• 1
  • 2
2008-04-30, 21:43
Medlem
FlyingMachines avatar
Om det är en varm sommardag och jag har händerna i byxfickorna så blir mina händer röda. De blir så pass röda att folk frågar vad jag har gjort med mina händer. Om jag lyfter upp dem i luften ett tag återgår färgen till normal, för att sedan bli knallröd igen om jag har händerna i fickan.

Om det är en kall dag blir mina händer blåa/lila. Även här blir de så pass färgade att andra blir oroliga. Även om andras händer blir lite färgade så är det ingenting jämfört med mina händer.

Någon som vet vad det här beror på? Dålig blodcirkulation?
Citera
2008-05-01, 15:56
Medlem
skadusägas avatar
googla "köldurtikaria"
Citera
2008-06-28, 20:36
Medlem
FlyingMachines avatar
Köldurtikaria är inte rätt. Mina händer blir rödaktiga vid värme, inte kyla. Har inte heller någon klåda. Ingenting som svullnar heller.
Citera
2008-06-29, 04:08
Medlem
rashbans avatar
Raynauds fenomen?
Citera
2008-06-29, 13:10
Medlem
FlyingMachines avatar
Trodde också det först, men nej. Mina fingrar bilr varken vita eller cyan. Det gör heller inte ont, som jag läst någonstans att Raynauds gör.

EDIT: Ska ta en bild nästa gång det inträffar. Har dock bara en telefonkamera att handskas med.
Senast redigerad av FlyingMachine 2008-06-29 kl. 13:18.
Citera
2008-06-29, 16:28
Medlem
komnata622s avatar
Läs lite om kall och varm autoimmun hemolys och se om du tycker det passar, låter lite som det.
Det är i alla fall potentiellt seröst, väldigt seriöst då det kan vara associerat med nån variant av blodcancer. Läge att få det uppkollat av en bra läkare.
Citera
2008-06-29, 16:56
Medlem
FlyingMachines avatar
Om det är detta http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=334 du menar så tycker jag att det inte passar in på mig.

Har ingen cyanisk missfärgning (mer lila, ska ladda upp en bild).
Har heller inte feber, hudblödningar eller är förvirrad.
Har heller inga gallstensbesvär.

Klicka här för bild
Citera
2008-06-29, 17:15
Medlem
Dålig blodcirkulation. Min arbetskamrat som är sjukgymnast har detta- och när vi var ute nångång i mars blev hennes händer blå/lilla.
Nu har hon gåttt på semester- så jag kan inte fråga henne vad det heter.
Men det är dålig blodcirkulation- gör gymnastik med fingrarna.
Citera
2008-06-29, 17:36
Medlem
FlyingMachines avatar
Ursäka för den dumma frågan, men hur gymnastierar man fingrar?
Citera
2008-06-29, 17:57
Medlem
komnata622s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Om det är detta http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=334 du menar så tycker jag att det inte passar in på mig.

Har ingen cyanisk missfärgning (mer lila, ska ladda upp en bild).
Har heller inte feber, hudblödningar eller är förvirrad.
Har heller inga gallstensbesvär.

Klicka här för bild

Du behöver inte ha alla symptom.
Cyanisk är samma som lila eller blå i sammanhanget.
Du kan ha mycket låg feber som inte märks.
Klart värt att kolla upp. Allt som inte är normalt beror ju på att något är fel, många grejer kan utvecklas till något värre om man inte gör något i tid.
Citera
2008-06-29, 18:01
Medlem
FlyingMachines avatar
Nja, tror inte att det är något så seriöst.

Ska börja gymnastisera fingrarna får att få igång blodcirkulationen (sitter trots allt all min fritid framför datorn). Händer inget på ett tag får jag väl uppsöka läkare.
Citera
2008-06-29, 18:08
Medlem
NestTests avatar
har lite samma grej. Mina händer blir också röda av värme.

Och förutom det är händerna alltid kalla, om jag inte rör på dom.. iskalla. detta är dock inget jag märker av förns jag råkar ta på typ armen eller huvet eller nåt, så jag varken fryser eller har någon slags smärta.

Tror det beror på dålig blodcirkulation. Tydligen anser vissa kroppar att det är onödigt att värma upp händer/fötter då det inte sitter nåpgra vitala organ där..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in