2008-05-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men snälla nån. Det är ju inte vårt språk som ändras. Det är DEM som lär sig tala nån sorts rotvälska som inte kommer vara gångbar i arbetsliv eller skola. Detta förpassar dem för all framtid till samhällets botten.
Jag vidhåller ändå att den vanliga svenskan förr eller senare kommer att influeras dessa andra språk. Det kommer att börja med de svenskar som bor nära förorterna, media spelar med en stor roll. Sen håller jag med om det inte är speciellt önskvärt att så kommer att ske.
Citera
2008-05-04, 12:38
Medlem
sadims avatar
Citat:
Men snälla nån. Det är ju inte vårt språk som ändras. Det är DEM som lär sig tala nån sorts rotvälska som inte kommer vara gångbar i arbetsliv eller skola............

Jag håller i mångt och mycket med Japhy men vill samtidigt påpeka något jag störs av och då och då ser i inlägg här på FB. Detta gäller inte enbart Japhy - han hade bara oturen att skriva fel idag.

I sin iver att undvika att skriva talspråkets "dom" skriver många "dem" istället.

Exempel: Dom kommer imorgon. Skall det skrivas de eller dem?

De hör till samma grupp som jag, han och hon.
Dem hör till samma grupp som mig, honom och henne.

Svar: Eftersom du kan säga: Han kommer imorgon ska det stå DE
Man kan ju inte säga: Honom kommer imorgon (låter som en blatte som pratar)... DEM är alltså fel!
Citera
2008-05-04, 12:46
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Men snälla nån. Det är ju inte vårt språk som ändras. Det är DEM som lär sig tala nån sorts rotvälska som inte kommer vara gångbar i arbetsliv eller skola. Detta förpassar dem för all framtid till samhällets botten. Att tala ett språk som inte fungerar någon annanstans än i förorten gör att man aldrig lämnar den. Istället blir man ett permanent socfall som inte klarar av att komunicera med omvärlden. Detta är enklavisering i sitt esse - ge det några år till så kommer det ha utvecklats ett helt nytt språk. Till aftonhorans glädje. Leve segregationen. Det verkar som om allt får en naturlig lösning.

Precis. Det är ett gemensamhetsspråk för packet på samhällets botten, och inget som kommer att påverka det omgivande samhället i någon större utsträckning. Detta "språk" kommer förmodligen att dö ut så småningom. Hur många talar t.ex idag Söder-dialekt?
Citera
2008-05-04, 12:50
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
I sin iver att undvika att skriva talspråkets "dom" skriver många "dem" istället.

Man kan ju inte säga: Honom kommer imorgon (låter som en blatte som pratar)... DEM är alltså fel!

Måste bara klarifiera att det handlar om subjektsform kontra objektsform av pronomen och artiklar, inte några "grupper" av ord.

Att det finns människor som inte ens behärskar sitt eget modersmål till den grad att de kan skilja mellan subjekt och objekt (och därför blandar ihop "de" och "dem") är riktigt jävla skamligt. Är man osäker kan man väl köra på talspråkets "dom" hela tiden istället - bättre med korrekt talspråk än inkorrekt skriftspråk.
Citera
2008-05-04, 13:24
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
Jag håller i mångt och mycket med Japhy men vill samtidigt påpeka något jag störs av och då och då ser i inlägg här på FB. Detta gäller inte enbart Japhy - han hade bara oturen att skriva fel idag.

Tyvärr kompis. Detta har förändrats enligt svenska akademins ordlista. Gjordes i samma veva som man införde stavningen jos för juice. Fult och dumt, jag håller med, men ack så korrekt. Men jag ska hålla mig till den tidigare svenskan. Den passar oss bättre.
Citera
2008-05-04, 13:29
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilson82
Jag vidhåller ändå att den vanliga svenskan förr eller senare kommer att influeras dessa andra språk. Det kommer att börja med de svenskar som bor nära förorterna, media spelar med en stor roll. Sen håller jag med om det inte är speciellt önskvärt att så kommer att ske.

Det kommer den säkert. Redan nu har vi ju ord från invandrargrupper. Många slangord, förvisso, men ändå. Det är sannolikt där dessa ord kommer hamna - bland slanguttrycken. Det är dessutom brukandet av slanguttryck som skiljer pöbel från vettigt folk. Detta kommer vara en ständig klassmarkör som vi kan använda oss av för att sålla bort de som växt upp i rosengård från andra, mer "fina" invandrare. Men att inbilla sig att denna "nysvenska" kommer påverka vårt språk i positiv riktning, eller ens bli accepterad, är att göra sig själv och dessa förortare en rejäl otjänst. Ett välutvecklat språk är grundläggande för social framgång.
Citera
2008-05-04, 13:32
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Precis. Det är ett gemensamhetsspråk för packet på samhällets botten, och inget som kommer att påverka det omgivande samhället i någon större utsträckning. Detta "språk" kommer förmodligen att dö ut så småningom. Hur många talar t.ex idag Söder-dialekt?

Jag tror inte alls att det kommer dö ut, utan snarare att det kommer förvärras och permanentas. Se på de svarta i USA och deras variant av engelska. På liknande sätt kommer förortsspråket utvecklas, men i större utsträckning. Dessa människor talar ju arabiska och massa andra språk, så det kommer nog sdnarare utvecklas en sorts "sotarmoj" som inte kommer gå att förstå, vare sig för lärare i skolorna eller för vanliga svenskar. En spännande utveckling, minsann.
Citera
2008-05-04, 15:15
Medlem
Mandic!s avatar
Är dem dumma i huvudet eller? Vi kanske ska börja undervisa i blatteSvenska, även till våra SVENSKA ungdomar?
Citera
2008-05-04, 18:59
Bannlyst
Strindberg vrider sig i sin grav. Blattesvenska är så fruktansvärt fult och motbjudande.
Citera
2008-05-04, 20:26
Medlem
Mandic!s avatar
Usch, detta är otroligt skrämmande.
Citera
2008-05-04, 20:44
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Tyvärr kompis. Detta har förändrats enligt svenska akademins ordlista. Gjordes i samma veva som man införde stavningen jos för juice. Fult och dumt, jag håller med, men ack så korrekt. Men jag ska hålla mig till den tidigare svenskan. Den passar oss bättre.
Det är numer acceptabelt att skriva dom istället för de och dem, men det är inte acceptabelt att böja ordet "dem" i nominativ. Mäl ejg strunt.
Citera
2008-05-04, 20:50
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Det är omöjligt att ta en person som pratar Rinkebysvenska på allvar. Det låter helt enkelt alldeles för primitivt och efterblivet. Något som är positivt med Rinkebysvenskan är att det förstärker ett "vi och dom" tänkande i samhället. Inte bara hudfärgen och kulturen, utan även språket blir annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in