• 1
  • 2
2008-05-02, 12:28
Medlem
goldendragons avatar
Jag fick en påringning av nån som ville sälja äppelcidervinägerkapslar. Trot att jag sa nej nej nej nej nej, så skickades likförbannat "gratiserbjudandet". När jag sedan ringde upp var deras kundtjänst spydig och sa att det minsann var flera paket på väg Dom skulle minsann lyssna av bandupptagningen och om min version inte stämde så skulle jag få betala skiten iallafall

Nu läste jag i GP om skojarna, http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=416495
och tydligen finns det ett antal klubbar i ett företag som kallas Active Nutrition: Good Life, Intermedica, Atlas Nutrition, Nutrisan och Naturex.

Surfar man runt lite så får man fram en bild av hur man systematiskt blåser folk och lurar gamla att köpa deras vitaminer.

Är det någon som har information om personerna bakom detta företag?
Finns en del på konsumentsajten cint, http://www.cint.se/debatt//ShowForum.aspx?ForumID=19
men vi brukar ju vara bättre på information än konsumentnissarna
Senast redigerad av goldendragon 2008-05-02 kl. 12:30. Anledning: Stavning
Citera
2008-05-02, 12:49
Medlem
Olympiuss avatar
Är det inte bara att låta bli att betala? De lär ju knappast ha lagen på sin sida om de nu vågar dra det så långt..
Citera
2008-05-02, 12:54
Medlem
goldendragons avatar
Bara att vägra betala - inkasso

Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Är det inte bara att låta bli att betala? De lär ju knappast ha lagen på sin sida om de nu vågar dra det så långt..

Räkningen går ju vidare till inkasso och kronofogden - jag tror nog dom flesta betalar då för att slippa besväret

Jag har varit med om detta en gång förrut vilket ledde till att jag betalade
Citera
2008-05-02, 12:57
Medlem
Blind77s avatar
Skicka tillbaka skiten till dom, tillsammans med en faktura på 10 lakan för arbetsinsaten att skicka paketet. Hota med inkasson o fogden och säg att dom har förbundit sig att betala en faktura i månaden tills solen slocknar
Citera
2008-05-02, 13:11
Medlem
jumpcuts avatar
Är inte det här ett klockrent exempel på när man ska bestrida fakturan?
Citera
2008-05-02, 13:17
Medlem
Det är väldigt sällsynt att dessa skojarföretag går vidare med kronofogden då dom vet att dom troligtvis förlorar. Men hotar gör dom alla...
Citera
2008-05-02, 14:01
Medlem
MaeWests avatar
De gjorde detta med mig en gång.
Jag ringde upp,sa att jag inte ville ha och skulle skicka tillbaka.
Vilket enligt sursnipan i luren var omöjligt.

Jag talade då om för henne,att för mig är inget omöjligt!Detta skulle jag bevisa för henne,genom att personligen åka till deras sketna callcenter,söka upp snipan och stoppa ner paketet i halsen på henne för att hon längre fram skulle vara tvungen att skita ut sina "jävla"piller.

Jag misstänker att snipan förstod,eftersom det nu gick jättebra att returnera skiten och inte bry mig om detta mer!

De har aldrig ringt igen!
Citera
2008-05-02, 14:14
Medlem
Stewie_griffins avatar
Vet inte om det kan hjälpa i just det här fallet. Men http://www.svenskhandel.se/Default.asp och sedan klicka på "varningslistan" kanske kan vara något. Det gäller väl egentligen rena blufföretag, men bluffen blir ju inte mindre jobbig att betala bara för att det finns en sketen produkt att hämta ut.
Citera
2008-05-02, 16:13
Medlem
dodeesoss avatar
Man har väl ångerrätt även vid telefonförsäljning, bara att skicka tbx med vändande post.

