2008-05-06, 22:13
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jesus sa att Fadern skickade sin Son för att få slut på mördandet. För som Fadern tänkte: De skola väl ha försyn för min son. Men de hade ju inte det och mördade honom precis så som de gjort med alla de andra som Fadern sänt.

Så poängen är ju den att Fadern skickade inte Sonen för att han skulle dö. Faderns vilja var ju att Sonen skulle överleva. Så Fadern ville inte att Sonen skulle mördas. Han ville bara använda sin Son för att beveka deras hjärtan, men nu gick inte det.

Således kom inte Jesus hit till jorden för att dö såsom vissa vilsna påstår. Den himmelske Fadern vill ingens död. Och inte sin Sons död heller. Och krävde således inte att Jesus skulle mördas...
Men Jesus säger ju detta i ljuset av att det så kommer det ske. Vad som är faderns vilja kan varken du eller jag spekulera i.

Sen så är ju inte Jesus död längre utan han återuppstod med trons kraft, så du kan sluta upp med dina teorier att Fadern mördade honom.

En motfråga blir då om du tror att Jesus är guds son överhuvudtaget? Jesus hade ju dött i vilken fall som helst även om han inte blev korsfäst. När ålderns höst gör sig påmind. Elle skulle Jesus leva som människa i all evighet?
Hur ställer du dig till detta?

Jesus predikar Guds ord och tar det priset som det krävs. Jesus vet att även han som är guds son kommer att gå till döden om sanningen skall sägas.

Sen har vi bara en i raden av citat i bibeln som stöder min tes.
Citat:
Mark 8:31
Därefter började Jesus undervisa dem om att Människosonen måste lida mycket och förkastas av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och uppstå efter tre dagar.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-05-06 kl. 22:20.
Citera
2008-05-06, 22:14
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Jag tycker ärligt talat att du bara stärkers Dags argument. De hade INTE försyn för Sonen, vilket Gud hoppades på. Alltså, Gud skickade inte sin son för att bli mördad, men prästerskapet gjorde det i varje fall.
Därefter började Jesus undervisa dem om att Människosonen måste lida mycket och förkastas av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och uppstå efter tre dagar.

Spontan kommentar till alla sådana citat som finns i NT?
Senast redigerad av SleepaZ 2008-05-06 kl. 22:16.
Citera
2008-05-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ

Spontan kommentar till alla sådana citat som finns i NT?
För att han inser att han kommer bli dödad och förbereder dem för det. Prästerna hade inte försyn för sonen och han accepterar vad som kommer att hända.
Citera
2008-05-06, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
..så visar Jesus själv hur man kan vara medmänsklig utan honom.

Man kan självklart vara en god medmänniska utan att tro på Jesus..

Det vore dessutom ett tragisk misstag att försöka reducera kristendomen till ett moralsystem..

Jesus Kristus, vår Herre, erbjuder en personlig relation med Gud..
Citera
2008-05-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Det vore dessutom ett tragisk misstag att försöka reducera kristendomen till ett moralsystem..

Det bästa inlägget i den här tråden från den kristna sidan. Tummen upp!
Citera
2008-05-07, 00:14
Medlem
Xploits avatar
Citat:

Kan Gud dock vara god mot mig som icke-troende då? Eller är jag dömd till helvetet (antar att du tror på helvetet) för att jag inte tror, även om jag vore en "bättre" människa med kristna värderingar än en troende?
Citera
2008-05-07, 00:34
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
För att han inser att han kommer bli dödad och förbereder dem för det. Prästerna hade inte försyn för sonen och han accepterar vad som kommer att hända.
Jesus lyder sin fader i allt han gör ända till döden.

När Jesus stiger ned från sin gudomlighet och föds som en dödlig bäbis. Redan där har ju fadern låtit Jesus utsättas för den mänskliga döden. Är fadern en mördare i eran ögon hur Jesus än dör?
Hur får ni in detta i eran tes?

Eller föds Jesus som människa enbart för att Fadern vill visa hur världens dårskap är i kombination med att frälsa oss undan döden?
Att vända världens dårskap till en vinst för den lille enkla människan utan makt?
Citera
2008-05-07, 04:04
Medlem
Citat:
Jesus lyder sin fader i allt han gör ända till döden.

När Jesus stiger ned från sin gudomlighet och föds som en dödlig bäbis. Redan där har ju fadern låtit Jesus utsättas för den mänskliga döden. Är fadern en mördare i eran ögon hur Jesus än dör?
Hur får ni in detta i eran tes?
Till att börja med så är min personliga ståndpunkt att det är omöjligt att dö, döden skulle vara en flykt från evigheten som vi alla är en del i vilket är omöjligt. Att återgå i det gudomliga medvetandet är frälsningen, och den enda utvägen ut från livcykeln.
Om Jesus verkligen var en förkroppligad Gudom som kommit för att ge oss läran och visa vägen, då ser jag offret snarare som den plåga han genomgått när han fick begränsa sig till en mänsklig kropp, och att döden snarare var en förlösning för honom för att återta sin riktiga form. Livet är lidandet, den kroppsliga döden för oss vidare.
För att svara på din fråga, nej jag anser inte fadern vara en mördare. Men jag anser heller inte att tanken var att han skulle bli torterad och avrättad. Tänk hur mycket mer kunskap han skulle kunnat sprida om han inte blev dödad vid så tidig ålder!

Citat:
Eller föds Jesus som människa enbart för att Fadern vill visa hur världens dårskap är i kombination med att frälsa oss undan döden?
Att vända världens dårskap till en vinst för den lille enkla människan utan makt?
Jesus föds för att visa vägen till insikt, som en lärare för människan, inte som ett offer. Liknelsen som Dag tog upp nämns flera gånger i evangelierna men i olika former med samma budskap, fadern som sände sonen trodde inte människorna skulle dräpa honom.
Citera
2008-05-07, 07:43
Medlem
JemyMs avatar
Citat:

Hej igen Tubbo.

Många kristna påstår att man inte kan vara moralisk om man inte tror på Jesus. Det är t.ex. ett vanligt argument som dyker upp i debatter och intervjuer som jag har sett. Vissa går så långt som att skylla tsunamikatastrofer och översvämningar på en öppen attityd mot homosexuella.

Det där mer personlig relation är något Martin Luther förde in har jag för mig. Är inte du katolik?
Citera
2008-05-07, 07:52
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Till att börja med så är min personliga ståndpunkt att det är omöjligt att dö, döden skulle vara en flykt från evigheten som vi alla är en del i vilket är omöjligt. Att återgå i det gudomliga medvetandet är frälsningen, och den enda utvägen ut från livcykeln.
Om Jesus verkligen var en förkroppligad Gudom som kommit för att ge oss läran och visa vägen, då ser jag offret snarare som den plåga han genomgått när han fick begränsa sig till en mänsklig kropp, och att döden snarare var en förlösning för honom för att återta sin riktiga form. Livet är lidandet, den kroppsliga döden för oss vidare.
Hela grejjer med Jesu död är ju att han besegrar den kraft(satan) som som delade människan från Gud med sin egen kropp.
Och han besegrar denna kraft som människa med trons kraft och guds ord. Han visar oss att vi kan besegra denna kraft om vi följer samma väg som Jesus och tar på oss hans kors och låter synden dö bort på i Jesu sår.
VI kan ju läsa detta i ljuset av Jesaja 53 också.

Jesaja 53
3 Han var föraktad och övergiven av människor,
en smärtornas man och förtrogen med lidande,
lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.
4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad.
5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.
6 Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg,
men all vår skuld lade HERREN på honom.

Citat:
För att svara på din fråga, nej jag anser inte fadern vara en mördare. Men jag anser heller inte att tanken var att han skulle bli torterad och avrättad. Tänk hur mycket mer kunskap han skulle kunnat sprida om han inte blev dödad vid så tidig ålder!
Joh 16:7
Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er.

Visst talar Jesus om vid flera tillällen om att det är bäst att han går iväg och låter den helige ande utjutas över oss.

Citat:
Jesus föds för att visa vägen till insikt, som en lärare för människan, inte som ett offer. Liknelsen som Dag tog upp nämns flera gånger i evangelierna men i olika former med samma budskap, fadern som sände sonen trodde inte människorna skulle dräpa honom.
Men liknelsen finns pga att Jesus vill visa sina lärljungar hur den tidens "visa" människors relation med Gud är. Relationen är sådan att när fadern tom sänder sin son så vill dem ha ihjäl han.
Ni måste se liknelsen i ljuset av vad Jesus själv säger i andra delar av evangeliet också. SÅ många gånger som Jesus säger detta nedan i varje evangelium då finns det inga tvivel han han lyder en plan.

Matteus 16
21 Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas. 22 Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: "Gud är nådig mot dig,* Herre. Detta skall aldrig hända dig." 23 Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar."
Citera
2008-05-07, 08:24
Medlem
Citat:
Hela grejjer med Jesu död är ju att han besegrar den kraft(satan) som som delade människan från Gud med sin egen kropp.
Och han besegrar denna kraft som människa med trons kraft och guds ord.
Så här långt är jag med dig.

Citat:
låter synden dö bort på i Jesu sår.

Här menar jag kristendomen har fått det om bakfoten och hyllar döden och tortyroffer istället för läran som han lärde ut innan sin död.

Citat:
Men liknelsen finns pga att Jesus vill visa sina lärljungar hur den tidens "visa" människors relation med Gud är. Relationen är sådan att när fadern tom sänder sin son så vill dem ha ihjäl han.
Det är ju inte riktig så liknelserna tyder, de säger klart och tydligt att Gud hoppas på att de INTE ska döda honom. Om det skulle vara så som du vill få det till skulle de vara skrivna på det sättet.

Citat:
Ni måste se liknelsen i ljuset av vad Jesus själv säger i andra delar av evangeliet också. SÅ många gånger som Jesus säger detta nedan i varje evangelium då finns det inga tvivel han han lyder en plan.
Snarare att han förstår vad som kommer hända och hans tro kommer att sättas på prov, och beslutar sig för att gå igenom det hela för att visa att döden är inget att frukta. Skulle han fly och försöka rädda sig så skulle hela hans lära vara för intet. Han möter hans värsta motståndare utan att böja sig eftersom han har insikten och ser världen för vad den är och att den inte kan skada honom eftersom han är ett med Gud.

Citat:
Matteus 16
21 Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas. 22 Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: "Gud är nådig mot dig,* Herre. Detta skall aldrig hända dig." 23 Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar."
Citera
2008-05-07, 08:26
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Hej igen Tubbo.

Många kristna påstår att man inte kan vara moralisk om man inte tror på Jesus. Det är t.ex. ett vanligt argument som dyker upp i debatter och intervjuer som jag har sett. Vissa går så långt som att skylla tsunamikatastrofer och översvämningar på en öppen attityd mot homosexuella.

Det där mer personlig relation är något Martin Luther förde in har jag för mig. Är inte du katolik?

Så vitt jag vet så pratar flerka kyrkofäder och kristna mystiker om den personliga relationen till gud, såväl katolska som östortodoxa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in