• 1
  • 2
2008-04-29, 22:06
Medlem
JohnMiltons avatar
Min kära mor har en dragelse till att göra sallader med så mycket lök i att det smakar starkt av lök i munnen resten av dagen efter att man ätit lite av det, går det att på nåt sätt bli av med det? Drygt som helvete när allt man äter och dricker resten av dagen smakar lök, eller när man ska ligga och sova och det känns som man har en i munnen. Skölja med munskölj funkar icke.
Citera
2008-04-29, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Min kära mor har en dragelse till att göra sallader med så mycket lök i att det smakar starkt av lök i munnen resten av dagen efter att man ätit lite av det, går det att på nåt sätt bli av med det? Drygt som helvete när allt man äter och dricker resten av dagen smakar lök, eller när man ska ligga och sova och det känns som man har en i munnen. Skölja med munskölj funkar icke.

Be din kära mor att lägga den uppskurna löken i riktigt kallt vatten ett tag innan hon blandar ner den i salladen, då lakas det starkaste ut ur löken men man bibehåller en fin löksmak som inte sitter i munnen resten av dygnet.
Citera
2008-04-29, 23:18
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Be din kära mor att lägga den uppskurna löken i riktigt kallt vatten ett tag innan hon blandar ner den i salladen, då lakas det starkaste ut ur löken men man bibehåller en fin löksmak som inte sitter i munnen resten av dygnet.

Sist jag lämnade önskemål fick jag laga käket själv. Men tack för tipset, kan ju vara bra att veta när man själv pular
Citera
2008-04-30, 01:35
Bannlyst
Husets kvinna lagar mat med en grov jävla mängd kärlek (lök), och du klagar? Skämmes tamigfan!
Citera
2008-04-30, 06:17
Medlem
klybans avatar
Jag är mer irriterad på den lukt som uppstår ibland på händerna om man inte tvättar sig mer är bara blaskar av händerna, eller inte alls efter lök hantering.

Uppfattar detta problem som värre desto mer "mellan skin" löken har.
Citera
2008-04-30, 10:05
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag är mer irriterad på den lukt som uppstår ibland på händerna om man inte tvättar sig mer är bara blaskar av händerna, eller inte alls efter lök hantering.

Uppfattar detta problem som värre desto mer "mellan skin" löken har.

Detta problem är betydligt lättare att lösa! Om du gnider händerna mot rostfritt stål så försvinner doften. Det finns särskilda "löktvålar" som bara är en rund bit metall att köpa på Duka, Werner och Werner och liknande ställen, men det funkar också mycket bra att gnida dina blöta händer mot diskbänken.
Citera
2008-05-03, 20:58
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Sist jag lämnade önskemål fick jag laga käket själv.

Haha! Hårda bud!
Citera
2008-05-04, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Detta problem är betydligt lättare att lösa! Om du gnider händerna mot rostfritt stål så försvinner doften. Det finns särskilda "löktvålar" som bara är en rund bit metall att köpa på Duka, Werner och Werner och liknande ställen, men det funkar också mycket bra att gnida dina blöta händer mot diskbänken.
Och här har vi oxå lösningen på ts problem.

Du får alltså slicka lite på diskbänken.
Citera
2008-05-04, 00:38
Medlem
Käka banan å dill...tugga en jävla massa minttuggumin...eller sluta käka morsans krubb...
Citera
2008-05-04, 11:26
Medlem
Käka anis och kandisocker efter maten. Får man alltid på indiska restauranger och funkar prima
Citera
2008-05-04, 12:20
Medlem
soers avatar
Kardemummakärnor brukar väl vara lösningen på vitlöksandedräkt så det funkar säkert på gullök också.
Citera
2010-03-24, 17:37
Medlem
agda85s avatar
Bumpelibump

Nån som har fler tips ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto