2008-05-01, 17:41
Medlem
mtkors avatar
Min farsa har problem med datorn.

Igår kväll när han skulle sätta på datorn så tog det ett jäkla tag för Windows (?) att ladda (svårt att förklara men det är ju det som är i början när man precis har startat datorn och den blå stapeln fylls (http://img216.imageshack.us/img216/1569/xphomeqi1.jpg). Det tog mellan 5-10 min innan det var OK och då nästa grej kom upp, "inkonsekvenskontroll av disken".

Normalt sett så kan det ju ta ett par minuter max men denna gång tog det hela jävla natten innan 100 % hade kontrolleras. När det väl var klart var det hur segt som helst att logga in på Windows och skärmen blir bara ljusblå.

vad kan ha hänt?
Citera
2008-05-01, 18:17
Medlem
Hejsan1s avatar
"Inkonsekvenskontroll" av disken låter ju som checkdisk (chkdsk) kanske? Stängde han datorn på ett "dåligt" sätt innan detta hände? (tex hålla in knappen så den stängs av eller stänga av nätagget)
Ditt problem vet jag inte vad det kan vara, något RAM minne som börjat strula? Försök läsa vad som står när datorn startas upp (innan den börjar ladda Windows) om det står nåt felmeddelande om RAM eller hårddisk som du säger där. Testa också gå in i BIOS och gör ett hårddisktest om din BIOS kan detta.
Citera
2008-05-01, 18:31
Medlem
sommarlovs avatar
Jag ser på er startbild att ni inte har installerat service Pack 2.

Ni har antagligen 1000 virus i datorn vid det här laget!

Installera om skiten och kör Windows Update i fortsättningen...

(Hur jag såg det? Jo SP2 har copyrighttexten på en rad)
Citera
2008-05-01, 20:28
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag ser på er startbild att ni inte har installerat service Pack 2.

Ni har antagligen 1000 virus i datorn vid det här laget!

Installera om skiten och kör Windows Update i fortsättningen...

(Hur jag såg det? Jo SP2 har copyrighttexten på en rad)

Det antog vi väl redan från början att det är en dåligt skött dator, no offence mot farsor men majoriteten av dom har väl inte bäst koll på datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in