2008-05-03, 13:35
Bannlyst
Hej, har lite funderingar kring betyg från gymnasiet, till att söka till högskolan.

Jag fick dåliga gymnasie betyg. Jag ångrar att jag inte lade mer ner tid på skolan från början. I ettan struntade jag i skolan, bokstavligt talat, och fick därmed en hel del IG, mest 50 poängs kurser, men även några 100 poängs kurser. Skärpte till mig när jag började tvåan och gjorde så jag fick G i dom kurser jag då läste. I Trean läste jag upp Flera IG betyg till G(dom från ettan tex), samtidigt som jag läste dåvarande kurser i trean(fick ett par VG tom ). Fick dock inget sträck i betygen, så jag fick ett slutbetyg och inte ett samlat betygsdomukent.

Nu till saken. Jag räknade ut mina poäng och fick 7.7(man får väl inga poäng för IG va?, jag räknade iaf inte med några IGn), vilket jag skäms över. Jag hade IG i 650 poäng av studieplanen som var på 2500 poäng.

Är det lönlöst för mig att göra högskoleprovet och sedan söka till högskola? Känns som om det är en hel del kurser jag måste komplentera med för att få upp betyget ... Dom kurserna jag hade IG på är inga grundkurser, så jag kan inte läsa om dom tyvärr. Hur ser min framtid ut för detta?

Ångrar mig som fan att jag struntade i skolan första året på gymnasiet.
Citera
2008-05-03, 14:46
Bannlyst
Kom igen nu, 33 visningar och inget svar?
Citera
2008-05-03, 14:53
Medlem
Bungies avatar
Jag utgår bara från hur jag tror det ligger till.

Jag har för mig det är lönt för dig att göra att göra högskoleprovet. På alla utbildningar (förutom polis så vitt jag vet) finns det en betygsgräns för sökande gällande både gymnasiebetyg och högskoleprov. t.ex. "1.4 gymnasiebetyg, 1.1 högskoleprov".

Så med andra ord, får du tillräckligt bra på högskoleprovet så kvittar ditt gymnasiebetyg i ansökningen. Så länge du klarar antagningspoängen.

Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2008-05-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PHD
Kom igen nu, 33 visningar och inget svar?

Okejdå.
Först så måste du ju få högskolebehörighet och för det så är det väl max 250 poäng ig har jag för mig. Sen så kommer det ju dessutom troligen vara endel kurser som du måste ha g i för att de är förkunskapskrav för vad du nu tänker plugga. Dessutom så är det ganska stor skillnad mellan gymnasiet och högskola vad det gäller arbetsbörda och svårighetsgrad (givetvis stor skillnad mellan olika utbildningar). Jag ska inte döma dig på förhand men det låter inte som du är rätt person för att plugga vidare.
Citera
2008-05-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Jag utgår bara från hur jag tror det ligger till.

Jag har för mig det är lönt för dig att göra att göra högskoleprovet. På alla utbildningar (förutom polis så vitt jag vet) finns det en betygsgräns för sökande gällande både gymnasiebetyg och högskoleprov. t.ex. "1.4 gymnasiebetyg, 1.1 högskoleprov".

Så med andra ord, får du tillräckligt bra på högskoleprovet så kvittar ditt gymnasiebetyg i ansökningen. Så länge du klarar antagningspoängen.

Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Jo de antas ju från olika urvalsgrupper men man måste väl ha grundläggande behörighet även för att komma in på hp?
Citera
2008-05-03, 14:59
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dot
Jo de antas ju från olika urvalsgrupper men man måste väl ha grundläggande behörighet även för att komma in på hp?

Ja, grundläggande behörighet är väl alltid standard. Men vad ingår i den? Är det bara godkänt i basämnena eller ingår även, som han nämner, tilläggskurser såsom B & C kurser?

Jag menar, det behövs väl inte högre mattekurs än till exempel Matte B för att komma in på ekonomihögskola? Inte heller kurser såsom Företagsekonomi A, osv.
Citera
2008-05-03, 15:03
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Jag räknade ut mina poäng och fick 7.7 (man får väl inga poäng för IG va?, jag räknade iaf inte med några IGn)

Jag har aldrig hört talas om någon med ett så lågt snitt. (man vet ju att de existerar i statistiken osv, men aldrig att jag "träffat" en sådan person).

Nog om detta, bums till komvux och läs upp så mycket du bara orkar. Du har i bästa fall ett år komvux, i SÄMSTA fall två år. Så skit i att söka till högskolan utan gå på komvux tills du fixat dina betyg.
Citera
2008-05-03, 15:17
Bannlyst
Tack för svaren hittils.

Jag fick dåliga betyg för att jag struntade i skolan, inte för att jag är korkad och inte fattar något. .

Gick industri, plåt/svets i gymnasiet. Kan scanna in mitt betyg så får ni se själva vilka ämnen jag har IG i. Hade dock IG i samhäll A och engelska A(tänkte läsa in dessa på komvux i sådana fall och några till kurser, såsom matte B, Naturkunskap B osv för att komma upp i poäng), resten är kurser som var specifika för just programmet jag gick på, som inte går att läsa in.

Det är ju just dessa kurser som var specifika för mitt program som jag inte kan ändra på, dess IG alltså(för dom går inte läsa om utanför gymnasie tiden har jag för mig någon lärare sa). Så även om jag läser upp mig, så har jag ju fortfarande dessa IG kvar som är många och då går det inte minska på just prosenten IGn(10 % högst, mina är ju över 10% av mitt betyg)?

