2008-04-29, 14:52
Medlem
Hejsan1s avatar
Hej,
nu är det så att jag har en gammal dator som endast har en IDE hårddisk (Gammal som stryk, WD800 tror jag den heter, Enhanced IDE drive) och vill sätta in den i en lite nyare dator som hade en SATA disk från början. Jag kopplar då bort SATA-disken och kastar in IDE-disken på IDE-kabeln med namn "master" där tidigare en CD/DVD-drive suttit.
När jag sedan bootar så kommer datorn till precis där den ska börja ladda Windows sedan startar den om (funkar inte i felsäkert heller, har ändrat saker i BIOS fram och tillbaka en timme). Om jag sedan också sätter i SATA-disken samtidigt som IDE så bootar datorn normalt från IDE-disken och jag får upp Windows och disken är precis som den var i sin tidigare dator. Hittar inget på nätet om detta men mina sökkunskaper kanske failar mig. Några tips?
Citera
2008-04-29, 15:24
Medlem
Att det inte går ensam är inte konstigt eftersom du borde formatera och installera om windows innan det funkar rätt. De är ju två olika datorer med olika hårdvara och drivrutiner.

Du lär ändå få problem om du inte installerar om även om du får det att funka.

Varför det funkar när du har SATA i också kan jag gissa.

Saker du kan prova men inte borde vara nödvändigt:

Även som det troligen är rätt skulle jag kolla att alla IDE enheter är rätt inställd (Master/Slave). Troligen är det också onödigt att nollställa bios (tex genom att ta ut det runda platta batteriet en stund), sedan ställa in och spara om. Installera om är den troligaste lösningen.
Citera
2008-04-29, 15:43
Medlem
Hejsan1s avatar
Ok då ska jag testa formatera får vi se hur det hela går, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in