• 1
  • 2
2008-05-01, 18:36
Medlem
Investerade i en riktig gjutjärnspanna till matlagningen och skulle behöva bra tips på hur man tar hand om den på bästa sätt.

Det jag hört är att man ej ska låta den stå under vatten (blir rost) och att man ska smörja in den med matolja lite då och då.
Finns det mer sådant man bör tänka på?

Någon sa t.ex att man ska bränna in lite matolja innan man lagar mat i den första gången. Vad ska det vara bra för?
Citera
2008-05-01, 18:41
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Investerade i en riktig gjutjärnspanna till matlagningen och skulle behöva bra tips på hur man tar hand om den på bästa sätt.

Det jag hört är att man ej ska låta den stå under vatten (blir rost) och att man ska smörja in den med matolja lite då och då.
Finns det mer sådant man bör tänka på?

Någon sa t.ex att man ska bränna in lite matolja innan man lagar mat i den första gången. Vad ska det vara bra för?

Har en gjutjärn själv och ser alltid (försöker) att torka den efter disk, av samma skäl som att man inte skall låta den stå under vatten. Smörja in den är nog också en bra idé. Se till att diska den så snart du kan efter användning så blir det lättare att underhålla den.

Även vid nya wokpannor rekommenderas man att smörja in med olja och bränna av innan användning. Om jag minns rätt så gör man det för att bränna bort ev. kemikalierester som kan finnas kvar efter tillverkningen.
Senast redigerad av skunkensune 2008-05-01 kl. 18:55.
Citera
2008-05-01, 18:51
Medlem
Alan Aldas avatar
Innan du börjar använda pannan, smörj in den med olja (ej olivolja) och värm upp pannan, torka ur pannan efteråt.

När du diskar pannan gör det helst direkt när den fortfarande är varm. Använd endast hett vatten och diskborste. Har pannan hunnit svalna behöver du torka ur vattnet efteråt, är pannan fortfarande varm dunstar vattnet bort av sig självt.

Använder du mycket olja/smör i matlagningen behöver du normalt inte återinfetta pannan, jag har aldrig behövt detta men jag vet andra som brukar göra detta. Antar att det beror på att jag lagar rätt mycket fet mat. Du märker om pannans yta börjar bli torr.
Citera
2008-05-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
När du diskar pannan gör det helst direkt när den fortfarande är varm. Använd endast hett vatten och diskborste. Har pannan hunnit svalna behöver du torka ur vattnet efteråt, är pannan fortfarande varm dunstar vattnet bort av sig självt.

Diskmedel är alltså inte bra?
Citera
2008-05-01, 19:49
Medlem
Diskmedel är dåligt för gjutjärnspannor (som inte har teflonyta eller likn.)
Citera
2008-05-01, 19:52
Medlem
Alan Aldas avatar
Nej, du ska inte använda diskmedel, det torkar ut pannan. Om du av någon anledning använder diskmedel ska du olja/steka in pannan igen. Jag har exempelvis två diskborstar hemma. En jag använder till vanlig handdisk med diskmedel, en jag endast använder till stekpannan och som aldrig kommer i kontakt med diskmedel.
Citera
2008-05-01, 19:56
Medlem
buffalos avatar
Det finns trådar om detta.

Bland annat:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=550958
Citera
2008-05-01, 20:04
Medlem
okej.
Jag sökte faktiskt på "gjutjärnspanna" men hittade inte vad jag sökte då så skapade den här tråden.
Citera
2008-05-01, 22:11
Medlem
w84funs avatar
En motfråga: Om man bara diskar ut med vatten, försvinner fettrester, bakterier osv? Själv diskar jag alltid bara med vatten, men frågan har kommit upp och jag har inget svar...
Citera
2008-05-01, 22:17
Medlem
defyras avatar
Jag glömde min över helgen med vatten i.. bara att kassera.
Den rosta och började flagna
Citera
2008-05-01, 22:34
Medlem
klybans avatar
Jag har 1 stekpanna som slåt sig(sambo använt kallt vatten :/), kan man planslipa den rätt av?
Eller är det nått annat man måste göra också, för många pannor har mönster och annat under?

Har bra tillgång till planslip via jobbet och den klarar tusendelar, antar inte det behövs för en stekpanna men dock frågar jag.
Citera
2008-05-01, 22:43
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag har 1 stekpanna som slåt sig(sambo använt kallt vatten :/), kan man planslipa den rätt av?
Eller är det nått annat man måste göra också, för många pannor har mönster och annat under?

Har bra tillgång till planslip via jobbet och den klarar tusendelar, antar inte det behövs för en stekpanna men dock frågar jag.
Risken är väl att den blir för tunn och slår sig igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in