Resultat: Ni som har tagit höga doser tramadol, har ni fått ett krampanfall någon gång?
Ja
33,19%
299 röster
Nej
66,81%
602 röster
2008-05-05, 17:47
Medlem
Jag undrar om vi talar samma språk kring detta med krampandet?

Jag har haft ett äkta toniskt-kloniskt krampanfall, alltså ett sk EP-anfall, vid intag av tramadol. Vid dessa anfall, som oftast kommer som en blixt från en klar himmel, även om man kan ha varningstecken, så förlorar man fullständigt medvetandet och vet alltså själv inte vad som hänt när man väl vaknar upp. Men under själva anfallet, är ögonen ofta öppna, och stirrar rakt uppåt vilket gör att man "ser ögonvirorna". Krampen växlar mellan att vara tonisk- hela kroppen är spänd, stel som en pinne, och klonisk- samtliga extremiteter, alltså armar o ben böjs och sträcks symetriskt upprepade gånger. Stora rörelser, inte bara "ryckningar". Detta kan fortgå varierande tid, men oftast rör det sig om ett par- upp till 10 min. Man kan ha ofrivillig avgång av urin eller avföring, ha bitit sig rejält i tungan, samt må illa och kräkas. När man vaknar upp så är man oftast väldigt trött. Dagen efter kan man ha ordentlig träningsvärk då krampen kan ses som ett rejält träningspass!

Jag har försökt beskriva ett "äkta" krampanfall. Det känns som att många som erfarit ryckningar, eller för den skull "kramp" - som man kan få i vaderna tex, betecknar detta som krampanfall men detta är inte riktigt sant. Vid generella krampanfall som för tramadolet förlorar man i stort alltid medvetandet.

Jag har haft minst 2 st "äkta" krampanfall, bevittnade vid tramadolintag ca300-500 mg. Aldrig anfall annars. Utreddes av neurolog och han "köpte" tramadolet som orsak till krampen.

Ni som röstat, har ni haft anfall liknandes som jag beskrivit ovan?
Citera
2008-05-05, 17:55
Bannlyst
Att man får ryckningar i benen nån gång eller i vaden eller så, det är ju knappast att beteckna som "krampanfall", så jag hoppas verkligen ingen som erfarit nån ryckning påstår att dom haft "kramper". Krampanfall för mig det är när man mister kontrollen över hela kroppen och ramlar ihop, och ofta svimmar.
Citera
2008-05-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black&White
Jag har länge undrat hur pass vanligt det är att man får ett krampanfall. Själv tar jag ungefär 600mg - 1000mg nu för tiden när jag ska ta tram och jag har aldrig råkat ut för något, dock har min kompis krampat på endast 550.

Jag blir lite spänd på 600mg+ men inget mer.
Citera
2008-05-05, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drduro
Jag undrar om vi talar samma språk kring detta med krampandet?...
Ni som röstat, har ni haft anfall liknandes som jag beskrivit ovan?
Mmm. Jag har funderat på samma sak. Jag vet fortfarande inte om mitt anfall var ett riktigt EP-anfall eller inte? Jag kunde ju inte röra mig, hela kroppen stelnade och jag är inte säker på att jag var vid medvetande. Men å andra sidan så kände jag ju innan att det var påväg, jag slutade inte vad jag vet att andas och jag bet inte av mig tungan eller nåt sånt... Det är svårt att veta utan att ha fått diagnos av en läkare.

Min pojkvän fick flera riktigt ordentliga EP-anfall när han slutade med benso och då blev han tydligen helt blå, bara trillade ihop på golvet och slutade att andas. Och så allvarligt var ju inte mitt anfall, så jag vet faktiskt inte om jag hade ett riktigt anfall eller nån form av light-krampanfall?
Citera
2008-05-05, 18:17
Medlem
traddtorskens avatar
Jag har tagit 2-3 teskedar överfulla med trampulver i ett glas med vatten, det var ungefär som gröt när man rörde om.. Det är rätt mycket för mig då jag inte väger alls för mycket Fick kramp på rummet framför datorn och föräldrarna hittade mig och ringde ambulansen.. Fick ligga över natten

Så till er som kör på trampulver, ta det lugnt.. Polaren har fått 12 kramper på ett år, bara på trampulver. En gång tog han bara 1 st 120 mg kapsel fylld med rent trampulver och han slutade på sjukan. Det kan ha varit för att han är känslig för kramper på just tramadolpulver, vad vet jag. Jag och denne vän har brukat tramadol/tradolan i ca 3-4 år konstant varje dag, offtast tabletter och då när vi började med pulvret så kom detta. Så var försiktiga :-)
Citera
2008-05-05, 19:22
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Mmm. Jag har funderat på samma sak. Jag vet fortfarande inte om mitt anfall var ett riktigt EP-anfall eller inte? Jag kunde ju inte röra mig, hela kroppen stelnade och jag är inte säker på att jag var vid medvetande. Men å andra sidan så kände jag ju innan att det var påväg, jag slutade inte vad jag vet att andas och jag bet inte av mig tungan eller nåt sånt... Det är svårt att veta utan att ha fått diagnos av en läkare.

Min pojkvän fick flera riktigt ordentliga EP-anfall när han slutade med benso och då blev han tydligen helt blå, bara trillade ihop på golvet och slutade att andas. Och så allvarligt var ju inte mitt anfall, så jag vet faktiskt inte om jag hade ett riktigt anfall eller nån form av light-krampanfall?

Men... Jag tycker att det du var med om iaf räknas. Lite kramp i ett ben, eller något, räknar jag INTE som ett anfall. Men har du varit med om det där på Tram så är det ju definitivt värt att tas upp här. Sedan om det skulle klassas som ett light eller ej, det är allvarligt nog anser jag.

Av det jag vet om anfall på Tram så tycker jag inte att det är en liten % som fått det av alla som brukar. Tvärtom... Det är en hög %. Om man skulle fråga hur många som fått andningsdep. på diverse Opioider så tror jag nog att % skulle bli låg. I min krets så har ju 100 % fått anfall av dom som använder det regelbundet. Men min krets är nog lite skum Nej visst neh... En som inte fått det ja.

Fast jag anser inte att folk ska sluta käka Tram heller. Folk får ju göra vad dom vill bara man accepterar riskerna med det man gör. Typ som det här om att klassa sig som brukare när man råknarkar. Ta det för vad det är... typ. Menar inte dig Doll nu då, utan allmänt. Droger är farligt, vare sig man har kunskap eller ej.
Citera
2008-05-05, 19:31
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traddtorsken
JPolaren har fått 12 kramper på ett år, bara på trampulver.
vem är så dum att han fortsätter?
Citat:
Jag och denne vän har brukat tramadol/tradolan i ca 3-4 år konstant varje dag,
nej ni brukar inte, ni missbrukar! och ni missbrukar den sämsta opioiden som finns för fan.

folk dör av den här meningslösa skiten, kör horse om ni ändå ska missbruka
Citera
2008-05-05, 19:32
Medlem
Finns det något annat än Iktorivil och Stesolid man kan ta för att förebygga?
Citera
2008-05-05, 20:32
Medlem
nakedjunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegle
Finns det något annat än Iktorivil och Stesolid man kan ta för att förebygga?

Nyckelorden är, som jag förstått det, "kramplösande" och "muskelavslappnande". I princip vilket läkemedel som helst med de kvalitéerna borde åtminstone minska risken för krampanfall. Så länge det inte är kontraindikterat i kombination med tramadol såklart.

Till exempel så är minst en av cannabinoiderna i vanligt röka (cannabidiol) antikonvulsivt/kramplösande. Har själv aldrig fått något krampanfall, men jag vet såklart inte om det har något att göra med mitt dagliga cannabisbruk. Någon som fått ett krampanfall under cannabisrus?
Citera
2008-05-05, 20:57
Medlem
fick kramp på 500mg + 2-3 bärs, men har ätit 1500mg + xanor och brajja och har inte krampat men det kan ju bero på xanoren också, men har även ätit ungefär 700-800mg många gånger utan benzo men har inte krampat då utan endast 1 gång då tog ja 500mg, ja kände innan typ att ja fick små "blackouts" eller va man ska kalla de
Citera
2008-05-05, 21:07
Medlem
Gravity2s avatar
Jag käkade 700mg en gång, dock med lite resistans (Käkade 2-5ggr i veckan i ett par veckors tid).
Slutade med att jag fick växla mellan sittande och liggande position var och varannan minut i 8 timmar för att inte kräkas tarmarna ur mig, plus att det kändes som om musklerna liksom "hoppade" i kroppen. Inget officiellt krampanfall, men det kändes som om det kunde blivit det när som helst.
Inget jag gör om med andra ord.
Citera
2008-05-05, 21:22
Bannlyst
Då var det dags för mig med.

Det var i förrigår när man var hemma med flickvännen, hade immundigat sammanlagt 1500mg utspritt över dagen. Jag hade klagat på yrsel hela dagen, (som om jag föll 10 våningar för varje steg jag tog), och rätt som det var kom det.

Låg i sängen med henne, sen vaknar man upp så att säga och nästan tittar snett på flickvännen som undrar om det är bra med mig, hur jag mår osv. Jag vet ju inte vad som hänt i och med att jag inte varit vaken under anfallet, som förövrigt höll på dryga minuten. Jag hade tydligen haft armar och ben i vädret och ögonen varit vita. Efter anfallet var jag något dissorienterad och gjorde saker jag i vanliga fall inte skulle gjort.

Värt att nämna är att detta var första gången jag krossade 1000mg-barriären, med 500mg dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in