• 1
  • 2
2008-05-01, 21:00
Medlem
KTM_s avatar
de jag odlar r lowrider och WW. och skulle vilja byta till HPS men jag r lite osker p vad jag ska anvnda fr watt styrka. jag handlar ifrn nordic grow och dom har mellan 70-1000 watts hps lampor. vilken lampa trivs mina plantor igentligen bst i ?
2008-05-02, 07:12
Medlem
spazzies avatar
hur stor heltakningsmatta ska jag ha i min lagenhet?
2008-05-02, 11:35
Medlem
spraykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spazzie
hur stor heltakningsmatta ska jag ha i min lagenhet?

dummaste frsket till att vara lustig p jag ngonsin sett.

hur mkt plats har du? flktar ventilation osv? r det fr instngt kan du inte har starka lampor alls
2008-05-02, 13:12
Medlem
dhcs avatar
400w r vad de flesta kr men om du har mjligheterna fr det s skulle jag satsa p 600w, frutom den uppenbara skillnaden s ska de dessutom vara effektivare.

Du borde ven titta p digital ballast istllet fr vanlig magnetisk, du kommer tjna in mellanskillnaden snabbt!
Senast redigerad av dhc 2008-05-02 kl. 13:14.
2008-05-02, 16:52
Medlem
botten e ndds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
de jag odlar r lowrider och WW. och skulle vilja byta till HPS men jag r lite osker p vad jag ska anvnda fr watt styrka. jag handlar ifrn nordic grow och dom har mellan 70-1000 watts hps lampor. vilken lampa trivs mina plantor igentligen bst i ?

Det frsta man nog skall tnka p innan man du har bestmt dej r hur odlingsutrymmet ser ut.
HPS r absolut det bsta nr det gller ljusflde i frhllande till strmfrbrukning och vrme utveckling.
Men du mste ha klart fr dej att nr effekten gr upp mot 400 watt och ver s blir det rejlt varmt.

Att kyla ner klimatet i utrymmet krver rejl ventilation. Bde frnluft och friskluft och flkt inne i utrymmet som riktas mot plantorna och luften under armaturen fr att transportera bort den vrsta vrmestlningen.

Allt handlar om att f ut vrmen som lampan skapar och in med luft frn utsidan av utrymmet. Hr spelar d placeringen av utrymmet stor roll. Friskluften in i odlingen hller ju den temperaturen som luften sugs frn. Bor man d i en liten etta som ltt blir varm och dlig luft s blir det svrt att f en temperatur i utrymmet under 30 grader, och med en nd hgre temp om du mter luften mellan toppen p plantan och bulben.

S ven vid bra luftcirkulation i odlingen s kommer den frnluften som transporterar ut den varma luften vrma upp luften i lgenheten som friskluften tas i frn.
( vet ju iof ej hur du bor )

Jag bor i en etta p nstan 50 kmv och hr i rummet som r ganska stort har jag byggt in ett odlingsutrymme lngst in ett hrn, lite under 3 kvm.
Tempen i lgenheten ligger i vanliga fall p runt 20-21 grader ( frutom under under hgsommaren d det ju blir betydligt varmare )

Krde med 2 st 400wattare, och dessa drev upp hela lgenheten till kanske 26 grader. Efter som jag tar luften frn lgenheten och blser in i odlingen s blir det 26 graders friskluft..Dessa 26 grader blir genast 33 grader och mer dr till om man mter vid topparna under lampan.

S det jag vill komma fram till r att du mste se ver dina mjligheter till att kunna f bort luften utan att den vrmer upp luften som sedan sugs in.
I mitt fall s r jag tvungen att ha fnstret p glnt dygnet runt. I tre mnader... Ganska jobbigt med tanke p att jag bor p bottenplanet.
Men har jag inte ppet s blir hela lgenheten ltt 26 grader kan bli ver det ocks.
Det blir d omjligt att kunna f en lyckad odling..

Ett annat problem som tminstnde jag ftt dras med r att min rejla ventilation inne i "huset" gjort att luften r torr som fnske.. 20 % och detta har i sin tur ltt till att bladen torkats ut skrden lngt i frn kommer bli optimal.

