2008-05-02, 17:09
Medlem
Tjenare!

Har länge funderat över hur ja ska få ner programm som ja velat höra från tex SR, i ett format som min mp3 spelare klarar av. Alldeles nyligen lyckades jag av en slump få tag i senaste real player och upptäckte att ja kunde ladda ner streams från SR's webradio, youtube och alla andra streams som man kan tänka sig. Problemet är dock att det blir i ett format som inte fungerar i min mp3, antar att det blir ett video format(?) Har väldigt dålig koll på format, man har ju hört de vanliga formaten, men när man plötsligt ska till att försöka omförvandla något etc för att passa i mp3 spelaren så blir jag helt clueless.

Hade varit jätte snällt ifall någon här vet hur ja skulle kunna gå tillväga, vill helst lyssna på programmen på jobbet(istället för ljudböcker) därav problemet med mp3 spelaren.

Eller ifall ni redan har ett annorlunda sätt som ni använder, kanske något annat program.

Mvh

Peter
Citera
2008-05-02, 17:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Med t.ex. screamer radio kan du spela in i realtid det du hör i radion till mp3 filer.
Citera
2008-05-02, 17:27
Medlem
Jo, det som var så fruktansvärt bra med realplayer var att ja kunde ladda ner program/interjuver/repotage från SR.se och även om programmen kanske var på 1 timme, så tog det bara cirkus 10 minuter att ladda ner det. Och detta var inga programm som gick just då utan det var gammalt arkiverat, tex tankade jag ner några "Mammas Nya Kille" Och "Eru Edgy".

Kvaliten blev jättre bra, men som sagt det går inte att spela i min mp3 spelare, så jag letar antingen efter något som kan göra samma sak men spara det i rätt format, eller något som kan omvandla det format ja får från Real player
Citera
2008-05-02, 20:38
Medlem
Allt som du kan lyssna på kan du spela in...

1. Pilla lite i Windows mixerinställningar och välj "What U Hear" eller nåt...
2. Installera Audacity (googla)
3. Installera LAME dll'en i Audacitys katalog (googla igen)
4. Spela in det du spelar upp
5. Spara resultatet och välj att använda LAME.
6. Mission accomplished
Citera
2008-05-02, 20:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Med lite pyssel går det att få dom i mp3 utan att behöva spela in dom i realtid...

1. Klicka på det avsnitt av "mammas nya kille" du vill lyssna på
2. Välj extern spelare
3. Klicka på "windows media format bredband" och spara filen
4. Öppna filen med anteckningar och leta reda på raden som börjar med "mms://lyssna-wm.sr.se/autorec/p3/mammas_nya_kille/..."
5. Kopiera den o klista in den i Flashget o hämta hem ljudfilen i wma format
6. Kör http://www.nch.com.au/switch/index.html och konvertera den till lämpligt mp3 format som din spelare klarar av.
7. Kopiera över dom till din mp3 spelare
8. Lyssna o njut

Klart...
Senast redigerad av kimdah2002 2008-05-02 kl. 20:59.
Citera
2008-05-03, 10:47
Medlem
tack ska ta och försöka senare idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här