2008-05-03, 12:59
Medlem
Flokis avatar
Frskt hitta nt om detta men gick bet.

Kr med windows XP pro, och har 3 partiotioner, rtt normalt vl. Det r s att C: dr ju windows och de flesta program med mera ligger, blir vldigt full konstigt nog.

Jag installerar windows och nt enstaka program, sen brukar ja lta bli den disken. installerar allt annat och anvnder endast mina andra partitioner. C: ligger p 20 gig, det r c:a 8-9 gig som jag anvnder fr program, windows med mera. men nd s tas de sista 10 gigen upp av ngot?

om man markerar fr att kolla vad som tar upp plats, s r det "Documents and settings" som tar upp all plats. men nr man ppnar denna mapp fr att forska vidare vart allt ligger, s finns det inget som tar s mycke plats dr inne!

det r precis som att mappen i sig tar upp all plats?

har "lst" detta tidigare genom en formatering, men tnkte nu luska i vad felet kan vara innan jag gr ngot sdant igen.

Frslag? lsning?
Citera
2008-05-03, 14:11
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floki
Frskt hitta nt om detta men gick bet.

Kr med windows XP pro, och har 3 partiotioner, rtt normalt vl. Det r s att C: dr ju windows och de flesta program med mera ligger, blir vldigt full konstigt nog.

Jag installerar windows och nt enstaka program, sen brukar ja lta bli den disken. installerar allt annat och anvnder endast mina andra partitioner. C: ligger p 20 gig, det r c:a 8-9 gig som jag anvnder fr program, windows med mera. men nd s tas de sista 10 gigen upp av ngot?

om man markerar fr att kolla vad som tar upp plats, s r det "Documents and settings" som tar upp all plats. men nr man ppnar denna mapp fr att forska vidare vart allt ligger, s finns det inget som tar s mycke plats dr inne!

det r precis som att mappen i sig tar upp all plats?

har "lst" detta tidigare genom en formatering, men tnkte nu luska i vad felet kan vara innan jag gr ngot sdant igen.

Frslag? lsning?

Har du kollat dolda filer?

Kolla Documents and settings\Lokala instllningar\Temporary internet files
finns ven en temp mapp under Lokala Instllningar som borde g att rensa
Citera
2008-05-03, 15:38
Medlem
Flokis avatar
Kan tyvrr inte hitta ngot av dessa, flera anvndare p datorn o.s.v. gr fortfarande bet och det lutar t att formatera n en gng. enda anlendingen att vilja lsa problemet r att man e s jvla envis :P
Citera
2008-05-03, 15:47
Medlem
CodeMANs avatar
Till att brja med r skvgarna i frra inlgget r fel, det var inte konstigt att de inte fungerade.

Testa att kra ett program som visar hur stora mapparna p datorn r, t ex http://windirstat.info/.

Sedan r det s att mappen "Documents and Settings" innehller anvndarnas profiler p datorn, sparar du en fil p 2 GB p ditt skrivbord s kommer den ligga under "Documents and Settings".

Det r kanske en annan anvndare som har sparat undan en stor fil?
Citera
2008-05-04, 11:35
Medlem
Flokis avatar
Det r just min anvndares mapp som blir stor. och jag har rensat allt tnkbart i den vgen, fr inget bttre resultat?
Citera
2008-05-04, 13:19
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Det r just min anvndares mapp som blir stor. och jag har rensat allt tnkbart i den vgen, fr inget bttre resultat?
Ja, men om du kr verktyget jag lnkade du till s borde du kunna se EXAKT vilken mapp som tar s mycket plats?
Citera
2008-05-04, 14:03
Medlem
Flokis avatar
testar det hr programmet (anvndbart fr den delen!) och det sger samma sak som jag kommer fram till, det r mappen i sig som tar sn stor plats, men inget i den mappen tar upp plats?!
Citera
2008-05-04, 14:05
Medlem
CodeMANs avatar
Jag hade tydligen hjrnslpp tidigare... Har du slagit p visning av dolda filer?

Det kan du gra i "Folder Options" under Kontrollpanelen.
Citera
2008-05-04, 14:06
Medlem
Och du har inte massa grejer liggandes p desktoppen? Typ "MP3" kataloger osv?
Citera
2008-05-04, 16:03
Medlem
Flokis avatar
tackar fr tipsen. har ppnat mina dolda mappar, och kommit fram till "lokala instllningar" fr min anvndade, det r en mapp dr inne dr allt lurar. En mapp som heter "Temp" och i denna finns en del olika filer, b.la gamla bilder med mera.

r det ok att rensa denna mapp helt? r det ngot som mste sparas?
Citera
2008-05-04, 16:07
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
tackar fr tipsen. har ppnat mina dolda mappar, och kommit fram till "lokala instllningar" fr min anvndade, det r en mapp dr inne dr allt lurar. En mapp som heter "Temp" och i denna finns en del olika filer, b.la gamla bilder med mera.

r det ok att rensa denna mapp helt? r det ngot som mste sparas?
Nej, det r bara att tmma den. Stng alla program fr skerhetsskull d de kan ha temporra filer under denna mapp.

Vill du regelbundet tmma temp-mappen kan jag rekommendera dig CCleaner. Det finns en instllning fr att starta programmet och rensa temp-mappen vid omstart:

http://www.ccleaner.com/
Citera
2008-05-04, 16:45
Medlem
Flokis avatar
tackar s hemskt fr alla tips!

Problem solved - By flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto