Hej, har lite funderingar kring betyg från gymnasiet, till att söka till högskolan.
Jag fick dåliga gymnasie betyg. Jag ångrar att jag inte lade mer ner tid på skolan från början. I ettan struntade jag i skolan, bokstavligt talat, och fick därmed en hel del IG, mest 50 poängs kurser, men även några 100 poängs kurser. Skärpte till mig när jag började tvåan och gjorde så jag fick G i dom kurser jag då läste. I Trean läste jag upp Flera IG betyg till G(dom från ettan tex), samtidigt som jag läste dåvarande kurser i trean(fick ett par VG tom

). Fick dock inget sträck i betygen, så jag fick ett slutbetyg och inte ett samlat betygsdomukent.
Nu till saken. Jag räknade ut mina poäng och fick 7.7(man får väl inga poäng för IG va?, jag räknade iaf inte med några IGn), vilket jag skäms över. Jag hade IG i 650 poäng av studieplanen som var på 2500 poäng.
Är det lönlöst för mig att göra högskoleprovet och sedan söka till högskola? Känns som om det är en hel del kurser jag måste komplentera med för att få upp betyget

... Dom kurserna jag hade IG på är inga grundkurser, så jag kan inte läsa om dom tyvärr. Hur ser min framtid ut för detta?
Ångrar mig som fan att jag struntade i skolan första året på gymnasiet.