2008-05-04, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Är_inte_Du
Ordbok för Rosengårds svenska....Ja ni behöver bara klicka på länken http://www.aftonbladet.se/foraldrar/tonar/article2330091.ab

Citat från Aftonbladet.."Det är orden som uppstått när olika språk mötts. Här finns en härlig blandning av arabiska, svenska, persiska och albanska" Ja visst är det härligt...

Med stormsteg förbättras Sverige till det bättre Lära sig korrekt Svenska verkar inte vara nåt större krav ens för dom nya generationerna.

I stället för att erkänna integrationen är ett misslyckande så ska vi se härligt på blandningen av språk

Citera
2008-05-04, 21:15
Medlem
ayanamiis avatar
Nysvenska eller rosengårdsvenska, bah! Arabsvenska menar de nog. Så mycket för den mångkulturen.
Citera
2008-05-04, 21:16
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
I stället för att erkänna integrationen är ett misslyckande så ska vi se härligt på blandningen av språk

Yes, för hycklarna kan inte ha fel. Invandringspolitiken är enormt bra för Sverige, och fungerar helt underbart!
Citera
2008-05-04, 21:33
Medlem
Dogdylans avatar
Jag har en teori: Jag tror att blattarna började prata blatte-svenska för att kunna snacka skit om lärare och andra utan att någon skulle ta åt sig då ingen av deras antagonister förstod vad som sas. Den har blatte-svenskan utvecklats. Men den är ändå rätt ovanlig, jag hör den inte ofta. Jag hör ibland "eyy mannen", "gitta", "Vad händish", "Guzzen", "Ska du ha en box" osv. Alltså blatte-svenskan kommer ur ett egentligen dåligt språk. Blatteungarna har varken svenska eller sin hemspråk så istället så mixar de allting.

Har en polare från Västafrika. De pratar piginue english som är en mix av franska, lokala dialekter, engelska och litet allt möjligt. Det gör att det blir riktigt svårt att kommunicera mellan grupper i olika delar av landet. Ibland nästan omöjligt. Detta är ett stort problem där och om samma korkade inställning till språk får fortsätta så kanske det blir någonting liknande här.
Citera
2008-05-04, 23:14
Bannlyst
Haha, "tonårstugget". Det stör mig verkligen hur media försöker låtsas att arabsmutset i förorterna är helt vanliga svenska ungdomar.

Edit: "Taulant Prekalla"
Citera
2008-05-05, 17:00
Medlem
Absolut rae. men man kan inte vara förvånad
Citera
2008-05-05, 21:50
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Haha, "tonårstugget". Det stör mig verkligen hur media försöker låtsas att arabsmutset i förorterna är helt vanliga svenska ungdomar.

Edit: "Taulant Prekalla"

Dom har ju en annorlunda definition på vad som är "svenska" ungdomar är. Den typiske svensken är numera en mörkkrullig Muhammed med enade ögonbryn.
Citera
2008-05-05, 22:36
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
"gitta"
Att gitta är ett genomsvenskt ord som jag använder dagligen. Fast du kanske menar i någon annan bemärkelse än att idas? Jag har inte så bra koll på miljonsvenskan, eller vad den heter.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
"Vad händish",
Det intressanta med det uttalet är att det förmodligen är närmre den urgermanska formen av ordet.
Citera
2008-05-05, 22:57
Bannlyst
Det roliga är ju att uttrycket "zippa Dig" översätts med "dissa Dig". "Dissa" är väl om jag inte är alldeles felunderrättad av hustruns trettonåriga systerdotter samma sak som att visa någon liten eller ingen respekt. Varför förklara ett obegripligt slanguttryck med ett annat obegripligt slanguttryck?

// Roger P.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in