Lite luddigt, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Här är betyget; http://img171.imageshack.us/img171/443/betygvj4.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Jag har aldrig hört talas om någon med ett så lågt snitt. (man vet ju att de existerar i statistiken osv, men aldrig att jag "träffat" en sådan person).

Nog om detta, bums till komvux och läs upp så mycket du bara orkar. Du har i bästa fall ett år komvux, i SÄMSTA fall två år. Så skit i att söka till högskolan utan gå på komvux tills du fixat dina betyg.

Jo det hade jag tänkt göra givetvis, om jag nu skall ta steget att börja plugga till något. Vet liksom inte ens vad jag skulle plugga till isf hehe. Men ska iaf jobba något år och sen får jag se hur det blir med att läsa igen på komvux först och främst. Alltid bra att spara in pengar om jag nu ska läsa, så slipper lånen bli jobbiga.
Senast redigerad av PHD 2008-05-03 kl. 15:23.
Citera
2008-05-03, 15:23
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Här är betyget; http://img171.imageshack.us/img171/443/betygvj4.jpg

Det verkar, som du själv säger, att du har slarvat otroligt mycket. Datorkunskap - IG, vad är det om? Så dålig på datorer kan du inte vara för då skulle du inte sitta här.

Jag tycker du redan på måndag ska gå till närmaste gymnasie/komvux och be att få tenta upp de ämnen du har fått IG i. I alla fall i Engelska, Samhälle och datorkunskap. De andra krävs väl en hel del praktiskt arbete och inte så lätt att genomföra på egen hand hemma i pojkrummet.

Du kanske t.o.m. kan lägga till lite kurser för att öka ditt snitt ytterligare?
Citera
2008-05-03, 15:26
Bannlyst
Citat:
Det verkar, som du själv säger, att du har slarvat otroligt mycket. Datorkunskap - IG, vad är det om? Så dålig på datorer kan du inte vara för då skulle du inte sitta här.

Jag tycker du redan på måndag ska gå till närmaste gymnasie/komvux och be att få tenta upp de ämnen du har fått IG i. I alla fall i Engelska, Samhälle och datorkunskap. De andra krävs väl en hel del praktiskt arbete och inte så lätt att genomföra på egen hand hemma i pojkrummet.

Du kanske t.o.m. kan lägga till lite kurser för att öka ditt snitt ytterligare?

Jo, tanken var ju att lägga till extra kurser som jag inte ens läst(läs min tidigare post).

Bara det att jag har jobb, och utöver det så spenderar jag tid på gymmet, flickvännen, kompisar och familj(jag bor hemma fortfarande så jag kan spara in pengar lättare). Så känns som att jag inte har mycket tid till att plugga.

Känns så jävla dåligt att jag struntade i skolan, hur kunde jag vara så dum? Ångrar mig som riktigt mycket. Tanken med komvux är att jag iaf ska läsa upp mina betyg till 1,0 i snittbetyg(vet inte om det räcker ens).
Senast redigerad av PHD 2008-05-03 kl. 15:30.
Citera
2008-05-03, 15:30
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Jo, tanken var ju att lägga till extra kurser som jag inte ens läst(läs min tidigare post).

Bara det att jag har jobb, och utöver det så spenderar jag tid på gymmet, flickvännen, kompisar och familj(jag bor hemma fortfarande). Så känns som att jag inte har mycket tid till att plugga.

Känns så jävla dåligt att jag struntade i skolan, hur kunde jag vara så dum? Ångrar mig som riktigt mycket.

Oj, förlåt. Måste ha missat det.

Jag tycker du ska använda denna bitterhet som du känner nu som energi för att verkligen ta tag i ditt liv. Du kan även inspirera nära och kära för få dem att gå in för skolan och ta den på det allvar det faktiskt är!
Citera
2008-05-03, 15:35
Bannlyst
Citat:
Oj, förlåt. Måste ha missat det.

Jag tycker du ska använda denna bitterhet som du känner nu som energi för att verkligen ta tag i ditt liv. Du kan även inspirera nära och kära för få dem att gå in för skolan och ta den på det allvar det faktiskt är!

Jo för just nu så känns det som att betyg är väldigt viktigt, i skolan kändes det meningslöst om du förstår. Jag skärpte ju dock till mig efter havla gymnasie tiden och pluggade rätt hårt för att få upp betyg, samt klara av det kurser jag höll på med. Jag hade fått betydligt mer IGn om jag inte läst upp vissa kurser från den tidiga tiden i gymnasiet när jag gick i trean. Läste säkert upp 5 IGn till G under treans gång. Hela ettan var ett fiasko.

Edit;

En sak som jag tycker är konstigt är att jag har ett slutbetyg, för slutbetyg är väl ett bevis för att kunna söka till högskolan? Jag kommer ju inte in fast jag har ett slutbetyg.

Edit2;

Ingen som kan göra en simpel liten kursplan åt mig om jag ska läsa komvux? Inte någon exakt, men något jag kan gå efter iaf, så jag vet hur mycket jag kommer behöva plugga. För att göra så mina IGn kommer under 10% osv. Tex vissa kurser och hur många osv. Har lätt för matte, naturkunskap och saker man gör med kroppen(fysiska). Enda som jag har lite svårt för är språk.
Senast redigerad av PHD 2008-05-03 kl. 15:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in