2008-05-04, 18:19
Medlem
Prologics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äspen
http://www.youtube.com/watch?v=uORAyORWRAA

tack, jag gillar SP skarp.
2008-05-04, 18:28
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
TEXT

I mitt tidigare inlägg sa jag att tex KY utbildningen skulle komma efter en obligatorisk språkskola. Det ska alltså inte vara valfritt om man vill lära sig svenska eller inte. Sen att en KY utbildning skulle vara problematisk är inget argument för att utesluta det. Alla människor har inte läshuvuden, fine, men det är inte hälften så problematiskt som att leva i total fattigdom ute i ghettona. Så..

En majoritet av de som erbjuds utbildning (läs integration) skulle fixa det, sammtidigt skulle naturligtvis en hel del hoppa av/skippa utbildningen, men då är frågan inte politisk längre. Utan på indivisnivå.
Man KAN lägga upp utbildningar där "failure is not an option" och bör så göra.

Visst äter det upp resurser, hursom är det pengar gemeneman ändå inte skulle fått se röken av, så det vore nice om dom verkligen gick till något konkret.

Anledningen till att dom inte lär sig språket är att dom anser att det inte behövs. Dom sitter ute i ghettorna och umgås endast med landsmän. Något jobb får dom inte och SFI hjälper ju uppenbarligen föga.
Nu snackar jag alltså om dom mest problematiska fallen. Dom kommer tyvärr alltid existera.
Men det finns så jävla många människor som inte erbjuds riktiga möjligheter, vilket i sin tur genererar en viss misstro och apati. Sen ser vi ju vad som händer med deras barn som växer upp i områderna. osv osv. Man måste förebygga problemen på ett effektivt sätt.

Det spelar liksom ingen roll om man inte vill ha hit invandrare. problemen kvarstår.
Senast redigerad av yeah´s 2008-05-04 kl. 18:33.
2008-05-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tehvao
Visst, det kan bero på att de inte har haft samma utrustning då de har utbildats, varför inte ha någon snabbutbildning eller något sånt?

Många invandrare har högre motivation till arbetet än svenskar.
Det kan delvis bero på att där så är jobbet livet, här så är vi uppvuxen med:
"Bah, ännu en dag på jobbet... Fy fan".

Det handlar inte om utrustning primärt utan om att utbildningar i olika länder skiljer sig åt på alla nivåer. En amerkansk utbildning i "business" är tex totalt annorlunda en civilekonomsexamen i Sve. Man får inte tillgodoräkna sig ett skit om man fortsätter studier i Sve från USA. Detta är helt förståeligt då skillnaden är enorm.
2008-05-04, 19:04
Medlem
Citat:
I mitt tidigare inlägg sa jag att tex KY utbildningen skulle komma efter en obligatorisk språkskola. Det ska alltså inte vara valfritt om man vill lära sig svenska eller inte. Sen att en KY utbildning skulle vara problematisk är inget argument för att utesluta det. Alla människor har inte läshuvuden, fine, men det är inte hälften så problematiskt som att leva i total fattigdom ute i ghettona. Så..

Eh, "total fattigdom"?? Att bo i Tensta och få socialbidrag är väl ungefär exakt samma "jobbiga" tillvaro som att bo i Tensta och gå en KY-utbildning? På den senare måste man dessutom ta studielån som måste betalas tillbaka tillskillnad från socialbidraget.

Citat:
En majoritet av de som erbjuds utbildning (läs integration) skulle fixa det, sammtidigt skulle naturligtvis en hel del hoppa av/skippa utbildningen, men då är frågan inte politisk längre. Utan på indivisnivå.
Man KAN lägga upp utbildningar där "failure is not an option" och bör så göra.

Alla tvingas att gå SFI. Väldigt få lär sig svenska bra nog för att kunna prata och skriva adekvata uppsatser som skulle godkännas på en seriös KY-utbildning. Det finns ju tom de som är födda i Sverige som talar med brytning och skriver som krattor.

De som däremot är driftiga och duktiga, som tex min f.d engelskalärare från USA, kan lära sig strålande svenska på endast 2-3 år trots att man fyllt 30. Detta med nuvarande, bristfälliga, system.

Citat:
Anledningen till att dom inte lär sig språket är att dom anser att det inte behövs. Dom sitter ute i ghettorna och umgås endast med landsmän. Något jobb får dom inte och SFI hjälper ju uppenbarligen föga.
Nu snackar jag alltså om dom mest problematiska fallen. Dom kommer tyvärr alltid existera.
Men det finns så jävla många människor som inte erbjuds riktiga möjligheter, vilket i sin tur genererar en viss misstro och apati. Sen ser vi ju vad som händer med deras barn som växer upp i områderna. osv osv. Man måste förebygga problemen på ett effektivt sätt.

Det spelar liksom ingen roll om man inte vill ha hit invandrare. problemen kvarstår.

"De mest problematiska fallen" I en annan tråd hänvisades det till en artikel som klargjorde att runt 30% av alla Sveriges invandrare är arbetslösa. Detta när man räknat in alla grupper från väst som har, i princip, samma arbetslöshetsnívå som infödda svenskar. Det anser jag vara en ganska stor grupp "mest problematiska fall".

Utan en total omläggning av hela Sveriges välfärdssystem kommer det att fortsätta se ut som det gör. Vi har målat in oss i ett hörn där vi släppt in alldeles för många icke-integrerbara grupper som givetvis naturligt samlas på samma plats. För att få dessa människor i arbete måste vi skapa en låglönemarknad där socialbidrag etc elimineras, detta skulle skapa ännu större segregation och utslagenhet samt klassklyftor.