Har nu beslutat att lgga en peng p en bra luftfuktare, s att plantorna som jag vggar inne p dasset ( 10 crystal ) inte ska ge samma misslyckade resultat.
Veggar under en 250w MH.

S enkel logik: Bor du trngt och inte kan ta luft frn utsidan ( utanfr lgenheten ) eller transportera ut spenatluften frn inte bara utrymmet, ven frn sjlva lgenheten s blir vrmen en ntt att kncka om du vljer en hps p 400 watt och ver. Srskilt nu till sommaren..

Odlar du i en garderob s kommer en 250 wattare ge dej mindre klimatproblem och vet nog om inte jag skulle vlja det om jag skulle garderobsodla.
Visst en 400w ger ver 50000 lumen och en 250 wattare, ligger p dryga 30 000 lumen. Men vad mnga inte tnker p r att man mste ha ett lngre avsndt till plantorna med en strre lampa och ljusintensiteten sjunker ganska mycket p bar ngra decimeter. I en garderob s tjnar man nog p en liten mindre bulb och mindre avstnd.

Har du lite mer space och enstrre yta med mnga plantor s behvs nog en 400w till blomningen iaf.
Utrymme, ljus och ventilation skall matcha varandra.

I ett litet, litet stealth utrymme i en skokartong s kanske det rcker med en adventsljustake och i en flyghangar s behvs kanske ett annat ljusalternativ med mer krm.
2008-05-02, 17:59
Medlem
spazzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spraykonst
dummaste frsket till att vara lustig p jag ngonsin sett.

Jag forsokte inte vara lustig for fem ore.
2008-05-02, 20:10
Medlem
spraykonsts avatar
Citat:
Jag forsokte inte vara lustig for fem ore.

okej, d freslr jag att du frgar i Bostad, hem och trdgrd ist, dom kanske vet.

sry fr OT
2008-05-03, 01:56
Medlem
dhcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spraykonst
okej, d freslr jag att du frgar i Bostad, hem och trdgrd ist, dom kanske vet.

sry fr OT

Fullt frsteligt varfr man vljer att skriva ett sdant svar tycker inte du?

Titta bara p den hr forumsdelen, var och varannan frga ser ju ut p samma stt.Att folk inte ens orkar bemda sig med att beskrivna omstndigheterna kring den relevanta frgestllningen...
2008-05-03, 03:24
Medlem
spazzies avatar
Skrev svaret i forhoppningen att forfattaren skulle tanka till och posta lite mer detaljer.

Snarare din kommentar som var idiotisk.
2008-05-03, 15:20
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Skrev svaret i forhoppningen att forfattaren skulle tanka till och posta lite mer detaljer.

Snarare din kommentar som var idiotisk.

jaaa dr fick du verkligen till de. du undrar om mer detaljer och du frgar om hur stor heltkningsmatta du ska i din lgenhet.

frvrigt s anvnder jag en garderob som kanske r 1-1 kvadratmeter. och pengar till ventilation r inget problem alls.
2008-05-03, 16:54
Medlem
dhcs avatar
Citat:
jaaa dr fick du verkligen till de. du undrar om mer detaljer och du frgar om hur stor heltkningsmatta du ska i din lgenhet.

frvrigt s anvnder jag en garderob som kanske r 1-1 kvadratmeter. och pengar till ventilation r inget problem alls.

Principen r ju densamma.

----------------------------------------------------

Fr att terg till topic:

Mitt rd r en 600w som sagt och till det en passande kanalflkt, storleken p den varierar beroende p hur hga krav du har p stealth.

En verdimensionerad flkt reglerad med en dimmer(inte rekommenderat),trafo,USA strm adapter eller inbyggd reglering gr jobbet lika bra som en mindre modell(p full styrka) men blir bra mycket tystare men lite dyrare och tar mer plats.
2008-05-04, 06:14
Medlem
spazzies avatar
Citat:

Ja precis jag fick till det och du postade detaljerna som behovs.

Jag skulle gissa pa att 600w kommer fungera fint, skaffa en kanalflakt och en cooltube sa haller du nere temperaturen ocksa.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in