Förövrigt så rekommenderas registrering i NIX-registret.
Citera
2008-05-02, 17:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Här står det hur du ska gå tillväga:

http://www.konsumentverket.se/mallar...ArticleId=2659

Det här har väl för övrigt väldigt lite med skvaller att göra?
Citera
2008-05-02, 22:19
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är väldigt sällsynt att dessa skojarföretag går vidare med kronofogden då dom vet att dom troligtvis förlorar. Men hotar gör dom alla...
Precis, var samma sak med modemkaparna som härjade för några år sedan. Fick 4(!) varning om kronofogden och att räkningarna skulle höjas med 100% efter varje, rent skitsnack!
Citera
2008-05-06, 14:20
Medlem
goldendragons avatar
Familjen Mazetti bakom fulförsäljningen?

Citat:
Ursprungligen postat av goldendragon

Är det någon som har information om personerna bakom detta företag?
Finns en del på konsumentsajten cint, http://www.cint.se/debatt//ShowForum.aspx?ForumID=19
men vi brukar ju vara bättre på information än konsumentnissarna

I GP kunder man läsa 080424 hur verksamheten fortsätter under ny flagg:
För ett par år sedan var Naturex de svenska konsumenternas fiende nummer ett. Nu är bolaget likviderat men verksamheten fortsätter under ny flagg.Naturex är välkänt hos alla svenska konsumentvägledare. Företaget sålde hälsopreparat med aggressiva metoder och drog på sig tusentals klagomål. Massor av människor lurades av falska löften om gratisprover.

Konsumentombudsmannen stämde bolaget som dömdes till 200 000 kronor i böter. Därefter polisanmäldes firman igen, nu för att ha förfalskat flera av de ljudinspelningar som användes som bevis i den första rättegången. Detta mål är inte avgjort.

I höstas gick Naturex (eller ICC Scandinavia som företaget formellt hette) i likvidation. Då hade namnet Naturex redan legat i träda ett tag, förmodligen på grund av den negativa uppmärksamhet som domen förde med sig. Ägarna började använda andra varumärken, bland annat Good Life.

I dag drivs verksamheten enligt uppgift av ett holländskt bolag. Metoderna är i stort sett oförändrade; de säljsamtal som bland annat Anna Zeffer råkat ut för påminner starkt om de som Naturex ägnade sig åt.

Det finns andra kopplingar mellan det gamla och det nya företaget. Adresser, telefonnummer och varumärken går igen och Naturex marknadschef är aktiv i den nya rörelsen.

Good Life har adresser i Ullared, Malmö och Helsingborg. Telefonnumret börjar med 031 men är registrerat på ett företag i Stockholm. Bolag på Åland och i halländska Älvsered figurerar i sammanhanget.

Enligt en anställd ser strukturen ut så här:
- Moderbolaget heter Active Nutrition. Sedan finns det olika klubbar i företaget: Good Life, Intermedica, Atlas Nutrition, Nutrisan och Naturex.
Samtliga dessa namn är varumärken som använts av personerna i Naturex-sfären.

Göteborgs-Posten 070131
- Vi är både förvånade och bestörta. Detta förfarande har varit utanför vår kontroll, säger bolagets marknadschef Claes Mazetti-Nissen.

Sydsvenskan 061009
Enligt Konsumentverket saluför ICC Scandinavia nu sina varor under
namnet Good Life. Men Claes Mazetti-Nissen förnekar att han har något
samröre med produktnamnet.

- Vi vill alltid göra rätt och anstränger oss till vårt yttersta för
att kunderna inte ska bli be-svikna, men tyvärr sker misstag, säger
Claes Mazetti-Nissen.

Göteborgs-Posten 060717
I veckan som gick uppvaktades Konsumentverket av en av huvudpersonerna bakom telefonförsäljningen, Claes Mazetti-Nissen, marknadsansvarig på Nutrisan.
Denne lovade, enligt Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket, att se över rutinerna för försäljningen och att eventuellt införa skriftliga bekräftelser till folk som rings upp.
- Det stämmer. Vi kommer att införa skriftliga bekräftelser som vi skickar ut till kunderna innan vi skickar våra produkter, säger Claes Mazetti-Nissen på Nutrisan, när GP frågar.

