2008-05-01, 18:37
Medlem
c^2s avatar
Är det farligt för hjärnan att öva på att hålla andan länge? Tänkte vid tex fridykning är ju hjärnan utan syre länge? Och om inte det är farligt, några tips för att lära mig hålla andan längre?
Citera
2008-05-01, 18:38
Medlem
C M Burnss avatar
Kroppen mår rent generellt bättre när du andas jämfört med när du inte andas.
Citera
2008-05-01, 19:15
Medlem
triängels avatar
Haha. Att träna sig till att hålla andan länge är inte särskilt farligt sålänge du får luft igen innan du måste andas in nästa gång.

Ett knep man kan göra, som däremot är lite småfarligt, är att hyperventilera en stund innan man dyker ned. På så sätt lurar man hjärnan att tro att du har mer luft i lungorna än vad du egentligen har, vilket tillåter dig att stanna nere lite längre. Det farliga med detta är att du plötsligt kan svimma och dö p.g.a. syrebrist.
Citera
2008-05-02, 16:56
Medlem
Twin Peakss avatar
En polare kom med en lite annorlunda "approach" vad gäller att man svimmar pga syrebrist tex när man gör som föregående inlägg skrev.
Han menade att det är inte syrebrist som gör att du svimmar utan att det istället blir överskott på koldioxid vilket får hjärnan att lägga ner,,,,,

Vet inte om det stämmer men det är ju faktiskt inte en så otrolig tanke
Fö så satte ju David Blainey(stavning) nytt världsrekord i att vara under ytan i dagarna, tror att han var nere under ytan(iofs i en jättestor "guldfiskskål) 17 minuter och 15 sekunder eller nåt på Oprah Winfrey Show.

Då hade han andats in rent syre i en halvtimme innan rekordförsöket men det är tydligen tillåtet i sådana rekordförsök.
Utan att andas in rent syre innan rekordförsök så låg rekordet på 8 minuter nånting.

Annars så tror jag att man måste vara "genetiskt" anpassad för att kunna hålla andan längre än säg 3 minuter.

Att kunna sänka sin hjärtrytm och att kunna uthärda smärta tror jag är 2 saker som man bör träna på om man vill kunna slå dylika rekord, men personligen tycker jag att det är förenat med livsfara att pressa sig i dylika prestationer!

Men lycka till och var försiktig OK?
Citera
2008-05-07, 12:37
Medlem
c^2s avatar
tack för svaren
Citera
2008-05-07, 12:38
Medlem
c^2s avatar
okok

Ursäkta för dubbelpost, men eftersom man kommer vara under vatten känns det lite farligt med hyperventilering.
Senast redigerad av c^2 2008-05-07 kl. 12:51.
Citera
2008-05-09, 16:44
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twin Peaks
En polare kom med en lite annorlunda "approach" vad gäller att man svimmar pga syrebrist tex när man gör som föregående inlägg skrev.
Han menade att det är inte syrebrist som gör att du svimmar utan att det istället blir överskott på koldioxid vilket får hjärnan att lägga ner,,,,,

Helt rätt! Du blir koldioxidförgiftad innan du får syrebrist, det man känner när man måste andas är kroppens varning för att koldioxidhalten i blodet börjar bli för hög.
När man hyperventilerar ventilerar man ut koldioxid ur blodet och sänker koldioxidhalten. Det tar då längre tid innan man känner att man behöver andas, eftersom det tar längre tid att nå upp till kroppens gräns för koldioxid. Vill det sig riktigt illa så får man syrebrist innan och då blir det mindre skoj...
Citera
2009-06-24, 21:55
Medlem
Sheps avatar
Håller själv på med fridykning, iof bara i ca 2 månader nu men jag har lärt mig en hel del och det har gått jätte bra för mig.

För att hålla andan längre borde du lära dig att "packa" luft i lungorna.
Man tar helt enkelt ett stort andetag, så stort som du bara kan så att du fyllt lungorna så mycket du kan.
Sedan börjar man "packa" ännu mer luft i lungorna, du gör det genom att "äta" luft typ. Haha lite svårt att beskriva det, men man ska inte suga in luft, sök lite på google eller youtube så borde du hitta något.

Att packa luft har fått mig att kunna hålla andan (på land) i 5min, dykt på längden DNF (dynamic no fins) 104m.
Så att hålla andan i över 3min tror jag inte har något med generna att göra som någon nämnde tidigare.
Detta på bara två månader, så det hjälper riktigt mycket.
Du kan hålla andan mycket längre än vad du tror, det gäller bara att "strunta" i kontraktionerna (andningsreflexerna man får när hjärnan talar om att du borde andas).

Fast sen är det ju lite farligare då du "lurar" hjärnan att du har mer syre i kroppen eller nått liknande.
Citera
2009-06-27, 14:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Vill bara varna lite extra för hyperventileringen. Det är inte bara i vissa extremfall som det kan hända att man svimmar under vattnet när man har hyperventilerat. För en massa år sen när jag började spela vattenpolo så hade vi ett par fridykare som också spelade lite med oss. En av dom svimmade under ett "helt vanligt" träningspass när han övade på att hålla andan under vattnet. Han simmade då under vattnet och som tur var så upptäckte en annan kille där att han helt plötsligt slutade simma.

Så varning för hyperventilering. Gör det inte om det inte är någon som konstant har ögonen på dig, det är bara tur om någon annan skulle råka se dig när du ligger där avsvimmad..
Citera
2009-06-27, 15:11
Medlem
Finns en bra förklaring här http://en.wikipedia.org/wiki/Shallow_water_blackout
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här