Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Som berättelse betraktat - ja. Men NT och kristen teologi - hur sinnrik den än är - har vissa inbyggda problem som den inte kommer ifrån, och GT och judisk teologi är det som ställer till ett stort problem.
Exempelvis lovar gud efter syndafloden att aldrig mer föröda jorden eftersom han förstår att människan är ofullkomlig, och som bevis på att han inte vill föröda jorden igen sätter han regnbågen på himlen.
Nå. Sedan kommer kristen teologi och säger att gud SKA förstöra jorden igen, i den sista striden mellan gott och ont. Vad hände med guds högtidliga löfte efter syndafloden? Kristen teologi löser detta genom att mena att gud endast lovade att inte föröda jorden med VATTEN igen... alla andra sätt var tydligen helt ok.
Det är ju att göra gud futtig, göra honom till en taskspelare. Det är som att misshandla sin fru och sedan lova att aldrig göra om det... med högra handen.
Bibeln är skriven för de troende. Inte för teologer eller exegeter.
Jag inser att du inte är Gudstroende. Att skilja på den judiska läsarten av skrifterna från de kristna är närmast löjligt med tanke på att Jesus och lärjungarna byggde hela sin lära på skrifterna.
Däremot kritiserade Jesus ständigt sådana fariséer, som du, som inte förstått,
"Se, det förbund som jag å min sida gör med dig är detta, att du skall bliva en fader till många folk",
utan trott att detta gällde endast judarna.
Abraham var inte jude. Han var fader till det förbund som Gud upprättade med de "många folk" som tror på honom och följer hans bud.
Nej Gud vill inte ha med fariséer och sadducéer att göra som ville lägga beslag på Gud. Liksom många "judar" som idag kallar sig guds utvalda folk.
Det är talmudisk löjlighet och har inget stöd i Bibeln.
Jag skulle kunna rada upp exempel på detta men nöjer med ett par:
"Men när han såg många fariséer och sadducéer komma för att låta döpa sig, sade han till dem: "I huggormars avföda, vem har ingivit eder att söka komma undan den tillstundande vredesdomen?" (Matt. 3:7)
"
Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket." (Matt. 5:20)
Om du inte kan förstå profeterna om tidens ände så måste jag uppmana
dig att studera Bibeln lite närmare.