2008-05-05, 18:36
Bannlyst
"Jag kan säga att jag vill tro på gud men gör det nog inte riktigt. Jag ber till gud ibland eller snarare tackar honom, dock väldigt sällan händer väll ett par gånger om året. Dock känns lite som att ibland gör man det för att hålla sig lite på säkra sidan om det nu existerar någonting övernaturligt."

Jag tror på Gud! Livet har en helt annan mening sedan Han kom in i bilden. Han är min bästa vän och jag älskar Honom över allt annat. Han har frälst mig och givit mig ett nytt liv. Det är fantastiskt!

Vill påminna mig om att en av förbrytarna som hängde bredvid Jesus på korset sa detta: "Tänk på mig när du kommer till ditt rike" , varvid Jesus svarar: "sannerligen säger jag dig, redan idag skall du vara med mig i paradiset".

Alltså, det är inte svårt eller krångligt att komma till Gud. Han har öppnat vägen genom Jesus. Han ser ditt sökande efter mening och vill fylla dina behov.

Be honom att frälsa dig så blir du frälst!
Citera
2008-05-05, 19:56
Medlem
Fastidios avatar
Jag skulle absoult vilja vara starkt troende. Istället för att, som nu, driva omkring och undra vad fan jag gör egentligen med en bitterhet som växer sig starkare dag för dag, hade en tro där jag hade varit övertygad som en mening i vad jag gör varit guld värd. Det bästa hade väl varit om man var en övertygad, sekteristisk, pingstkyrklig man med vattenkammat hår och helyllekläder. Man vet vad man lever för.

Samtidigt vet jag inte direkt om vetskapen om det kommande paradiset hade varit särskilt upplyftande, då den motsäger meningen med att detta livet över huvud taget levs.
Citera
2008-05-05, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fastidio
Jag skulle absoult vilja vara starkt troende. Istället för att, som nu, driva omkring och undra vad fan jag gör egentligen med en bitterhet som växer sig starkare dag för dag, hade en tro där jag hade varit övertygad som en mening i vad jag gör varit guld värd. Det bästa hade väl varit om man var en övertygad, sekteristisk, pingstkyrklig man med vattenkammat hår och helyllekläder. Man vet vad man lever för.

Samtidigt vet jag inte direkt om vetskapen om det kommande paradiset hade varit särskilt upplyftande, då den motsäger meningen med att detta livet över huvud taget levs.

Jorden var från början ett paradis. I första moseboken beskrivs hur Guds tanke med människan och jorden var. Så jorden är ett "fallet" paradis så att säga.

Men Gud tänker skapa ett nytt evigt rike där ingen gråt och plåga skall finnas mer. Tiden på jorden är till för att välja sida. Dvs välja ett liv med Gud i evighet eller ett liv utan Honom. Alla kommer vi att leva i evighet. Vi är evighetsvarelser.

Hehe, ja din bild av pingstvänner var ju rolig! Jag är medlem i en kyrka som inte är samfundsbetonad (dvs kristna från många olika rörelser och sammanhang) och har inte en stil som gör att folk tar mig för att vara troende direkt.

Jag är min egen person, är självständig och har min Gud med mig i vardagen och Han är verkligen helt underbar att leva med! Kan verkligen rekommenderas! Man får liksom paradiset inom sig. Som ett inre liv. Jag skulle inte vilja leva en dag utan Gud i mitt liv!!
Citera
2008-05-05, 21:47
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
Det skulle vara underbart att vara troende. Jag tror jag skulle vara mindre rädd för döden. Jag skulle uppskatta livet mer...

Du borde tänka tvärt om. Om du bara har ett liv så borde du ju uppskatta det mer än vad du gör om evigt liv väntar efter döden.

P.S evigt liv måste vara det värsta straffet som finns.
Citera
2008-05-05, 22:03
Medlem
Att leva i en värld med den abramitiska guden är som att leva i Nordkorea. Styrd av en blodtörstig diktator som säger åt en hur man ska leva sitt liv - och ifall man inte håller med, hamnar man i det eviga helvetet. Skillnaden är att i Nordkorea kan man åtminstone dö!
Citera
2008-05-05, 22:30
Medlem
Streethouses avatar
Men varför inte göra som jag då?
Citera
2008-05-06, 11:19
Bannlyst
[quote=Giorgi]Du borde tänka tvärt om. Om du bara har ett liv så borde du ju uppskatta det mer än vad du gör om evigt liv väntar efter döden.

Det bästa är nog att uppskatta livet nu och leva det till fullo samt att veta att man skall tillbringa sin evighet med Gud i underbar harmoni! Det är så gött att leva!! Det ena utesluter inte det andra!
Citera
2008-05-06, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
För mig är det en deprimerande tanke att vara en leksak till en mordisk & fåfäng Gud. Under ständig övervakning försöka leva upp till de omöjliga krav han ställer på människor som inte vill brinna i all evighet.

Vilka krav är det?
Citera
2008-05-06, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag tycker alla här verkar ha väldigt mycket fördomar mot tro... Inte är det ju så att alla troende flummar på moln och är barnsligt naiva, många är väldigt rationella och vetenskapliga...

Sant!
Citera
2008-05-06, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lakris farfar
Visst självklart låter det logiskt. Men att ett medvetande uppstår känns möjligt, dock har jag svårt att föreställa mig hur någons och specielt mitt eget ska någon gång upphöra.

Det är för att du inte kommer att upphöra genom döden! Gud har nämligen lagt evigheten i människornas hjärtan så alla lever för evigt.

Därav tror jag att folk undrar över och fruktar döden, man anar någonstans att det inte alls är säkert att man dör helt. Och då uppstår frågan: Vad händer efter döden? är det något jag är ansvarig för i detta liv? kan mina gärningar påverka? etc.

Svar: du kan påverka genom att bli frälst! dock ej genom egna gärningar, fromt liv etc. Det är enbart av nåd och åter nåd. Kristus har friköpt din själ från förgängelsen. Alla kan ta emot gåvan och få evigt liv.
Citera
2008-05-06, 11:38
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Det är för att du inte kommer att upphöra genom döden! Gud har nämligen lagt evigheten i människornas hjärtan så alla lever för evigt.

Därav tror jag att folk undrar över och fruktar döden, man anar någonstans att det inte alls är säkert att man dör helt. Och då uppstår frågan: Vad händer efter döden? är det något jag är ansvarig för i detta liv? kan mina gärningar påverka? etc.

Svar: du kan påverka genom att bli frälst! dock ej genom egna gärningar, fromt liv etc. Det är enbart av nåd och åter nåd. Kristus har friköpt din själ från förgängelsen. Alla kan ta emot gåvan och få evigt liv.
Frälsning har inget med saken att göra. Hur du lever ditt liv spelar naturligtvis in för hur ditt liv efter detta ser ut och ev reinkarnation.
Citera
2008-05-06, 21:50
Medlem
På ett sätt hade det varit trevligt. Men om man som nu presenteras med möjligheten att helt plötsligt bli 100% religiös, så skulle det kännas som att man tar den lätta vägen. Skulle inte kännas bra :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in