Citat:
Trots det lär han ut att han skall dö och återuppstå efter 3 dagar i alla evangelier.
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Här menar jag kristendomen har fått det om bakfoten och hyllar döden och tortyroffer istället för läran som han lärde ut innan sin död.
Det är inte döden vi firar, utan vi firar att han i den stund öppnade en väg till frälsning. Att han var tvungen att ta med sig synden i dödsriket beror ju på att synden inte kan finnas i Guds närhet. Därför måste Jesus dö en riktigt död där han en stund är borta från Gud.
Det är inte själva torrtyren, sättet han dog på osv som är det relevanta. Sättet han dog på visar människans ställning gentemot Gud bara. Han sänder sin älskade son till världen för ett glatt budskap, men blir torrterad på det mest vidriga sätt.
Jesus besegrar döden, och han banar vägen för oss iom detta.
Men inte ens när han får utstå denna tortyr hyser han agg mot människan.
Han säger i sitt sista ögonblick "Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör."
Han visar oss styrkan itron och kärleken trots detta han har fått utstå, han kände smärtat,han kände bespottelsen, han kände sveket, han brottades med ångest till den grad att han svettades blod. Han stod ut. Han visar att med tron kan vi göra detta också. Vi är inte fullkomliga, men han som dog på korset hjälper mig att bli det. I honom är vi fullkommiga.
Det är segern och den jag firar.
Citat:
Om du läser denna i ljuset av andra saker Jesus säger om vem han lyder:
Det är ju inte riktig så liknelserna tyder, de säger klart och tydligt att Gud hoppas på att de INTE ska döda honom. Om det skulle vara så som du vill få det till skulle de vara skrivna på det sättet.
Matteus 16
21 Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas.
Jesus säger alltså detta, sen så läser vi vem Jesus lyder.
Joh 12:49
Ty jag har inte talat av mig själv, utan Fadern som har sänt mig har befallt mig vad jag skall säga och tala.
Citat:
Men du menar du alltså att han går sin egen väg utan Guds hjälp. Det som jag nämner ovan från Joh 12:49 stämmer ju inte överns med din tes isf?
Snarare att han förstår vad som kommer hända och hans tro kommer att sättas på prov, och beslutar sig för att gå igenom det hela för att visa att döden är inget att frukta. Skulle han fly och försöka rädda sig så skulle hela hans lära vara för intet. Han möter hans värsta motståndare utan att böja sig eftersom han har insikten och ser världen för vad den är och att den inte kan skada honom eftersom han är ett med Gud.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-05-07 kl. 09:27.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-05-07 kl. 09:27.