2008-04-30, 10:56
Medlem
zevens avatar
Halloj

Har alltid haft lite brus men först nu då jag köpt nya hörlurar är det riktigt påtagligt och störande. Bruset är väldigt lågt och förändras (låter annorlunda) när man t ex minimerar fönster eller gör någonting annat med datorn - allt man gör låter i form av någon slags brus. Någon som vet vad detta kan va för fel? Behöver ja köpa extern ljudkort?

Tack på förhand!
zeven
Citera
2008-04-30, 11:06
har exakt samma problem, tror det har med att ljudkortet är rätt så kasst.
Citera
2008-04-30, 11:22
Medlem
zevens avatar
Det är sjukt störande, och jag har mindre lust att köpa ett nytt ljudkort och märka att det inte funkar. Ingen som vet vad som kan va fel?
Citera
2008-04-30, 11:38
Medlem
brianmolkos avatar
lite samma fel här, har ingen lust att skaffa ett nytt nu, blir när jag köper ny dator, ett tips kan ju vara att köpa ett externt och plugga in i USB porten
Kan ju ha blivit ett fel på ditt ljudkort..
Citera
2008-05-06, 01:38
Medlem
zevens avatar
Panik! Ingen?
Citera
2008-05-06, 02:00
Medlem
Hejsan1s avatar
Jag brukar vara här på forumet för att försöka lösa problem men här måste jag faktiskt kasta in att jag har samma problem och ingen lösning till det :S
Skriv gärna ni som har problem vad ni sitter på för system så kanske det blir lättare att lista ut!
Själv har jag en egenbygd maskin med ett Gigabyte GA P35 DS3 moderkort integrerat ljudkort i det alltså inget externt. Ljudet fungerar utmärkt i högtalare genom bakre utgången (den som går direkt in i ljudkortet så att säga) men genom hörlurar i främre ingången (den som går via chassits medföljande kabel som är inpluggad i moderkortet) så får jag exakt de problem som ni pratar om. Det finns två kablar som man kan koppla in den ena heter "HD" eller liknande (orkar inte öppna och kolla nu) och den andra AC'97 (vilket är ett Realtek audio codec tror jag) vet faktiskt inte ens vilken jag har inne nu ska nog testa byta och pröva igen vid tillfälle.
Edit: Känns konstigt om det skulle vara något fel på mitt moderkort då det är mindre än en månad gammalt och Gigabyte brukar ha ganska hög kvalitet så jag tror det kan vara något med störning på något sätt men vet inte vad.
Citera
2008-05-06, 13:30
Medlem
kanulas avatar
Detta är egentligen inget konstigt problem. Det beror troligen på att dator och högtalare har olika jordningar. Då kan brum uppstå. Jag har själv haft samma problem, men har aldrig lidit av det.

Jag brydde mig aldrig om att försöka fixa felet, men jag skulle tro att det går att ordna med ett avstörningsfilter. Kolla detta:

http://www.kjell.com/content/templat...em=39607&path=

alternativt den lite lyxigare varianten:

http://www.kjell.com/content/templat...em=24137&path=

Jag vågar dock inte garantera att problemet löser sig. Men om någon av er införskaffar ett sådant filter skulle den personen kunna skriva om det fungerar eller ej.
Citera
2011-02-01, 14:22
Medlem
Puffar tråden!

Har exakt samma problem som TS. Irriterar mig som fan. Hörlurarna är det inget fel på, vilka hörlurar eller högtalare (inkluderar datorns egna högtalare!) jag än använder så kommer det ett "skrikande missljud" från datorn, som låter olika beroende på vad datorn gör, t.ex. om jag rör på musen, minimerar ett fönster eller sätter igång något program.

Ljudet är lika starkt hur jag än vänder och vrider på både datorns egna ljud och högtalarnas ljud. Min dator är en stor laptop från Asus, ett år gammal.

Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Detta är egentligen inget konstigt problem. Det beror troligen på att dator och högtalare har olika jordningar. Då kan brum uppstå. Jag har själv haft samma problem, men har aldrig lidit av det.

Jag brydde mig aldrig om att försöka fixa felet, men jag skulle tro att det går att ordna med ett avstörningsfilter. Kolla detta:

http://www.kjell.com/content/templat...em=39607&path=

alternativt den lite lyxigare varianten:

http://www.kjell.com/content/templat...em=24137&path=

Jag vågar dock inte garantera att problemet löser sig. Men om någon av er införskaffar ett sådant filter skulle den personen kunna skriva om det fungerar eller ej.

Kanske en n00bfråga, men vart sätter man en sån där som du länkade till? Hur ska den rymmas in i en laptop?!
Citera
2011-02-01, 14:24
Medlem
Antingen så är ljudkortet i datorn pajj, eller så glappar skiten du har köpt
Citera
2011-02-01, 14:46
Medlem
Hade problem med min dator med sprakande/brusande ljud när jag installerade windows 7 på den. min kom med vista! Jag laddade hem vista drivrutiner och körde installen kompatibel för windows vista! vips så funkade ljudet bra.

Om det är så att ni har installerat win7 på en dator som kommer med ett äldre os så kanske det kan hjälpa!
Citera
2011-02-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolfejs
Hade problem med min dator med sprakande/brusande ljud när jag installerade windows 7 på den. min kom med vista! Jag laddade hem vista drivrutiner och körde installen kompatibel för windows vista! vips så funkade ljudet bra.

Om det är så att ni har installerat win7 på en dator som kommer med ett äldre os så kanske det kan hjälpa!

Min dator kom med win7 och jag är supernöjd annars med både dator och os. Har för övrigt svårt att tro att os:et skulle vara problemet... tror mer på att ljudkortet är defekt. Äsch.
Citera
2011-02-02, 20:20
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mouchoir
Puffar tråden!

Har exakt samma problem som TS. Irriterar mig som fan. Hörlurarna är det inget fel på, vilka hörlurar eller högtalare (inkluderar datorns egna högtalare!) jag än använder så kommer det ett "skrikande missljud" från datorn, som låter olika beroende på vad datorn gör, t.ex. om jag rör på musen, minimerar ett fönster eller sätter igång något program.

Ljudet är lika starkt hur jag än vänder och vrider på både datorns egna ljud och högtalarnas ljud. Min dator är en stor laptop från Asus, ett år gammal.

Kanske en n00bfråga, men vart sätter man en sån där som du länkade till? Hur ska den rymmas in i en laptop?!
Ack vad fint det är att kunna se citerade inlägg, annars hade jag aldrig hittat hit.

För att svara på din fråga: Den ryms inte i en laptop. Den är inte avsedd för datorbruk egentligen. Du behöver en kabel med 3,5 mm telehane som förgrenas till två RCA-hanar. Dessa pluggar du in i boxen. För att få ut ljudet vid användning av det dyrare filtret behövs en kabel med två RCA-hanar som går ihop till en 3,5 mm telehona. Vid användning av den billigare krävs två RCA-honor till en telehona.

Dock är jag inte alls säker på att det fungerar eftersom missljudet uppstår även med lurar. Hörlurar har ju ingen extern strömförsörjning och har därför samma jordnivå som datorn. Men det skadar ju inte att testa, Kjell & Co brukar vara ganska generösa med återköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in