• 1
  • 2
2008-04-29, 14:51
Medlem
Mitt tangetbord är ungefär fyra år gammalt och således ganska vädligt skitigt. Det ligger en del katthår och annat skröfs under tangenterna och så som jag inte vet riktigt hur jag ska få bort. Kan man plocka bort tangeterna och sen sätta tillbaka dem eller?
Tack på förhand
Citera
2008-04-29, 14:53
Medlem
tjaboooos avatar
Beror på hur tangentbordet är byggt.
Citera
2008-04-29, 14:55
Medlem
micaeles avatar
Måhända kan du skruva bort undersidan på tangentbordet och få ut det mesta den vägen. Gärna med tryckluft (finns på burk) - extra effektivt.
Citera
2008-04-29, 14:56
Medlem
Hejsan1s avatar
Du kan ju köpa sån här tryckluft på burk som är gjord för ändamålet, men den får ju inte bort "kladd" utan bara lösa saker. Dock så brukar tangentbord hålla ganska länge så jag tror inte lite katthår är någon fara då insidan av mitt tangentbord är täckt med diverse mycket otrevligare saker och fortfarande fungerar utmäkt.
Citera
2008-04-29, 15:10
Medlem
Katthåret är mer äckligt än vad det är ivägen. Det är även blandat med olika typer av smulor så det är extra äckligt. Sedan är det även en del inbegad skit på tangenternas sidor liksom. Jag har ett sådant här tangenbord http://www.pcplan-it.com/compaq_blksilver.jpg. Går de att ta bort tangenterna på ett sådant och sen sätta tillbaka dem? Jag funderar annars på att göra ett munstycke till damsugaren av t.ex. en plastpåse och ett sugrör eller något, så att jag kan nå mellan tangenterna.
Citera
2008-04-29, 15:11
Medlem
constants avatar
Ett nytt tangentbord kostar 100-200:-.
Citera
2008-04-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ett nytt tangentbord kostar 100-200:-.
Jotack, och det kostar 0kr att rengöra det jag redan har. Skulle du köpa en ny bil om den blev smutsig? Eller skaffa nya barn om de bajsade på sig?
Citera
2008-04-29, 15:20
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfield
Jotack, och det kostar 0kr att rengöra det jag redan har. Skulle du köpa en ny bil om den blev smutsig? Eller skaffa nya barn om de bajsade på sig?
Bara för att svara på den senare frågan där: definitivt.
Men om du ska rengöra det ordentligt (tryckluft) så kommer tuben typ kosta 100:- vilket som sagt är priset av ett nytt tangentbord
Annars som någon sa se ifall du kan skruva loss baksidan, det är egentligen bästa sättet. Lite borde du kunna få ut med tex en hårtork och bara blåsa mellan tangenterna eller en dammsugare som du sätter på att blåsa utåt.
Citera
2008-04-29, 15:38
Medlem
Lurkezs avatar
Det går oftast att plocka bort tangenterna, ibland kan du behöva ett verktyg t.ex en skruvmejsel och det ska inte heller vara något problem att sätta tillbaka dom.
Citera
2008-04-29, 15:46
Medlem
det finns usb damsugare på teknikmagasinet som är till för att rengöra tangentbordet men det är typ billigare med nytt för det du har såg inte så dyrt ut annars är det väll att torka av utan vatten. borde väll gå att dammsuga eller kan den gå sönder???
Citera
2008-04-29, 15:51
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpan8
det finns usb damsugare på teknikmagasinet som är till för att rengöra tangentbordet men det är typ billigare med nytt för det du har såg inte så dyrt ut annars är det väll att torka av utan vatten. borde väll gå att dammsuga eller kan den gå sönder???
Usb-dammsugare är regelrätt skräp och ska undvikas. I fallet med trånga prylar som tangentbord är det bättre att blåsa åt andra hållet.
Citera
2008-04-29, 16:30
Medlem
Nate Blacks avatar
Se upp dock med större tangenter som space eller enter (även shift i vissa fall) då de använder olika sorters metallpinnar undertill för att fördela trycket så att det blir skönare när du trycker på dem. Dessa metalldelar är ofta knepiga att sätta tillbaka på rätt sätt, så om du inte har bra med tålamod och lite fingerfärdighet behöver du ej ta bort dem. Går bra att nå in under dem när alla mindre knappar runtom är borta.

Kombinera en lätt fuktig trasa med vanligt dasspapper. Kanske något rengöringsmedel om du har fläckar eller vill döda lite bakterier när du ändå är i farten. Lägg det dock inte i handfatet och dränk i vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in