Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Nej du har rätt, det är inte lätt att förstå det. men jag förstod det utan att ha läst bibeln den dagen då jag mötte Jesus. I Guds närhet förstår vi vad synd är.
Ursäkta mig, men det där var nog det svagaste svaret jag hört på länge. Du har helt enkelt inte en blekaste aning och tar till samma "förståelse" kort som Nutid brukar göra när det blir lite för svårt. Du vet helt enkelt inte, och bryr dig inte, säg det bara så det är fine, det handlar om tro ändå.
Citat:
Ja det kan man ju förstås fråga sig. Det är ju såklart ett mänskligt påfund att ha kors i kyrkorna. Ingen som stöds i skriften.
Kristendomen är självklart ett mänskligt påfund, no argue here.
Citat:
Han gör det som människa, med en människas svagheter. Där ligger triumfen.
Man skall inte glömma att Jesus också var av kött vilken innebär att han går igenom samma köttsliga prövningar som vi gör. Vilket innebär att han skulle kunna välja köttets väg han också.
Vi ser flera tilfällen där Jesus verkligen har det svårt, och måste kämpa och hålla ut i bönen.
Nej, människan är inte svag, hon är oerhört stark, rent ut sagt gudomlig, om hon väljer det.
Citat:
Jesus avstår det gudomliga som människa. Han låter den helige ande leda honom i allt han gör. Om anden leder Jesus till döden, då är det Guds vilja.
End of discussion.
Var säger han att han avstår det Gudomliga? Han är upplyst, han återbringar döda människor till liv och du säger att han avstår? Skulle han avstå vore ju läran totalt värdelös eftersom det är det gudomliga vi vill nå, inte det mänskliga och världsliga som vi redan lever i. Jesu offer, om han är Gud, är att födas som människa, leva som människa, inte dö som människa. Döden är bara frigörelse från kroppen.