2008-04-30, 10:29
Bannlyst
Så trött på att inte kunna stänga ner datorn i sovläge.
Jag har provat att byta moderkort och hårddisk utan framgång.

När jag trycker på 'Vila' så släcks datorn ner i nån halv sekund, sedan sätts den på igen och alla fläktrar börjar surra och bilden försvinner och då måste jag stänga av datorn genom att hålla in on-knappen i 5 sek.

Jag har byggt datorn själv och undrar om det är nån speciell sladd som sköter sovläget som jag kan ha missat ?

Det är ju ytterst konstigt att det även inte fungerade när jag bytte moderkort och hårddisk.

Edit:

Det verkar som datorn har ändrat på sin vana nu när jag testade igen.
Nu stängs (somnar) datorn istället av i nån halv sekund sen sätts den på igen.

Se video: http://tinypic.com/player.php?v=2r23ajm&s=3

Den som lyckas hjälpa mig får ett presentkort på 250kr hos JC
http://img139.imageshack.us/img139/646/dsc00984fr9.jpg
Senast redigerad av Steingren 2008-04-30 kl. 11:15.
Citera
2008-04-30, 11:58
Medlem
1. Kontrollera i BIOS så att den inte är inställd på "Wake on lan".

2. Prova annat tangentbord.

3. Prova annan mus.

Efter att ha testat allt det så kan du väl säga till om någonting har hjälpt. Om det har det så kan du ge presentkortet till närmaste uteliggare.
Citera
2008-04-30, 16:43
Medlem
cannaBes avatar
Som förra sa, kolla BIOS så "Wake on LAN" och "Wake on Ring" inte är på, sen kan du gå in och kolla i enhetshanteraren (högerklicka på dator > enhetshanteraren/device manager) så att ingen trådlös mus eller något är inställd på att kunna "väcka" datorn. Kolla igenom alla för att vara säker!
Citera
2008-04-30, 22:22
Bannlyst
Tack för svaren.

Var inne i bios och "Wake up on Ring" var disable.
Var även inne i enhetshanteraren och bockade av "Tillåt att väcka datorn med enheten" på både mus och tagentbord. Fast det hjälpte inte.

Vad mer kan jag kolla ?
Citera
2008-05-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Tack för svaren.

Var inne i bios och "Wake up on Ring" var disable.
Var även inne i enhetshanteraren och bockade av "Tillåt att väcka datorn med enheten" på både mus och tagentbord. Fast det hjälpte inte.

Vad mer kan jag kolla ?

Kolla även Wake up on LAN i BIOS som de andra säger. Kolla f.ö. alla wake-up-inställningar i bios (power shortage osv) och testa att stänga av dem.
Citera
2008-05-01, 12:33
Medlem
tetZIXs avatar
Mitt problem löste sig när jag i desperation gick in i enhetshanteraren och letade igenom alla enheters egenskaper efter något med "wake" i. Högerklickade på nätverkskortet, gick igenom alla flikarna för egenskaper och hittade "Wake Up Capabilities". Detta hade tydligen ett värde som kunde sättas till "none". Trodde inte att detta skulle spela roll i.o.m. att Wake on LAN och allt annat liknande var avslaget i BIOS. Men, det fungerade.

Nu har du säkerligen ett annorlunda kort och egenskaperna ser säkert annorlunda ut. Men det kan vara värt att prova. Likaså kan det vara värt att tråka sig igenom samtliga enheter i enhetshanteraren, kolla egenskaperna efter samma sak.

Detta, och uppdatera drivrutinerna. Speciellt om du har någon halvgammal enhet inkopplad öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in