Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-02, 18:26
  #1
Awaiting Email Confirmation
Hej har fått ett delgivningskvitto med en röd stämpel där det står: [Info om förenklad delgivning bifogas]

Kan man strunta i denna delgivningsblanckett totalt tills brottet preskiberas?

MVH
Citera
2008-05-02, 20:52
  #2
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styralf
Hej har fått ett delgivningskvitto med en röd stämpel där det står: [Info om förenklad delgivning bifogas]

Kan man strunta i denna delgivningsblanckett totalt tills brottet preskiberas?

MVH
Om du undrar vad förenklad delgivning är och information om förenklad delgivning bifogas delgivningskvittot kan du väl börja med att läsa informationen.
Citera
2008-05-02, 20:52
  #3
Medlem
Pellefants avatar
Troligen har du fått en stämning eller något och där har du fått information om hur du i framtiden kan komma att delges kallelser med mera till domstol. Om du läser den informationen du fått inser du vad förenklad delgivning är. Jag utgår i det fortsatta från att delgivning i ditt fall inte sker med förenklad delgivning då du skriver att du fått med ett delgivningskvitto.

Till saken, om det nu är ett delgivningskvitto du fått (s.k. vitt kort) skall detta undertecknas och återsändas. Om du inte undertecknar det och återsänder det anses du inte delgiven det som skickas. Och är det en stämning i brottmål som du skall delges kan du hålla dig undan till preskription inträder så länge du inte blir delgiven. Betänk dock på att snart kommer du att eftersökas av stämningsman. Om du har ett någorlunda normalt liv med arbete eller studier kommer stämningsmannen så småningom dyka upp där om du inte kan delges i hemmet. Det är ju upp till dig om det alternativet är att föredra framför att skriva under delgivningskvittot. Under vissa omständigheter kan du även delges genom att handlingar lämnas till någon i ditt hushåll, delgivningen fästes på din ytterdörr eller läggs i din låda eller i yttersta fall delgivning genom husrannsakan.
Citera
2008-05-02, 22:51
  #4
Awaiting Email Confirmation
Har ju som sagt fått ett delgivningskvitto, och en tid för huvudförhandling där det står att jag måste infinna mig annars får jag betala 2000 kr i vite lr vad det nu kallas..

Jag skrev inte under något när poliserna tog mig, dom frågade inte ens.

Varför skulle de skicka ett delgivningskvitto som jag ska skriva under, när det även står på ett annat papper (Info om förenklad delgivning) att jag redan har blivit delgiven 2 veckor efter det andra brevet kommit i min brevlåda?
Citera
2008-05-06, 18:23
  #5
Medlem
josmans avatar
Lånar tråden:

Vad händer om åklagaren skickar en förenklad delgivning till fel adress?

När förseelsen begicks hade jag en adress och nu har jag en annan adress. Den förenklade delgivningen skickades till fel adress. Kan det bli rättegång som jag inte hade ngn aning om och jag blir dömd, vad kan man göra? Kan de hålla en rättegång utan mig? Har inte myndigheter ett ansvar att kolla folkbokföringsadress? Kan jag få rättegången ogiltigförklarad?
Jag gjorde en adress ändring genom Svensk Adress Ändring men beställde inte eftersändning el. dyl.

Till detta skall tillägas att jag inte blivit informerad om FD eller fått något brev om det..... fick inte heller några papper när den aktuella händelsen hände utan tog bara mina uppgifter...
Hur skall man informera om FD egentligen?
__________________
Senast redigerad av josman 2008-05-06 kl. 18:27.
Citera
2008-05-06, 20:28
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styralf
Varför skulle de skicka ett delgivningskvitto som jag ska skriva under, när det även står på ett annat papper (Info om förenklad delgivning) att jag redan har blivit delgiven 2 veckor efter det andra brevet kommit i min brevlåda?
För att du enligt 3 a § delgivningslagen (1970:428) som huvudregel måste delges (t.ex. genom delgivningskvitto) informationen om förenklad delgivning innan förenklad delgivning kan användas för att delge dig andra saker i målet.
Citera
2008-05-07, 09:44
  #7
Medlem
josmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
För att du enligt 3 a § delgivningslagen (1970:428) som huvudregel måste delges (t.ex. genom delgivningskvitto) informationen om förenklad delgivning innan förenklad delgivning kan användas för att delge dig andra saker i målet.


Är det detta kvitto man skall få första gången i handen?
Eller kan denna information ges muntligt?
Citera
2008-05-07, 12:53
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josman
Är det detta kvitto man skall få första gången i handen?
Eller kan denna information ges muntligt?
Informationen är hyfsat komplex (åtminstone för lekmän). Jag har aldrig varit med om att den getts annat än skriftligen.
Citera
2008-05-07, 13:01
  #9
Medlem
josmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Informationen är hyfsat komplex (åtminstone för lekmän). Jag har aldrig varit med om att den getts annat än skriftligen.

Du verkar vara hyfsat insatt i detta, har du ngn laglänk?

Ngn som har varit med om delgivningar och kan berätta hur det gick?
Citera
2008-05-07, 21:11
  #10
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josman
Du verkar vara hyfsat insatt i detta, har du ngn laglänk?

Ngn som har varit med om delgivningar och kan berätta hur det gick?
Delgivningslagen:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700428.HTM
Citera
2010-01-07, 00:47
  #11
Medlem
josmans avatar
Uppdatering, bättre sent än aldrig!

Förenklad delgivning: skriftligt på plats! Alltså vid ex. trafikförselse så sker det direkt på plats.
Sedan får du hem 2 brev och det antas att du är delgiven!


Undik genom att vägra skiva på något, ta inte emot något och om möjligt, lämna inte ifrån dig något (ex kk etc)
__________________
Senast redigerad av josman 2010-01-07 kl. 00:49.
Citera
2010-01-07, 11:07
  #12
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josman
Uppdatering, bättre sent än aldrig!

Förenklad delgivning: skriftligt på plats! Alltså vid ex. trafikförselse så sker det direkt på plats.
Sedan får du hem 2 brev och det antas att du är delgiven!


Undik genom att vägra skiva på något, ta inte emot något och om möjligt, lämna inte ifrån dig något (ex kk etc)
Behöver inte skrivas under, vägrar man det kastar polismannen på lämpligaste sätt informationen efter dig och skriver "vägrat skriva under" i signaturfältet. Finns rättsfall som medger detta som godkänd metod.

Att inte lämna ifrån dig körkort kommer att resultera i att du grips (eftersom du är misstänkt för brott). Det kommer nog inte att fungera som du tänker riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback