Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jesus lyder sin fader i allt han gör ända till döden.
När Jesus stiger ned från sin gudomlighet och föds som en dödlig bäbis. Redan där har ju fadern låtit Jesus utsättas för den mänskliga döden. Är fadern en mördare i eran ögon hur Jesus än dör?
Hur får ni in detta i eran tes?
Till att börja med så är min personliga ståndpunkt att det är omöjligt att dö, döden skulle vara en flykt från evigheten som vi alla är en del i vilket är omöjligt. Att återgå i det gudomliga medvetandet är frälsningen, och den enda utvägen ut från livcykeln.
Om Jesus verkligen var en förkroppligad Gudom som kommit för att ge oss läran och visa vägen, då ser jag offret snarare som den plåga han genomgått när han fick begränsa sig till en mänsklig kropp, och att döden snarare var en förlösning för honom för att återta sin riktiga form. Livet är lidandet, den kroppsliga döden för oss vidare.
För att svara på din fråga, nej jag anser inte fadern vara en mördare. Men jag anser heller inte att tanken var att han skulle bli torterad och avrättad. Tänk hur mycket mer kunskap han skulle kunnat sprida om han inte blev dödad vid så tidig ålder!
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Eller föds Jesus som människa enbart för att Fadern vill visa hur världens dårskap är i kombination med att frälsa oss undan döden?
Att vända världens dårskap till en vinst för den lille enkla människan utan makt?
Jesus föds för att visa vägen till insikt, som en lärare för människan, inte som ett offer. Liknelsen som Dag tog upp nämns flera gånger i evangelierna men i olika former med samma budskap, fadern som sände sonen trodde inte människorna skulle dräpa honom.