Hallands Nyheter 060620
Naturex får betala 200 000 kronor i vite.
Claes Mazetti-Nissen, marknadsansvarig på ICC, vill inte kommentera domen men säger att försäljningen under namnet Naturex upphörde i våras.
- Vi ska analysera den här domen. Men förmodligen kommer vi att få lägga ned all försäljning och då har vi bara export till Norge från Älvsered.
- Vi har alltid värnat om Älvsered. Business Link har alltid ställt upp och gjort bra jobb för oss.

Göteborgs-Posten 060530
Enligt uppgifter på konsumentwebbplatsen Cint är Nutrisan helt enkelt ett nytt namn som används för att Naturex har fått dåligt rykte. Marknadschefen Claes Mazetti-Nissen har dock förnekat detta i en intervju med Cint. Han uppger att Nutrisan är ett separat företag och att ICC Scandinavia (bolaget bakom Naturex) är agent för dess produkter. Konsumentverket har fått in 12 anmälningar mot Nutrisan, den första i mars i fjol. Bolaget har nu lovat stryka kraven mot de personer som kontaktat konsumentvägledningen i Karlstad.

Helsingborgs Dagblad 06048
För ett par veckor sedan förklarade Naturex marknadschef Claes Mazetti-Nissen både i Plus och Konsumentverkets tidskrift Råd & Rön att bolaget tillfälligt
stoppat försäljningen av sina kosttillskott. Nu skulle rutinerna ses över.
Förbättringar som han kunde tänka sig var att införa skriftlig orderbekräftelse
och att inte ta kontakt med personer äldre än 65 år.

Nerikes Allehanda Norrupplaga 051221
Naturex marknadsansvarige Claes Mazetti-Nissen säger till TT att säljarna inte längre nämner ordet "gratis" i samtalen:
- Vi har gjort mycket under året som gått. Nu spelar vi in slutet av alla samtal, med kundens godkännande, och upplyser om abonnemangen. Och vi försöker att inte ringa till personer över 70 år.

Sydsvenskan 040808
Leif Mazetti-Nissen Bor: På Fridhem i Malmö. Familj: Hustru Lena och döttrarna Lotta, Louise och Sara samt Lottas och svärsonens Claes barn, Ebba, Astrid och Axel. Yrke: Ledarskaps- och rekryteringskonsult.

Familjen Mazetti är förstås familjen bakom det som en gång var Malmös
största industri - chokladfabriken på Bergsgatan. Leif Mazetti-Nissens farfar kom från Danmark och grundade företaget och själv arbetade Leif där som produkt- och exportchef fram till försäljningen 1975.

Claes Mazetti-Nissen presenterar sig själv enligt följande:
Entrepreneurial Director and Business to Consumers Consultant

Med erfarenhet från följande:
Consultant at Business Linc Ab (se http://www.b-linc.com/kundcase2.php)
Past Director at Naturex/ICC Scandinavia Ab
Consultant - Business to Consumers at Group 4 Falck
Business Area Director at Vitamex AB/Numico B.V. [Nuvarande Naturpost]

Vidare anges som inriktning:
Business Developer, Mail order Company Administrator, and Project Manager in a wide variety of Publishing and Mail order business areas. Particularly interested in developing sales systems in a CRM/database design surroundings. Always interested in start up projects, as well as renewal of old traditional processes.

Vad kommer upp på Business Lincs hemsida?
ACTIVE NUTRITION
Är en ledande leverantörer av hälsokostprodukter. I Produktsortimentet hittar vi Äppelcidervinäger, Omega 3 bland många andra. Active Nutritions produkter kan endast fås via postorder.

Business Linc skall sköta kundservicen åt Active Nutrion. I uppdraget ingår att hantera frågor som kommer in från Active Nutritions kunder via telefon, mejl, brev och fax. Vidare så skall Business Linc sälja Active Nutritions produkter via telefon och sköta dess reskontra.

Med andra ord sköter Claes Mazetti-Nissen Active Nutrition som tidigare verkade under ICC Scandinavia. Men framförallt sköter han "klubbarna" Naturex, Good Life m.m. ????
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in