilltro till egna förmågor. Man vet att man är bra på att teckna ex.
Det finns personer som har gott självförtroende men (omedveten) taskig självkänsla, ex vissa självdestruktiva personer eller missbrukare, som ofta (omedvetet) dras till andra personer som behandlar dem illa.
Det förnedrande beteendet hos motparten blir då en bekräftelse på att man inte är värd bättre. Personer som utsatts för övergrepp i tidig ålder kan ex. dras till personer eller situationer där de utsätts för liknande former av förnedring. Dessa situationer kan bli som en drog för personen i fråga.