Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Alla har inte funderat lika mycket som du på det där. Det råder en skräck inom stora delar av kristendomen som fasar för en värld utan bibeln som rättessnöre.
Bibeln är ett rättesnöre och en handbok för de kristna så detta är väl naturligt? Bara för att man kan leva enligt Guds vilja utan bibeln så betyder inte det att man inte ska utnyttja möjligheten om bibeln finns tillgänglig. Det vore ju dumt att inte använda ett hjälpmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Som Ivan Karamazov sa: "Om Gud inte existerar, så är allt tillåtet".
Lite då och då ser man frågan dyka upp i samhällsdebatten... utan Gud/Religionen, var kommer då moralen ifrån?
Även svenska journalister och programledare har ställt denna fråga till svenska ateister som om det vore en seriös fråga att fråga.
Jag måste säga att jag håller med Ivan, fast jag inte vet vem det är. Moral, dvs avgörandet av rätt och fel, är subjektiv om det inte finns en auktoritet som fastställer en objektiv moral.
Om moralen är subjektiv, dvs att om vi inte har en auktoritet som skiljer rätt från fel, så finns inga "omoraliska" eller "fel" handlingar. Finns det inget fel, är allting rätt.
Därför menar man att det inte finns någon moral utan Gud, eller som Ivan fint uttrycker det.