Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-04, 12:31
Medlem
ojz0rs avatar
Var inget speciellt med detta förrutom att du mixar för fort. Denna sortens musik är orginalmixarna 4 min plus och då kan man lika gärna låta låten spela längre.

Att du använder BCD3000 och kollar BPM:n är bara larvigt, lira vinyl och lär dig beatmatcha på riktigt istället.
Citera
2008-05-04, 13:51
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
Detta är inte direkt min musikstil. Jag spelar nästan bara house.

Men det första, du byter från ena musikstilen till andra hela tiden.

Taktmixarna....... Vet du vad en taktmix går ut på? Nog för att det är i takt, men taktmixar man gör man det med två låtar som har ungefär samma tempo och keys. Det skall inte höras att man byter låt. Då har man lyckats. Lyssna mer på själva basgångarna och melodislingorna och byt för guds skull inte när båda låtarna bara skriker olika röster/refränger rätt ut.

Call On Me låter att vara uppitchad ungefär 1650 %.

Mer otakt än Call On Me och The Creep får man leta efter? Även denna sönderpitchad.

Och sedan en fråga, låt mig gissa att du har gjort detta på datorn?

Nu stänger jag ner efter sex minuters lyssnande. Jag får huvudvärk. Riktig jävla smörja. Det sämsta stället på hela låten hittar du självklart och börjar mixa in Arman Van Helden.

Sammanfattning: Vill man lyssna på sönderpitchade dåliga housetaktmixar, varför inte? Annars, nej.

EDIT: Slängde med en liten taktmix som inspirationskälla. Här har du dels en riktig keymix samtidigt som du har två helt olika stilar... Kan posta fler sedan om jag får tid och lust... http://www.speedyshare.com/358686775.html

Tack! sög in allt som en svamp, tänkte bara att ta alla "godingar" folk känner igen i en och samma mix, men jag ska överväga det och hitta godingar som har samma genre. lyssna på den andre mixen också, där har jag nog gjort helt rätt hoppas jag, har samma genre och taktmixar rätt bra där.

Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Var inget speciellt med detta förrutom att du mixar för fort. Denna sortens musik är orginalmixarna 4 min plus och då kan man lika gärna låta låten spela längre.

Att du använder BCD3000 och kollar BPM:n är bara larvigt, lira vinyl och lär dig beatmatcha på riktigt istället.

självklart, men jag tänkte mer öva med BCD i början, jag menar man kan ju beatmatcha på en bcd3000 också, ska jobba denna månaden just så jag kan köpa "the real stuff".
Citera
2008-05-04, 22:44
Medlem
Den andra var lite bättre men det sög fortfarande. Välj lite mer oväntade låtar än hela 2007's största klubbhits till nästa gång.

Du har lyssnat på MoS- annual 2008 en hel del och har i princip inte gjort något annat än en sämre version än deras mix.
Citera
2008-05-04, 23:27
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Den andra var lite bättre men det sög fortfarande. Välj lite mer oväntade låtar än hela 2007's största klubbhits till nästa gång.

Du har lyssnat på MoS- annual 2008 en hel del och har i princip inte gjort något annat än en sämre version än deras mix.

Ja, jag hittade deras album ska kolla runt efter mer oväntade låtar, håller på att öva på det du sa innan så jag kommer föroppningsvis med en bättre mix om några timmar..

edit: tror det va MoS electro house 2007, jag tror att 2008 har lite mer oväntade låtar..
Citera
2008-05-04, 23:33
Medlem
Om jag skulle göra en dans mix skulle den defenitivt innehålla mera pop-electronisk musik från till exempel Cassius

Tips är att lyssna på P3 dans/klubb varje vecka för den senaste musiken i genren.
Citera
2008-05-06, 01:08
Medlem
Buttersss avatar
efter lite övning satte jag ihopa detta, har tänkt mycket på övergångarna, göra de "speciella"..dock så kan jag inte säga att det är en mix, jag har mixat ihopa 5 låtar på 5 minuter enbart för träningen, henkko/övriga, försök "lokalisera" felen, hade uppskattats enormt mycket..

http://media.putfile.com/overgangar

försöker "smyga" in med vissa låtar så de inte kommer plötsligt, bedöm
Citera
2008-05-06, 02:37
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
efter lite övning satte jag ihopa detta, har tänkt mycket på övergångarna, göra de "speciella"..dock så kan jag inte säga att det är en mix, jag har mixat ihopa 5 låtar på 5 minuter enbart för träningen, henkko/övriga, försök "lokalisera" felen, hade uppskattats enormt mycket..

http://media.putfile.com/overgangar

försöker "smyga" in med vissa låtar så de inte kommer plötsligt, bedöm

Låter fortfarande inge bra, för "smetigt" vid övergångarna, du låter ju låten ligga kvar på tok förlänge vid vissa övergångar. Och vem/vilka har du tänkt spela detta för? Se till att lyssna på mer musik/Dj´s/Artister av alla möjliga genrer, bli en nörd helt enkelt:P För just nu spelar du väldigt sönderspelad musik. Jag skulle aldrig betala för att lyssna på detta, men det är ju bara jag:P
Citera
2008-05-06, 09:25
Medlem
Inte så mycket att tillföra som inte redan sagts kanske... Är inte heller något större fan av musiken, och vet därför inte hur det brukar låta i liknande mixar.

Jag tycker personligen inte det är något större problem att byta låtar som en galning, men ska man gör adet ska man göra det för att musiken tillåter det. Att bara lyssna på introtrummor som mixas i all oändlighet är inte så tillfredställande. Är du väldigt ivrig på att ha något att göra kan du ju alltid hinta lite om kommande låtar och blanda in stötar, vocals eller dylikt från kommande låt.

Utnyttja EQ:n bättre för att minska att jobbiga ljud blandas och dissonerar. Undvik även att mixa vokaler så länge dom inte passar väldigt bra ihop.

Var nogrannare med att mixa på "rätt beat" dvs försök timea första slagen, detta är oftast svårast i break utan beat (som när du mixar från Call on Me) men övning ger färdighet!

Sen tycker jag inte du ska hänga upp dig för mycket på en viss bpm. Vill du helt plötsligt gå över till att mixa house eller kanske DnB, pitcha då inte upp dom låtarna för att matcha nuvarande tempo. Försök istället på ett snyggt sätt byta tempo i mixen istället. Fast jag behöver nog inte förklara att detta inte låter som bry om man byter musikstil mellan varje låt

Ett litet tips är också att öva och göra mixar på musik utan rakt beat. Testa t.ex. att köra lite DnB (går ofta tempomässigt bra att mixa med hiphop/Rnb), breakbeat eller dubstep för att få lite roligare rytmer att träna på.

Viktigaste är att öva!
Citera
2008-05-06, 14:59
Fortfarande väldigt grötit! Ungefär som om någon rör om i en stor gryta. Fokusera på att hitta två låtar som låter relativt lika i tonart och basgång och leta på ett bra ställe att börja mixa in.

Glöm inte att jobba på EQ:n ibland är volymen/basen helt död och ibland kommer det upp till röda sträcket på min mixer när jag lyssnar på din mix. Mer jämn ljudnivå, speciellt under mixarna.

Att vara DJ handlar om att stå timme in och timme ut och nöta. Leka och testa sig fram. Ibland låter det skit när man leker, ibland låter det jävligt bra och har lärt sig ett nytt knep. Nöt på mer. Mitt ända riktiga råd. Gör det som du tycker låter bra.

Bifogar ett klipp på en key-mix. Dålig mono-kvalité, i know. Sorry.
http://www.speedyshare.com/189142930.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in