• 4
  • 5
2008-05-06, 22:02
Medlem
Såg bara tråden och har inte läst igenom den.

Men jag skulle inte vara blindt troende, men veta att det finns en gud tillexempel och inte behöva undra hur allting har gått till och ställa sig samma fråga år efter år "vad gör jag här?" osv.

Livet skulle helt enkelt varit lite lättare om man var troende, dock mer seder osv!
Citera
2008-05-06, 22:57
Medlem
Svar ja, hade gärna sett att livet fått en konkret mening.
Citera
2008-05-06, 23:35
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Vilka krav är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Luke 10:25-37
{25} Just then a lawyer stood up to test Jesus. "Teacher," he said,
"what must I do to inherit eternal life?" {26} He said to him, "What is written in the law? What do you read there?" {27} He answered, "You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your strength, and with all your mind; and your neighbor as yourself."

Det här är för mycket begärt. Ingen förutom enstaka Bin-Laden-typer kan stänga ner helt och tro på osannolika och icke bevisbara påståenden utan minsta tvivel, eller älska främlingar som sig själva då självintresse är nödvändigt för mänsklighetens överlevnad.
Citera
2008-05-07, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Det här är för mycket begärt. Ingen förutom enstaka Bin-Laden-typer kan stänga ner helt och tro på osannolika och icke bevisbara påståenden utan minsta tvivel, eller älska främlingar som sig själva då självintresse är nödvändigt för mänsklighetens överlevnad.

Alltså, detta att älska Gud och att tjäna Honom osv.är ingenting vi människor kan göra i egen kraft. Det är något som Gud genom den Helige Ande verkar fram i oss. Det är alltså Guds prestation inte vår egen. Det vi skall göra, det enda vill jag påstå, är att ta emot från Gud Hans kärlek och Hans förvandling.
Citera
2008-05-07, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shallow.
På ett sätt hade det varit trevligt. Men om man som nu presenteras med möjligheten att helt plötsligt bli 100% religiös, så skulle det kännas som att man tar den lätta vägen. Skulle inte kännas bra :/

Det är för att människan i sig själv gärna vill vara fullkomlig och kämpa sig till "vinsten", därav alla prestations-religioner, det VI kan göra för evigt liv etc. Det är mkt svårare att lita på och ta emot från en Gud utan att man gjort något, dvs förtjänat nåd/frälsning.

Sedan kan vissa saker växa fram, man förändras sällan över en natt så att säga. Man kan ta små steg framåt hela tiden i den takt man är redo.
Citera
2008-05-07, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Att leva i en värld med den abramitiska guden är som att leva i Nordkorea. Styrd av en blodtörstig diktator som säger åt en hur man ska leva sitt liv - och ifall man inte håller med, hamnar man i det eviga helvetet. Skillnaden är att i Nordkorea kan man åtminstone dö!

Haha, du känner inte Gud va?
Citera
2008-05-07, 21:57
Medlem
Reoshis avatar
Lyckligt ovetande, ja.

Men frågan är om man är lyckligare i tron om gud eller utan?
Citera
2008-05-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakris farfar
Vissa människor vet till 100% i deras medvetande att gud finns. De har byggt sina tankesätt runt detta och det finns inga tvivel oavsett vad någon annan säger eller har för argument. Det känns som jag beskriver en extremist av någon religion men låt oss säga att det är en vanlig Svensson med radhus barn och volvo, skulle han vara lyckligare än en ateist i samma situation?

Han får nämligen svar på meningen med livet och ens existens.
Vad som händer efter döden?
Även många liknande frågeställningar. Jag är själv en persson som inte vet riktigt vad jag ska tro på, känner att det finns en stor chans att det faktist finns någonting som kallas Gud och själ men det känns ändå osannolikt eftersom min logik säger ifrån.

Jag hade gärna varit en av dem som under mitt liv på jorden i mitt eget medvetande visste att gud fanns och då kunna få svar på alla dessa frågor.
Kan tänka mig att man skulle kunna slippa många depprisioner om man vet att man kommer till himmlen när man dör.

Aummm......
Tro då! Skapades jorden ur Big Bang?! Fråga Einstein... Han var troende (jude); fråga August Strindberg... Visst; gud har knappast uppenbarat sig men världen känns rätt obegriplig utan honom...

Det finns en liknande tro som inte har någon speciell inriktning... den "andliga". Det handlar mer om medium som pratar med dem döda och att helt enkelt acceptera att det finns en "andra sidan".

Varför? Det är upp till dig själv. Själv känner jag lite folk som varit på "seanser" och sånt och dem övertygade mig ;p innan dess var jag mer av en Ateist... men det är upp till dig. (detta är ingen direkt "tro" och långt ifrån något religiöst... mer bara att du accepterar att det finns...).
Citera
2008-05-08, 23:08
Medlem
Citat:
Att leva i en värld med den abramitiska guden är som att leva i Nordkorea. Styrd av en blodtörstig diktator som säger åt en hur man ska leva sitt liv - och ifall man inte håller med, hamnar man i det eviga helvetet. Skillnaden är att i Nordkorea kan man åtminstone dö!

What....... Th...... F*ck.......

Är du född på mars? ;P
Citera
2008-05-09, 01:51
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:

Word!
Citera
2008-05-09, 18:45
Medlem
Dr_knass avatar
Ja verkligen, det skulle nog hjälpa en att finna kraft och kärlek samt stå ut med all skit.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in