2008-04-29, 23:27
Medlem
Kurrets avatar
Det var en gång när jag var magsjuk som jag började fundera över vad själen är. Flera anledningar fick in mig på spåret att medvetandet och viljan endast var en illusion. (Bland annat finns det vetenskapliga undersökningar som visar att beslut fattas innan beslutet blir aktuellt i medvetandecentrum, dvs beslutet fattas innan vi tror att vi själva fattar det. Saknar dock källa på detta atm).

I alla fall, låt oss anta att medvetandet är en illusion, dvs vi har egentligen ingen fri vilja, utan allting styrs endast av fysikaliska processer eller olika slumpfaktorer (kvantmekanik?). Detta är inte heller nåt jag bara för stunden hittar på, utan en ganska utspridd teori.

Låt oss nu kalla själen för observatören. Observatören observerar alla våra sinnen, känslor, intryck, minnet etc. Men om observatören inte påverkar våra handlingar, vad hindrar då existensen av flera observatörer (dvs flera "själar)? eller kanske, oändligt många observatörer? Tänk er, att från den dag ni föddes, har det alltid funnits en till observatör parallelt med dig, som har upplevt exakt samma saker, tänkt samma saker (obs: observerat samma tankar) och som upplever läsandet av denna text samtidigt som "dig" just nu?
ganska läskig tanke imo fick lite skräcktankar och panikångest när tanken slog mig.

Finns många fler intressanta aspekter. Kanske finns det kringvandrande "zombies" utan någon själ som beter sig exakt likadant, just därför att de är exakt samma skapelse i och med att observatören inte påverkar handlingarna. Eftersom observatören endast observerar ens minne, är det ju även möjligt att själen "flög in" i dig förra veckan, men "du" anar ingenting eftersom själen direkt började observera minnet, och tror således att den har varit där sedan födseln.
vad anser ni?
Citera
2008-04-30, 09:30
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Det var en gång när jag var magsjuk som jag började fundera över vad själen är. Flera anledningar fick in mig på spåret att medvetandet och viljan endast var en illusion. (Bland annat finns det vetenskapliga undersökningar som visar att beslut fattas innan beslutet blir aktuellt i medvetandecentrum, dvs beslutet fattas innan vi tror att vi själva fattar det. Saknar dock källa på detta atm).

I alla fall, låt oss anta att medvetandet är en illusion, dvs vi har egentligen ingen fri vilja, utan allting styrs endast av fysikaliska processer eller olika slumpfaktorer (kvantmekanik?). Detta är inte heller nåt jag bara för stunden hittar på, utan en ganska utspridd teori.

Låt oss nu kalla själen för observatören. Observatören observerar alla våra sinnen, känslor, intryck, minnet etc. Men om observatören inte påverkar våra handlingar, vad hindrar då existensen av flera observatörer (dvs flera "själar)? eller kanske, oändligt många observatörer? Tänk er, att från den dag ni föddes, har det alltid funnits en till observatör parallelt med dig, som har upplevt exakt samma saker, tänkt samma saker (obs: observerat samma tankar) och som upplever läsandet av denna text samtidigt som "dig" just nu?
ganska läskig tanke imo fick lite skräcktankar och panikångest när tanken slog mig.

Finns många fler intressanta aspekter. Kanske finns det kringvandrande "zombies" utan någon själ som beter sig exakt likadant, just därför att de är exakt samma skapelse i och med att observatören inte påverkar handlingarna. Eftersom observatören endast observerar ens minne, är det ju även möjligt att själen "flög in" i dig förra veckan, men "du" anar ingenting eftersom själen direkt började observera minnet, och tror således att den har varit där sedan födseln.
vad anser ni?
Eftersom själen är ett religiöst påhitt och religion är bullshit så faller frågan platt
Citera
2008-04-30, 10:15
Medlem
harrowdownhills avatar
Endast om du utgår från dualistiska premisser får du problem med att "själen" inte kan påverka verkligheten, zombiesar och flera personer i samma hjärna (split-brain undantaget).
Senast redigerad av harrowdownhill 2008-04-30 kl. 10:19.
Citera
2008-04-30, 14:38
Medlem
Jag har också tänkt lite på det där, speciellt oändligt många själar som egentligen är en och som på det viset får uppleva allt som går att uppleva. Men det känns inte som teorin håller endå, på nå vis. Jag kan visualisera det men inte beskriva det.
Senast redigerad av cpslck 2008-04-30 kl. 14:40.
Citera
2008-04-30, 14:57
Medlem
asdf011s avatar
Citat:
Känner igen det, läste det i boken "Märk världen", återkommer kanske med en mer precis källa när jag är nykter.
Citera
2008-04-30, 16:37
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Eftersom själen är ett religiöst påhitt och religion är bullshit så faller frågan platt
Nej, det tror jag inte, möjligtvis kommer ordet därifrån. Hur kan du vara helt säker på det? jag har svårt att tro att allt levande skulle vara jämförbart med tex en sten dvs endast består av fysisk materia, känns ändå som om man har någonting "övernaturligt" i sig.
Citera
2008-04-30, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Känner igen det, läste det i boken "Märk världen", återkommer kanske med en mer precis källa när jag är nykter.
Nåt i stil med detta?
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=9506
Citera
2008-05-01, 09:52
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte, möjligtvis kommer ordet därifrån. Hur kan du vara helt säker på det? jag har svårt att tro att allt levande skulle vara jämförbart med tex en sten dvs endast består av fysisk materia, känns ändå som om man har någonting "övernaturligt" i sig.
Jag är bombsäker på det tills "riktiga" bevis kommer till daga som säger annat.

Ordet och hela idén är religiös, det är ju liksom grundkonceptet i alla religioner.

Övernaturligt? Vi är helt vanliga däggdjur som har lite mer hjärnkapacitet än konkurrenterna. Förstår inte vad som är så övernaturligt, vi föds, förökar oss o dör ...låter som ett väldigt naturligt förlopp tycker du inte?
Citera
2008-05-01, 11:19
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Jag är bombsäker på det tills "riktiga" bevis kommer till daga som säger annat.

Ordet och hela idén är religiös, det är ju liksom grundkonceptet i alla religioner.

Övernaturligt? Vi är helt vanliga däggdjur som har lite mer hjärnkapacitet än konkurrenterna. Förstår inte vad som är så övernaturligt, vi föds, förökar oss o dör ...låter som ett väldigt naturligt förlopp tycker du inte?
Jag menade självklart inte att människorna var mer "övernaturliga" än djuren, jag syftade på allt levande.

Dock måste man dra en gräns någonstans. Var går gränsen? Mellan insekter och bakterier? mellan bakterier och växter? växter och stenar? Slutar man här känns det som resonemanget faller, finns det ingen direkt gräns måste antingen allt ha en själ, eller inget. Men när vi ser, sker ju endast kemiska reaktioner och elektriska impulser (märk inte ord, jag är inte biolog), vad är det då som gör att vi faktiskt ser olika färger? om man skickar en elektrisk signal i en dator, "ser" den olika färger då? Lite luddigt förklarat, men jag hoppas att du ser min poäng.

Den enda "logiska" förklaringen jag kan hitta är att för en själv är det enda som lever just en själv, allt annat är endast mer eller mindre avancerade fysikaliska processer. Man vet att man själv lever, men man kan inte bevisa att någonting annat lever, därför fungerar världens naturlagar sett från sitt eget perspektiv, vilket faktiskt är lite likt relativitetsteori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in