Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-29, 23:09
Medlem
Har fått plats på Franska Skolan för min 6 årige son till hösten.
(Alltså den som ligger inne på Döbelnsgatan och inte den ute på Essingen.)

Står nu i valet och kvalet om vi ska ta den platsen eller låta honom gå på en kommunal skola.

Är det någon som gått där eller har barn som går där som har lust att dela med sig av sina uppfattningar?

/Tack
Citera
2008-04-30, 00:41
Medlem
Undervisningen är väl på franska? Så om du tycker det är lämpligt/bra så kan det väl passa din son.
Citera
2008-04-30, 00:58
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HongKongKalsong
Undervisningen är väl på franska? Så om du tycker det är lämpligt/bra så kan det väl passa din son.

Citat:
Ursprungligen postat av franska skolans hemsida
Franska Skolan är en friskola som följer svensk läroplan men har en fransk profil. Detta innebär att all undervisning är på svenska men att alla elever studerar franska på olika nivåer.

Så, närå, all undervisning är inte på franska.
Citera
2008-04-30, 01:05
Medlem
Pollys avatar
Franska skolan, kom igen, du hör själv hur det låter. Finns det inte någon tysk motsvarighet? Äran och hjältarnas land!
Citera
2008-04-30, 01:14
Medlem
Sartres avatar
Polly: Sluta trolla ditt jävla cp.

Franska skolan i göteborg är helt ok. Dock vet jag inte ifall de ingår i samma koncern eller vad de nu ingår i. Dock skulle jag nog tro att franska skolan är bättre än många andra skolor som är public schools. Dessutom att barnet från en tidig ålder får lära sig ett världsspråk FÖRUTOM engelska är ALDRIG dålig.
Citera
2008-04-30, 01:16
Medlem
shanghais avatar
Finns skitungar med tvivelaktiga värderingar hemifrån där också. Jag har familj som gått där och det var en helt okej skola då.

En stor fördel för ditt barn är att i princip få ännu ett modersmål. Man brukar säga att efter 12 år är det svårt att lära sig ett nytt språk utan brytning. Det är alltid nyttigt att kunna språk och det underlättar högre upp i skolan.

Jag tycker du ska testa. I den åldern har de lätt att hitta nya kamrater så skulle utfallet bli dåligt går det bra att byta skola. Risken du tar för att ge ditt barn ett språk uppfattar jag som liten.

Edit: Såg att jag var inne på samma linje som herren en post upp.
Citera
2008-04-30, 02:49
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitman
Har fått plats på Franska Skolan för min 6 årige son till hösten.
(Alltså den som ligger inne på Döbelnsgatan och inte den ute på Essingen.)

Står nu i valet och kvalet om vi ska ta den platsen eller låta honom gå på en kommunal skola.

Är det någon som gått där eller har barn som går där som har lust att dela med sig av sina uppfattningar?

/Tack

Vad vill du veta?
Jag har haft bekanta (umgås inte med dem längre, men ändå) som gick i grundskolan och gymnasiet. Några trivdes och några trivdes inte. Det är som vilken grundskola som helst, antar jag. Det blir vad man gör den till. Beträffande lärarna så är det disciplin och höga studiereslutat som gäller. Franska skolan påminner litet om Enskilda Gymnasiet/grunskola eller Karlsson skola. Skolorna producerar i alla fall i skolväg duktiga elever med höga betyg!
Citera
2008-04-30, 03:52
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Vad vill du veta?
Jag har haft bekanta (umgås inte med dem längre, men ändå) som gick i grundskolan och gymnasiet. Några trivdes och några trivdes inte. Det är som vilken grundskola som helst, antar jag. Det blir vad man gör den till. Beträffande lärarna så är det disciplin och höga studiereslutat som gäller. Franska skolan påminner litet om Enskilda Gymnasiet/grunskola eller Karlsson skola. Skolorna producerar i alla fall i skolväg duktiga elever med höga betyg!

I min värld är det där fanimig det högsta betyget en skola kan få. Som det ser ut nu ligger den skolan på toppen vad gäller framtida skolor mina preliminära ohängda ungjävlar ska gå på.
Citera
2008-04-30, 09:00
Medlem
Savoys avatar
Bor utomlands och har i mina mörka stunder insett att om jag någon gång får barn finns det ingen chans att jag skulle sätta dem i Svenska skolan här. Vem fan skulle frivilligt BETALA för att låta dem gå i en skola där kunskap prioriteras lägre än mys-pys? Nej, deras svenskaundervisning sköter jag hellre själv.

Skulle inte tveka en sekund att sätta mina barn i fransk/tysk/amerikansk skola om jag bodde i Stockholm.
Citera
2008-04-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Vad vill du veta?

Tack för alla åsikter.

Är medveten om att man på Franska Skolan ställer lite högre krav på barnen då det gäller studierna. Krävs också ett visst mått av engagemang fr föräldrarna, vilket vi inte har några problem med.
Vet också att man, som Dogdylan skriver, är mer fokuserad på disciplin än kommunala skolor i allmänhet. Vilket inom rimliga ramar nog bara är bra.
Och som någon skrev; är det så att barnet inte trivs där, eller det är inte bra av ngn annan orsak, så får man väl helt sonika byta skola till ngn kommunal.

Någon skrev att undervisningen är på franska. Det är den inte. I början är det ngn timme/veckan för att därefter utökas.
Att barnen lär sig ytterligare ett språk är natuligtvis en fördel. Men det är inte bara därför vi tycker att skolan verkar bra.; Som ngn skrev "mindre pysMys", och i stället mer studerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in