Möjligheterna är väldigt goda för vem som helst att skapa sig ett bra liv i Sverige som det ser ut idag. Att låtsas om något annat är bara löjligt. Individen har alltid ett eget ansvar. De driftiga invandrarna söker sig bort från invandrarområden, sätter barnen i "svenska" skolor försöker interagera på svenska osv. ALLA har möjlighet att lära sig Svenska, efter detta är det INTE speciellt svårt att komma in på tex en KY-utbildning.
2008-05-04, 20:08
Bannlyst
Jobba i kiosken på Kumla passar en blatte bra!
2008-05-04, 20:37
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
Du vill alltså att invandrare ska begå brott?
2008-05-04, 21:31
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tehvao
Högutbildade var (det pågår säkert nu också) hotade i t.ex Irak.
Från Tandläkare till Advokater.
De flesta var rädda för att någon skulle ta dem som gissla, eller att något skulle hända dem. Därför flyr de då det blir krig.
Varför skulle fattiga bönder känna sig hotade, då de inte har några pengar?

Det känns verkligen som att jag pratar med en tre-åring.

Ja verkligen.
Varför skulle tandläkare och advokater från Irak flytta till det så rasistiska Sverige?

Avd Blattementalitet som lyser igenom: "Varför skulle fattiga bönder känna sig hotade, då de inte har några pengar?"

I rest my case. Tack för bjudningen.
2008-05-04, 22:13
Medlem
Finns inget jobb som passar dom så länge det inte är ett jobb som en Svensk inte skulle kunna tänka sig att göra.

Nån form att dasstömmare eller toalettrengörare tror jag skulle passa.
2008-05-04, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko

Det skulle passa finnarna utmärkt eftersom de också är "blattar".
2008-05-04, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hithere
Det skulle passa finnarna utmärkt eftersom de också är "blattar".

Citat:
Blatte är en nedsättande benämning på en individ med etnisk bakgrund som uppfattas som icke-nord/centraleuropeisk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blatte

Kalla en nordbo för blatte, det var fan dagens.
2008-05-05, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte_s
Finns inget jobb som passar dom så länge det inte är ett jobb som en Svensk inte skulle kunna tänka sig att göra.

Nån form att dasstömmare eller toalettrengörare tror jag skulle passa.

Det finns en del stora företag i Sverige som avstår svenska sökande och helst anställer invandrare.
Knappt ens lönt för en svensk att söka.
Vissa tjänster ges ändå till Svenskar. För de fria arbetsuppgifterna med rejält med ansvar får företagen anställa svenskt.
Dessa icke-svenska företag (tyska) har slagit sig in på den svenska marknaden och genom låga priser vunnit stora marknadsandelar och slagit ut många gamla företag.

Företaget vill ha: godkänd sfi, bott i sverige några år men inte varit född eller uppväxt här, trettio år eller äldre.
Fördelarna med att anställa aningen äldre invandrare som arbetat i hemlandet innan flytten är många enligt företagen.
Arbetsuppgifterna är enkla och klaras av i stort sett alla.
- Dom jämför lönen här med förr och blir nöjda fast det är minsta minimum.
- Långa dagar utan gnäll, ingen dyr personalvård behövs, ingen kritik förutom den riktigt tysta, ingen som vill/törs klaga eller förändra.
-I vissa fall bidrag till arbetsgivaren mm.

Förstår iofs företaget som väljer detta ur ekonomisk synpunkt men eländigare arbetsplats har jag sällan sett. Inte en blomma eller något vackert, inga fester eller utflykter, massa småchefer som skäller nedåt i rangordningen. (är man längst ned i rangen undrar jag vem man skäller på men misstänker att frun hemma får ta det).

Visst är det bra med jobb till invandrare men detta är knepigt. Vinsten för företaget hamnar i tyskland, inkomstskatterna kommer in men är på bekostnad av de svenska företaget som hade kontraktet innan med sina anställda.
Lönerna hamnar till viss del utomlands då många skickar pengar till konton hit och dit. Någon sommarstuga i sverige köps inte men gärna ett hyreshus i hemlandet.

Detta är en sorts arbetskraftinvandring men behovet fanns inte i början. Hundratals svenskar vill ha dessa jobb så det är inte det sk skitjobbet som svensken inte vill ha.
Källa: Nej
2008-05-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Vilka arbeten i Sverige passar blattar?
Tolk måste vara det ultimata invandrarjobbet såsom utvecklingen har blivit och med dom regler som finns. Med ökande anhöriginvandring, dom nya lättnadsreglerna för arbetskraftsinvandring och papperslösa flyktingar som får rätt till gratisvård behövs fler och fler tolkar...och som positiv bieffekt kommer all skatt som tolkarna betalar att hjälpa till att finansiera åldringsvården av ursprungssvenskarna
Citat:
Kommunen är enligt lag skyldig att erbjuda tolkhjälp....I Sverige talas det uppemot 200 språk – men det finns bara auktoriserade tolkar i 38 av dessa......Rekryteringsunderlaget i Malmö ser bra ut......31 procent av barnen har föräldrar som inte är födda i Sverige. Totalt finns det 171 länder representerade i Malmö....I Malmö finns det en sjö av begåvning att ösa ur. Många Malmöungdomar behärskar inte bara svenska utan även ett annat språk som talas i hemmet.
http://sydsvenskan.se/malmo/article324065.ece

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in