2008-05-02, 09:28
Medlem
Hej!

Har haft min dator i 2 år nu, har flitigt försökt städa den så gott jag kan mot spyware osv, defragmenterat osv.

Skulle min prestanda öka mycket om jag formaterade?

Vad ska jag tänka på isf? Vilka drivrutiner är väsentliga? VIlka program kommer med operativsystemet?

mvh
Citera
2008-05-02, 11:17
Bannlyst
Om du kommer få någon märkbar prestandaökning är helt omöjligt att svara på. Givetvis kommer datorn gå snabbare precis i början när du formaterat den, men sen när du installerat alla program du använder och använt den i någon vecka kommer prestandan troligtvis bli ungefär som nu.

Personligen tycker jag om att installera om Windows då och då, eftersom man får bort all skit, och alla program man inte använder (brukar vara för lat för att avinstallera dem).

Tänk på att..
Innan du installerar om bör du spara allting du vill ha kvar, t.ex. favoriter/bookmarks, det brukar vara svårt att komma ihåg. Drivrutiner bör du ha alla som behövs på skivor någonstans annars så finns det att ladda ner från tillverkarnas hemsidor. De "viktigaste" är väl chipset och grafikdrivrutiner, men givetvis ska du installera alla (du kanske har extra ljudkort osv) för att kunna använda din dator fullt ut.

Program
Några nämnvärda program följer inte med Windows, Paint och Windows Messenger ungefär.
Office, Photoshop, Nero eller vad du nu använder får du installera på egen hand efteråt.
Citera
2008-05-02, 13:38
Medlem
Hejsan1s avatar
Jag brukar bara se till att ha drivrutiner för nätverkskortet (om det ens behövs) så kan man ju tanka ner allt annat såfort datorn är uppe som sagt.
Dock brukar jag bara formatera då datorn inte går att boota eller det är något riktigt allvarligt fel. Håller man bara efter så blir den inte så seg på 2 år. Windows Update, övriga drivrutiner, CCleaner, Defragmentering, Anti-malware och common sense så brukar datorn palla iaf 3 år tills det är dags att köpa ny pga prestanda enligt min standard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in