Citat:
Ursprungligen postat av jonte_s
Finns inget jobb som passar dom så länge det inte är ett jobb som en Svensk inte skulle kunna tänka sig att göra.
Nån form att dasstömmare eller toalettrengörare tror jag skulle passa.
Det finns en del stora företag i Sverige som avstår svenska sökande och helst anställer invandrare.
Knappt ens lönt för en svensk att söka.
Vissa tjänster ges ändå till Svenskar. För de fria arbetsuppgifterna med rejält med ansvar får företagen anställa svenskt.
Dessa icke-svenska företag (tyska) har slagit sig in på den svenska marknaden och genom låga priser vunnit stora marknadsandelar och slagit ut många gamla företag.
Företaget vill ha: godkänd sfi, bott i sverige några år men inte varit född eller uppväxt här, trettio år eller äldre.
Fördelarna med att anställa aningen äldre invandrare som arbetat i hemlandet innan flytten är många enligt företagen.
Arbetsuppgifterna är enkla och klaras av i stort sett alla.
- Dom jämför lönen här med förr och blir nöjda fast det är minsta minimum.
- Långa dagar utan gnäll, ingen dyr personalvård behövs, ingen kritik förutom den riktigt tysta, ingen som vill/törs klaga eller förändra.
-I vissa fall bidrag till arbetsgivaren mm.
Förstår iofs företaget som väljer detta ur ekonomisk synpunkt men eländigare arbetsplats har jag sällan sett. Inte en blomma eller något vackert, inga fester eller utflykter, massa småchefer som skäller nedåt i rangordningen. (är man längst ned i rangen undrar jag vem man skäller på men misstänker att frun hemma får ta det).
Visst är det bra med jobb till invandrare men detta är knepigt. Vinsten för företaget hamnar i tyskland, inkomstskatterna kommer in men är på bekostnad av de svenska företaget som hade kontraktet innan med sina anställda.
Lönerna hamnar till viss del utomlands då många skickar pengar till konton hit och dit. Någon sommarstuga i sverige köps inte men gärna ett hyreshus i hemlandet.
Detta är en sorts arbetskraftinvandring men behovet fanns inte i början. Hundratals svenskar vill ha dessa jobb så det är inte det sk skitjobbet som svensken inte vill ha.
Källa:
Nej