2008-05-03, 12:59
Medlem
Flokis avatar
Försökt hitta nåt om detta men gick bet.

Kör med windows XP pro, och har 3 partiotioner, rätt normalt väl. Det är så att C: där ju windows och de flesta program med mera ligger, blir väldigt full konstigt nog.

Jag installerar windows och nåt enstaka program, sen brukar ja låta bli den disken. installerar allt annat och använder endast mina andra partitioner. C: ligger på 20 gig, det är c:a 8-9 gig som jag använder för program, windows med mera. men ändå så tas de sista 10 gigen upp av något?

om man markerar för att kolla vad som tar upp plats, så är det "Documents and settings" som tar upp all plats. men när man öppnar denna mapp för att forska vidare vart allt ligger, så finns det inget som tar så mycke plats där inne!

det är precis som att mappen i sig tar upp all plats?

har "löst" detta tidigare genom en formatering, men tänkte nu luska i vad felet kan vara innan jag gör något sådant igen.

Förslag? lösning?
Citera
2008-05-03, 14:11
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floki
Försökt hitta nåt om detta men gick bet.

Kör med windows XP pro, och har 3 partiotioner, rätt normalt väl. Det är så att C: där ju windows och de flesta program med mera ligger, blir väldigt full konstigt nog.

Jag installerar windows och nåt enstaka program, sen brukar ja låta bli den disken. installerar allt annat och använder endast mina andra partitioner. C: ligger på 20 gig, det är c:a 8-9 gig som jag använder för program, windows med mera. men ändå så tas de sista 10 gigen upp av något?

om man markerar för att kolla vad som tar upp plats, så är det "Documents and settings" som tar upp all plats. men när man öppnar denna mapp för att forska vidare vart allt ligger, så finns det inget som tar så mycke plats där inne!

det är precis som att mappen i sig tar upp all plats?

har "löst" detta tidigare genom en formatering, men tänkte nu luska i vad felet kan vara innan jag gör något sådant igen.

Förslag? lösning?

Har du kollat dolda filer?

Kolla Documents and settings\Lokala inställningar\Temporary internet files
finns även en temp mapp under Lokala Inställningar som borde gå att rensa
Citera
2008-05-03, 15:38
Medlem
Flokis avatar
Kan tyvärr inte hitta något av dessa, flera användare på datorn o.s.v. går fortfarande bet och det lutar åt att formatera än en gång. enda anlendingen att vilja lösa problemet är att man e så jävla envis :P
Citera
2008-05-03, 15:47
Medlem
CodeMANs avatar
Till att börja med är sökvägarna i förra inlägget är fel, det var inte konstigt att de inte fungerade.

Testa att köra ett program som visar hur stora mapparna på datorn är, t ex http://windirstat.info/.

Sedan är det så att mappen "Documents and Settings" innehåller användarnas profiler på datorn, sparar du en fil på 2 GB på ditt skrivbord så kommer den ligga under "Documents and Settings".

Det är kanske en annan användare som har sparat undan en stor fil?
Citera
2008-05-04, 11:35
Medlem
Flokis avatar
Det är just min användares mapp som blir stor. och jag har rensat allt tänkbart i den vägen, får inget bättre resultat?
Citera
2008-05-04, 13:19
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Det är just min användares mapp som blir stor. och jag har rensat allt tänkbart i den vägen, får inget bättre resultat?
Ja, men om du kör verktyget jag länkade du till så borde du kunna se EXAKT vilken mapp som tar så mycket plats?
Citera
2008-05-04, 14:03
Medlem
Flokis avatar
testar det här programmet (användbart för den delen!) och det säger samma sak som jag kommer fram till, det är mappen i sig som tar sån stor plats, men inget i den mappen tar upp plats?!
Citera
2008-05-04, 14:05
Medlem
CodeMANs avatar
Jag hade tydligen hjärnsläpp tidigare... Har du slagit på visning av dolda filer?

Det kan du göra i "Folder Options" under Kontrollpanelen.
Citera
2008-05-04, 14:06
Medlem
Och du har inte massa grejer liggandes på desktoppen? Typ "MP3" kataloger osv?
Citera
2008-05-04, 16:03
Medlem
Flokis avatar
tackar för tipsen. har öppnat mina dolda mappar, och kommit fram till "lokala inställningar" för min användade, det är en mapp där inne där allt lurar. En mapp som heter "Temp" och i denna finns en del olika filer, b.la gamla bilder med mera.

är det ok att rensa denna mapp helt? är det något som måste sparas?
Citera
2008-05-04, 16:07
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
tackar för tipsen. har öppnat mina dolda mappar, och kommit fram till "lokala inställningar" för min användade, det är en mapp där inne där allt lurar. En mapp som heter "Temp" och i denna finns en del olika filer, b.la gamla bilder med mera.

är det ok att rensa denna mapp helt? är det något som måste sparas?
Nej, det är bara att tömma den. Stäng alla program för säkerhetsskull då de kan ha temporära filer under denna mapp.

Vill du regelbundet tömma temp-mappen kan jag rekommendera dig CCleaner. Det finns en inställning för att starta programmet och rensa temp-mappen vid omstart:

http://www.ccleaner.com/
Citera
2008-05-04, 16:45
Medlem
Flokis avatar
tackar så hemskt för alla tips!

Problem solved - By flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto