Resultat: Ni som har tagit höga doser tramadol, har ni fått ett krampanfall någon gång?
Ja
33,19%
299 röster
Nej
66,81%
602 röster
2008-05-05, 21:47
Medlem
Arbetarbroders avatar
Nej, aldrig.
Fast jag är som ett skrämt litet barn när det gäller tramadol, och det Flashbacks fel. Det här forumet har gjort mig lika rädd för tramadol som sverigedemokraterna på Integration & Invandring är rädda för muslimer, jag sitter bokstavligen och skakar av rädsla, håller fast mig i bordet och ser mig ängsligt omkring och väntar på att helvetet ska bryta lös.
Så jag tar aldrig stora intag. Fast jag har gjort innan jag visste om faran och klarade mig då. Har även många kompisar som vägrar inse kramprisken och inte bryr sig alls, häver i sig pulver, retardpiller och allting med noll tollerans och skyhöga mängder.
Ännu har inget krampanfall rapporteras bland min umgängeskrets.

Min personliga utvärdering är att kramprisken är hög på tramadol, risken för starka bieffekter är verkligen högre än vinsten på den här opioden, dock är faran en smula överdriven här på Flashback.
Citera
2008-05-05, 23:43
Medlem
The Heirophants avatar
Finns det nått som fungerar som kramplösande på apoteket (receptfritt??)
Får tag på Tram via recept (och nätet) men vet inte vad/hur jag ska få tag på för att motverka kramprisken..

Har tagit 6-800mg/dag ganska ofta. Brukar köra lägre doser i början på veckan för att kunna dra på lite framåt helgen

Aldrig råkat ut för kramp (än så länge..)

**EDIT** Har muskelavslappnande på recept kom jag på.. Paraflex och Norgesic. Kan det vara nått som funkar??**EDIT**
Senast redigerad av The Heirophant 2008-05-05 kl. 23:52.
Citera
2008-05-06, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Nej, aldrig.
Fast jag är som ett skrämt litet barn när det gäller tramadol, och det Flashbacks fel. Det här forumet har gjort mig lika rädd för tramadol som sverigedemokraterna på Integration & Invandring är rädda för muslimer, jag sitter bokstavligen och skakar av rädsla, håller fast mig i bordet och ser mig ängsligt omkring och väntar på att helvetet ska bryta lös.
Så jag tar aldrig stora intag. Fast jag har gjort innan jag visste om faran och klarade mig då. Har även många kompisar som vägrar inse kramprisken och inte bryr sig alls, häver i sig pulver, retardpiller och allting med noll tollerans och skyhöga mängder.
Ännu har inget krampanfall rapporteras bland min umgängeskrets.

Min personliga utvärdering är att kramprisken är hög på tramadol, risken för starka bieffekter är verkligen högre än vinsten på den här opioden, dock är faran en smula överdriven här på Flashback.

jag tror risken är väldigt liten

de som berättar om sina kramper är till största delen folk som tar stora doser, typ 1000 mg och uppåt

skulle man göra en anonym poll med bättre fråga än denna (istället för "stora doser" kunde man fråga om "rusdoser") tror jag att det skulle bli en ytterst liten del av alla som fått kramp
Citera
2008-05-06, 00:52
Medlem
The Heirophants avatar
Hittade Tegretol på ett internet apotek.
Fakta om Medicinen:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19791214000020&DocTypeID =7&UserTypeID=2

Minskar denna kramprisken på Tram tror ni?
Citera
2008-05-06, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegle
Finns det något annat än Iktorivil och Stesolid man kan ta för att förebygga?

Givetvis konventionella antiepileptiska preparat som i första hand Hermolepsin(karbamazepin), just detta prep brukar ju användas för förebygga alkoholabstinens-kramper, så torde vara lämpligt. Finns säkerligen att köpa på internetapoteken.
Citera
2008-05-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Heirophant
Hittade Tegretol på ett internet apotek.
Fakta om Medicinen:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19791214000020&DocTypeID =7&UserTypeID=2

Minskar denna kramprisken på Tram tror ni?

Absolut, det har troligtvis bättre förebyggande effekt än bensodiazepiner som ju i första hand ges för att bryta ett anfall som redan uppkommit. Visserligen är ju Iktorvil indicerat som förebyggande beh, men detta görs numera sällan, omodernt. Så att använda karbamazepin, fenytoin, Lyrica, Lamictal eller whatever you can get är nog en bra ide. Dock blir man rätt yr o vimsig av dessa, bensopreppens bieffekter är ju bra mkt skönare om man säger så =)
Citera
2008-05-06, 01:52
Medlem
The Heirophants avatar
Tips:

Både Lyrica och Lamictal finns på Goldpharma
Citera
2008-05-06, 08:38
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
jag tror risken är väldigt liten

de som berättar om sina kramper är till största delen folk som tar stora doser, typ 1000 mg och uppåt

skulle man göra en anonym poll med bättre fråga än denna (istället för "stora doser" kunde man fråga om "rusdoser") tror jag att det skulle bli en ytterst liten del av alla som fått kramp

Jag tror faktiskt inte att det är en ytterst liten del. Jag har läst om så många som fått kramp på 300-1000 mg. Även mina kompisar irl har ju fått på så låga doser. Flera st har fått det på endast 300-600 mg också.

Så "ytterst lite" tror jag är en underdrift.
Citera
2008-05-06, 08:42
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Nej, aldrig.

