2008-05-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bungie
Ja, grundläggande behörighet är väl alltid standard. Men vad ingår i den? Är det bara godkänt i basämnena eller ingår även, som han nämner, tilläggskurser såsom B & C kurser?

Jag menar, det behövs väl inte högre mattekurs än till exempel Matte B för att komma in på ekonomihögskola? Inte heller kurser såsom Företagsekonomi A, osv.
Nej som du säger så ingår det inte massa specialkurser i grundläggande behörighet. Men de flesta programmen har någon form av extra krav. Tex för de flesta tekniska utbildningar ska du ha minst g i matte D och fysik B osv..

Här är några sätt att uppfylla grundläggande behörighet http://www.liu.se/utbildning/sokatill/behorighet

"fått slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program."
Citera
2008-05-03, 16:17
Bannlyst
Om jag ska läsa på komvux, är det att föredra att läsa flest 50 poängs kurser? Jag menar, ju mer kurser jag läser, desto mindre blir mina procent i IG? Läser jag några 200 poängs kurser(är ett exempel bara), så är är väl majoriteten av mina IGn som jag redan har större än om jag läser fler små kurser?
Citera
2008-05-03, 17:13
Medlem
hedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHD
Om jag ska läsa på komvux, är det att föredra att läsa flest 50 poängs kurser? Jag menar, ju mer kurser jag läser, desto mindre blir mina procent i IG? Läser jag några 200 poängs kurser(är ett exempel bara), så är är väl majoriteten av mina IGn som jag redan har större än om jag läser fler små kurser?

Du tror inte att 10 % IG-gränsen baseras på lästa poäng, då?
Citera
2008-05-03, 17:53
Medlem
sasos avatar
läs på nån naturvetenskaplig folkhögskola
då får du behörighet till högskola
Citera
2008-05-03, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hedet
Du tror inte att 10 % IG-gränsen baseras på lästa poäng, då?

Ingen aning, någon som vet? Eller vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av saso
läs på nån naturvetenskaplig folkhögskola
då får du behörighet till högskola
Ok, hur länge är den på då? Kanske vore lättare än att läsa in en massa ämnen på komvux i mitt fall(är ju en hel del)?
Citera
2008-05-03, 18:22
Medlem
Sk1llzs avatar
Är väl att man max får ha 250 p IG antar jag, så tror inte det spelar någon större roll om du läser 50- eller 100 p-kurser. Kan ha fel dock.
Citera
2008-05-03, 19:05
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ingen aning, någon som vet? Eller vad menar du?

Ok, hur länge är den på då? Kanske vore lättare än att läsa in en massa ämnen på komvux i mitt fall(är ju en hel del)?

ett år pluggar du tillsammans med andra som har dålig gymnasiebetyg
då får du en 5gradig folkhögskolepoäng

här hittar du samtliga folkhögskolor i sverige:
http://www.folkhogskola.nu/page/231/sokefterdinkurs.htm
Senast redigerad av saso 2008-05-03 kl. 19:28.
Citera
2008-05-04, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saso
ett år pluggar du tillsammans med andra som har dålig gymnasiebetyg
då får du en 5gradig folkhögskolepoäng

här hittar du samtliga folkhögskolor i sverige:
http://www.folkhogskola.nu/page/231/sokefterdinkurs.htm

Men om jag skall/vill läsa på komvux då?

Förändrar mitt detta mitt snitt betyg något märkvärt om jag får G i dessa;

engelska A 100 (denna ersätter ett IG i betyget)

Samhäll A 100 (denna ersätter ett IG i betyget)

Naturkunskap B 100

Matematik B 50

Historia A 100

Räcker det för att mina IGn ska vara under 10 %?

Eller måste kursplanen i mitt betyg ligga på 2500 poäng? Är det smartare om jag försöker fixa så jag läser upp dom jag har IG i? För då försvinner ju ett ig samtidigt som jag får ett G.
Senast redigerad av PHD 2008-05-04 kl. 11:12.
Citera
2008-05-04, 13:10
Medlem
sasos avatar
Citat:
Men om jag skall/vill läsa på komvux då?

Förändrar mitt detta mitt snitt betyg något märkvärt om jag får G i dessa;

engelska A 100 (denna ersätter ett IG i betyget)

Samhäll A 100 (denna ersätter ett IG i betyget)

Naturkunskap B 100

Matematik B 50

Historia A 100

Räcker det för att mina IGn ska vara under 10 %?

Eller måste kursplanen i mitt betyg ligga på 2500 poäng? Är det smartare om jag försöker fixa så jag läser upp dom jag har IG i? För då försvinner ju ett ig samtidigt som jag får ett G.

Man får max ha 10% ig alltså 0.10*2500= 250 poäng ig max
men du har jo 550poäng IG dvs du måste läsa upp 300poäng för att få grundläggande behörighet till högskola.
Citera
2008-05-05, 22:50
Medlem
Hej PHD! Hoppas jag kan ge dig lite klara svar...träffar många i din sits varje dag.
Du ska främst försöka läsa upp de teoretiska ämnena som du har IG i. Antingen kan du tenta upp dem (via en sk prövning), men det kostar 500 kr per kurs, eller så söker du dem via komvux och får då delta i undervisningen tillsammans med andra. Kostar inget, bara böckerna, plus att du får rätt till studiemedel om du läser på minst halvtid.
Om du fortfarande bor kvar i samma kommun som du gick gymnasiet i, bör de kunna hjälpa dig att tenta av (pröva) även de praktiska kurser som du har IG i. Ring skolan och fråga hur du gör en prövning i de kurserna. Om den möjligheten inte finns kan du läsa andra kurser, kanske sådana som du behöver för den särskilda behörighet för den utbildning du vill söka på högskolan, kanske MaB och C? När du nått upp i minst 2250 godkända poäng är du behörig till högskolan, oavsett hur du "tjänat ihop" poängen.
Klarnade det? Fråga annars igen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in