2008-05-03, 23:56
Medlem
Ordbok för Rosengårds svenska....Ja ni behöver bara klicka på länken http://www.aftonbladet.se/foraldrar/tonar/article2330091.ab

Citat från Aftonbladet.."Det är orden som uppstått när olika språk mötts. Här finns en härlig blandning av arabiska, svenska, persiska och albanska" Ja visst är det härligt...

Med stormsteg förbättras Sverige till det bättre Lära sig korrekt Svenska verkar inte vara nåt större krav ens för dom nya generationerna.
Citera
2008-05-03, 23:59
Medlem
Ostfarsans avatar
Har tagits upp här t.ex.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=163501

Dessutom hör väl tråden snarare hemma i språk.
Senast redigerad av Ostfarsan 2008-05-04 kl. 00:03.
Citera
2008-05-04, 00:01
Medlem
Sälklubbarns avatar
Tänker inte lära mig några jävla rosengårdsord. Jag har inget intresse av att förstå vad dom säger. Vill dom göra sig förstådda, så får dom lära sig riktig svenska.
Citera
2008-05-04, 00:09
Medlem
”Din mamma” är till exempel ett skällsord. Från början var det ett ”knulla” med också, men det har tagits bort.

Alla förstår ändå innebörden av denna förolämpning.

Och i falafelkön kan du säga ”Amo jalla – chuck chuck!” (Kusin, skynda dig, jag är hungrig!)

Och är du inte shkank kanske du även bjuder din kompis.

Per-Ola Ohlsson

Detta var verkligen berikning så det dånar om det!!
Vore kul om Mona Sahlin börjar tala på det här sättet.
Kanke bara en tidsfråga...hon har ju så att säja både grunden och talangen sen tidigare.
Citera
2008-05-04, 00:21
Medlem
Äspens avatar
"chuck chuck" Vad är det för jävla apläte.

Vissa slang kan vara ganska sköna om de är originella eller inte låter för jävliga. Jag brukar exempelvis ändra lite på persiska ord och använda de när jag pratar med vänner.

Till exempel: "reed" betyder något i stil med "han sket" eller "han klantade till det". "Reed" görs om lite och böjs från ett verb till ett substantiv = vi har ordet "riddare" som är en benämning på någon som klantar till det ofta. Jag vet inte om jag och mina vänner är ensamma om detta, men jag tycker att det är ganska skönt faktiskt.

Edit: OT
Citera
2008-05-04, 01:41
Medlem
Shkank betyder inte snål. Det säger man till någon slampig, smutsig eller liknande...inte snål.
Däremot schmunk betyder ungefär snål, fattig, billig etc.

Kramish? Det där säger man ju i Stockholmsförorterna, inte Rosengård eller någon annanstans i Malmö.

Samma potatis? Haha, vem har de ens frågat om dessa uttrycken?
Citera
2008-05-04, 05:24
Medlem
Haha hade varit så jävla roligt om Mona hade börjat snacka blattesvenska, hahaha! haha kan inte sluta skratta... usch vad sorgligt!
"ey yo läget svenska folket?" haha.. usch.¨

tycker att dom har glömt bort det viktigaste ordet.. "ey .. ska jag baXXXa deeigh?" -.- Jävla toalett språk, kan inte någon spola så att de kan snacka ren jävla svenska?
Citera
2008-05-04, 05:32
Bannlyst
Finns en stor likhet mellan muslim horungarna på bilden och på denna råtttan:

http://www.starestudios.com/gallery/full/evil-rat.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
[i]”Din mamma” är till exempel ett skällsord. Från början var det ett ”knulla” med också, men det har tagits bort.

Om skitungarna vill säga såna ord till varandra eller till oss svenskar spelar det ingen roll, man får väl lära sig att inte ta sån kritik på största allvar.

Speciellt från ett par IQ-befriade blatteungar, jorden går väl inte under om de säger knulla din mamma till dig, eller gör den?
Senast redigerad av arkehål 2008-05-04 kl. 05:37.
Citera
2008-05-04, 09:59
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Är_inte_Du
Ordbok för Rosengårds svenska....Ja ni behöver bara klicka på länken http://www.aftonbladet.se/foraldrar/tonar/article2330091.ab

Citat från Aftonbladet.."Det är orden som uppstått när olika språk mötts. Här finns en härlig blandning av arabiska, svenska, persiska och albanska" Ja visst är det härligt...

Med stormsteg förbättras Sverige till det bättre Lära sig korrekt Svenska verkar inte vara nåt större krav ens för dom nya generationerna.

Bah.. vem bryr sig? Det är väl ingen normal människa som vill kommunicera med mörkt drägg från samhällets bottenregioner? Alltså är en dylik vokabulär överflödig.
Citera
2008-05-04, 10:13
Medlem
Språk ändras ju hela tiden och nya influenser uppstår. 60 % av orden i det engelska språket kommer från latin brukar man säga. Jag tycker inte det är jätteskadligt att vi blir influerade av andra, men jag förstår er aspekt också. Man vill nog inte egentligen att inflyttade personer skall ha makt nog att ändra det språk som vi i Sverige talar, i och med att vi "står över dem".
Citera
2008-05-04, 10:42
Bannlyst
Någon som orkar skicka ett mail till personen som skrev artikeln, samt skriva "Din mamma" till honom.

Man måste ju visa intresse för artikeln och dess budskap.
Citera
2008-05-04, 11:06
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilson82
Språk ändras ju hela tiden och nya influenser uppstår. 60 % av orden i det engelska språket kommer från latin brukar man säga. Jag tycker inte det är jätteskadligt att vi blir influerade av andra, men jag förstår er aspekt också. Man vill nog inte egentligen att inflyttade personer skall ha makt nog att ändra det språk som vi i Sverige talar, i och med att vi "står över dem".

Men snälla nån. Det är ju inte vårt språk som ändras. Det är DEM som lär sig tala nån sorts rotvälska som inte kommer vara gångbar i arbetsliv eller skola. Detta förpassar dem för all framtid till samhällets botten. Att tala ett språk som inte fungerar någon annanstans än i förorten gör att man aldrig lämnar den. Istället blir man ett permanent socfall som inte klarar av att komunicera med omvärlden. Detta är enklavisering i sitt esse - ge det några år till så kommer det ha utvecklats ett helt nytt språk. Till aftonhorans glädje. Leve segregationen. Det verkar som om allt får en naturlig lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in