Fyfan. Exakt sådär är det för mig också. "Nu kommer jag att krampa, nu kommer jag att krampa" loopade i skallen när jag testade.
Citera
2008-05-06, 14:56
Medlem
Gambinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Fyfan. Exakt sådär är det för mig också. "Nu kommer jag att krampa, nu kommer jag att krampa" loopade i skallen när jag testade.

Slappna av grabbar. Nojar ni konstant att ni ska bli påkörda av en bil varje gång ni korsar vägen också?
Citera
2008-07-31, 03:58
Bannlyst
jag tog 2000 mg under ca 4 timmar och fick inte kramp men dock svårt att pissa

För övrigt så tål jag inte tramadol minns inte att jag tagit dem men vet dock att jag gick hemifrån efter att ha tagit dom blev hämtat 4 timmar efter att jag tagit den första jag hade ingen tolerans.
Citera
2008-07-31, 07:21
Medlem
Jag kan ju dra min story igen då, har inte sett den här pollen tidigare...
Har ju då varit tramadolmissbrukare i 4-5 år (slutade med tram när de inte hade någon verkan längre). Var uppe i 1500-2000 mg/dag och hade tagit tramadol i flera år när jag fick mitt första anfall, på endast 300 mg.
Har haft två krampanfall, båda utan att ha intagit någon form av benso (det var först efter krampanfall nr 1 som jag började ta benso ihop med tramadol). Anfallen skilde sig åt en aning:

1. Tog 300 mg i form av Adolonta-kapslar ā 50 mg/styck. Ca 40-50 minuter senare började jag känna mig darrig. Det var meningen att jag och mitt ex skulle åka till ett köpcentrum och jag stod framför spegeln och skulle sminka mig men kunde inte lägga på mascara för handen darrade så hemskt. Kände mig även "väck" i huvudet, som man gör när man har sovit för lite, typ. Sen gick jag ut ur badrummet och skulle plocka upp en sak från golvet, men handen lydde inte så jag tappade saken, det sista jag minns är att jag böjde mig ner för att ta upp den igen, och att mitt ex frågade "vad gör du?". Sen minns jag inget mer förrän jag vaknade upp några sekunder liggandes på golvet. Mitt ex hade telefonluren i handen och sa att han pratade med SOS Alarm. Jag fattade noll och tuppade av igen. Vaknade nästa gång av att ambulanspersonalen stod över mig. I ambulansen började jag fatta vad som hade hänt, började även må illa och spy. Hamnade på akuten hos en läkare som inte hade nåt intresse av mitt tramadolintag trots att jag berättade om det. Blev skickad på hjärnröntgen som inte visade några fel. Mitt ex berättade senare att jag ramlat över golvspegeln (som gick i tusen bitar, har fortfarande ett ärr på armen efter en spegelskärva, som tur var blev det inte värre än ett enda sår trots vassa skärvor över hela golvet) och krampat i cirka fem minuter, tuggat fradga och varit okontaktbar. Själv mindes jag ingenting, jag hade även tur och bet inte sönder läppar eller tunga...

2. Var ensam hemma och hade tagit ca ett kryddmått tramadolpulver. Sedan det första anfallet kände jag mig alltid olustig om jag tog tram utan benso till, men just då hade jag inget hemma och när opiatabsen sätter in så är det lätt att gambla med saker och ting... Hur som helst så tog det bara cirka 30 minuter efter intag - så vaknade jag på köksgolvet totalt desillusionerad. Jag kunde inte för mitt liv förstå varför jag hade lagt mig på golvet men min snurriga hjärna kom fram till att det måste ha varit för att jag var trött (!). All logik var som bortblåst och jag låg där på golvet i säkert 20 minuter utan att fatta nånting. Låg bara och tänkte att det var ju trevligt att ligga på golvet, svalt och skönt, så jag kunde ju ligga kvar tills min man kom hem (det låter helt sjukt, jag vet, men man blir helt dum i huvudet, jag undrar hur många hjärnceller som bränns under en kramp egentligen...). Iaf så reste jag mig till slut och då kom illamåendet så jag fick kaskadspy lite trivsamt i diskhon (hann inte till muggen). Först då fattade jag vad som hade hänt, att jag hade fått ännu ett krampanfall, men denna gång HELT utan förvarning. Ena sekunden var jag på väg ut ur köket, nästa vaknade jag på golvet. Kände mig illamående och svag en stund och hade även bitit sönder underläppen (upptäckte jag en bra stund senare, var helt blodig och öm). Senare insåg jag att det hade kunnat gå riktigt illa, jag måste ha ramlat bara en decimeter från ett av köksbordets hörn... dessutom var jag ju ensam hemma så även själva krampen skulle ha kunnat sluta illa.

Gång nr 2 var för övrigt en av de allra sista gångerna jag tog tramadol öht.

Jag fick inte ont i kroppen efteråt någon av gångerna, en del har beskrivit "träningsvärk" men så blev det iaf inte för mig. Jag antar att det är individuellt. Men tramadol är en lömsk drog, det är lätt att tro att man är safe bara för att man klarat höga doser en längre tid. Samtidigt finns det säkert folk som aldrig får krampanfall oavsett hur mycket de tar.

Sen finns det ju också folk som påstår att de "krampat" när de fått lite obehagliga ryck i benen eller dylikt. I mitt tycke är dock ett krampanfall ett anfall som är synonymt med ett riktigt epileptiskt grand mal-anfall, även om jag har läst om folk som haft petit mal-anfall också (det verkar dock mer sällsynt, det är alltså ett anfall likt det rockdoll beskrev).

Mvh
/marilyn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in