• 1
  • 2
2008-05-01, 16:19
Medlem
sjuksysters avatar
Tar tacksamt emot recept på kaloririka maträtter. Vore kul med en samling här. Det borde finnas fler tunnisar än mig som känner sig utanför då allt verkar handla om bantning idag.
Citera
2008-05-01, 16:30
Medlem
Tjej eller kille?
Citera
2008-05-01, 16:31
Medlem
GreenStuffs avatar
Ett tips är att skaffa en fritös. Finns en hel del förutom just olika typer av pommes frites & klyftpotatis man kan använda fritösen till....ex, friterade lökringar, panerade kyckling schnitslar osv. En fin majonäs baserad (eller helt enkelt din favvo majonäs) dipsås till dina nyfriterade pommes hjälper oxå till....

Använd fritösen 5-7 dagr i veckan & du ska snart få se på viktökning
Citera
2008-05-01, 22:01
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Ett tips är att skaffa en fritös. Finns en hel del förutom just olika typer av pommes frites & klyftpotatis man kan använda fritösen till....ex, friterade lökringar, panerade kyckling schnitslar osv. En fin majonäs baserad (eller helt enkelt din favvo majonäs) dipsås till dina nyfriterade pommes hjälper oxå till....

Använd fritösen 5-7 dagr i veckan & du ska snart få se på viktökning

Men kanske ska man vara försiktig med fritering eftersom fettet kan orsaka sjukdomar. Jag har samma bekymmer själv. Mina funderingar är om det kanske är lättast att tillsätta lite kalorier när man äter mellanmål. En bit kladdkaka, kanske lite saltade jordnötter, äppelpaj osv. Det verkar vara svårt att gå upp i vikt utan att orsaka sjukdomar. Man vill ju inte få högt kolesterol, blodtryck osv.
Citera
2008-05-01, 22:17
Medlem
sjuksysters avatar
Precis så tänker jag det finns ju massa ohälsosam mat att stoppa i sig, o det ska gudaran veta att jag gjort men inget verkar hjälpa. Är dock dålig på kalorik mat som inte är farlig.
Citera
2008-05-01, 23:37
Moderator
skunkensunes avatar
Mycket pasta o liknande ska väl hjälpa till med att bygga på? Maträtter med gräddsåser och liknande är bra med.

http://www.flashback.org/showpost.p...postcount=2197

http://i26.tinypic.com/29av47p.jpg

Som någon annan nämnde tror jag man skall undvika friterad mat.

Vårdcentralerna har väl kostrådgivare som borde kunna hjälpa dig annars?
Citera
2008-05-01, 23:40
Medlem
giggitys avatar
Axon är kostrådgivare! Han kanske tittar in.

Undrar om inte tråden är felplacerad dock .
Citera
2008-05-02, 00:33
Medlem
balzams avatar
Ett enkelt knep för att öka i vikt är helt enkelt att reducera bort light produkter och rikta in sig på orginala, gourmé och framförallt energitätare alternativ. Har man problem att äta mängder och nyttigt kan det underlätta.

T.ex. att man inte snålar med fettet på mackorna (hög fetthalt på smör, ost, kaviar, leverpastej, korv); använder vispgrädde och rikligt med smör till såser; ringlar olja över salladen; grädde i köttfärsåsen och så vidare..

Ytterligare ett knep är att äta en näve nötter till varje måltid. Det innehåller många kalorier och nyttiga fetter. Ät då helst naturella som inte är honungsrostade eller saltade.

Att försöka tjocka upp sig nytigt och äta 30 kg broccoli om dagen är ingen höjdare och förmodligen inte hälsosamt. Även pizza-dieter tycker jag är onödigt. Men väldigt gott... ibland
Senast redigerad av balzam 2008-05-02 kl. 00:35.
Citera
2008-05-02, 04:18
Medlem
kör samma som när man kolhydratladdar! Se till att köpa hem mycket dricka, nötter, chocklad russin och kakor och liknande så att du har det hemma och kan gå och käka på mellan måltiderna- se till att du inte går för länge utan mat. Sedan så äter du mycket pasta med gräddiga såser. Även potatis och ris funkar- ta det du tycker är godast ( men variera kosten) för då blir det lättare att trycka i sig mer och det är ju faktikskt godast. Drick fetare mjölk och skippar lightprodukter såklart. Sedan finns det förstås kosttillskott som jag brukar köra med ibland för att komplettera eller så kan man dricka sockervatten. så brukar jag göra när jag kolhydratladdar men ska man bygga en hälsosam diet för att gå upp i vikt ska man nog undvika allt för mycket snabba kolhydrater och (dåliga) fetter.

Men säg att du lägger till en 1.5liter cola i din dagliga diet så innebär det att du får i dig 35% av ditt dagliga behov räknat på att du behöver 2000kcal per dag!
Citera
2008-05-02, 06:15
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuksyster
Precis så tänker jag det finns ju massa ohälsosam mat att stoppa i sig, o det ska gudaran veta att jag gjort men inget verkar hjälpa. Är dock dålig på kalorik mat som inte är farlig.

Jo, på lång sikt så är jag fullt medveten om att ex friterad mat inte är nyttigt. Å andra sidan (rätta mig om jag har fel) men brukar inte sjukvården ge inlagda patienter som måste gå upp i shakes gjorda på grädde osv....

Tänkte så att du kan lägga på dig kanske 5kg & sedan underhålla den vikten med lite halvonyttig mat.
Citera
2008-05-05, 05:06
Medlem
sjuksysters avatar
Tack för alla råd. Har faktiskt tänkt på näringsdryck men aldrig kommit mig för att gå o köpa. Nötter har jag inte tänkt på men det blir till att börja med det. Äter mycket fett och långsamma kolhydrater men det hjälper liksom inte. Kanske skulle byta ut sjuksköterskejobbet till ett stillasittande. Det är kanske där felet ligger...
Citera
2008-05-05, 10:10
Medlem
MadamMims avatar
Drick en jävla massa öl.
Gick upp 30 pannor på ett år med den metoden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto