Detta låter väl helt galet, men hur vore det att äta trä, innehåller det mycket fibrer? Är det värt det, själv har jag inget emot smaken, men visst finns det godare saker. Någon som vet något om näringsvärdet i trä?
Drycken träsprit skall inte alltid vara så nyttig men kanske är trä i fast form nyttigare. Bark-bröd är ju en beprövad variant.
Jag tror att fur och gran lämpar sig mindre bra p.g.a sin beska smak och ivriga kåda.
Lövträd torde smaka bättre, björk skulle jag lägga mina pengar på, eller kanske al.
Antar att det endast är långkok som gäller, stekt trä luktar nog snabbt slöjdsal.
På tall och gran kan man äta skotten, får man lära sig på överlevnadskurser (mycket C-vitamin). Björksav har väl många smakat,och späda björklöv är inte helt oävna att ha på smörgås. Förr i tiden tog ju ungar kåda från träd och hade som tuggummi. Bark blandades ju i brödet, inte vidare gott säger de som smakat. Fast äta rent trä har jag aldrig hört talas om.
Klart trä är ätbart!
Tänk själv, det är själva växtmaterialet från träd. Växtmaterialet från andra växter är ju ätbart.
Nu är vi ju inte några betande kossor så vi har ju inte en utvecklad tarm för råa produkter såsom gräs, och här träd.
Men visst, det är iallfall fiberrikt!
Kan vara svårtuggat så man får först uppfinna en metod för att tillreda träet.
Vad sägs som trämjöl? Eller kanske en spännande ligninsoppa?
Möjligheterna är många!
I sverige åt vi förr i tiden barkbröd när det var brist på mat. Dom ersatte 2/3 av mjölet med barkmjöl. Dock var det skiktet emellan ytterbarken och själva stammen som användes (floem), och jag har ingen aning om hur man gjorde för att utvinna det till mjöl.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!