• 1
  • 2
2008-04-28, 23:05
Medlem
djb2s avatar
Får ubuntusystemet sämre prestanda om jag installerar det från windows (via wubi)?

Gjorde det nu på en gammal dator och upptäckte att flash laggar ganska hårt. Har stängt av visuella effekter. Återstår att se om det laggade på samma sätt i Vista, men jag tror inte det.

La även märke till att man inte fick välja storlek på swap, filsystem osv. Får man göra det om man bootar direkt med cd-skivan ist?

Tack på förhand.
Citera
2008-04-28, 23:06
Bannlyst
Installera från windows? Hur menar du nu?
Citera
2008-04-28, 23:26
Medlem
djb2s avatar
Hmm. jag tyckte jag gjorde en EDIT med det.. men det gjorde jag visst inte. Genom Wubi. Alltså startade windows vista, körde in skivan med vanlig autostart. Genomförde installationen.

EDIT: Jag har alltså dual boot nu.
Citera
2008-04-29, 09:30
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Hmm. jag tyckte jag gjorde en EDIT med det.. men det gjorde jag visst inte. Genom Wubi. Alltså startade windows vista, körde in skivan med vanlig autostart. Genomförde installationen.

EDIT: Jag har alltså dual boot nu.

Nej, nu har jag iofs inte satt mig in i några windows installaers, men när det väl är installerat och du bootar om på en ext3-disk så är det ingen skillnad, det är ju en riktig installation är bara tillvägagångssättet som skilljer sig.
Citera
2008-04-29, 13:28
Medlem
yxskafts avatar
"What is the performance?

The performance is identical to a standard installation, except for hard-disk access which is slightly slower than an installation to a dedicated partition. If your hard disk is very fragmented the performance will degenerate"

http://wubi-installer.org/faq.php
Citera
2008-04-29, 13:36
Medlem
hetzzs avatar
Just flash är något som ställer till problem för folk. Finns olika "spelare" för flash, det kanske funkar bättre med någon annan än den du använder nu.
Citera
2008-04-29, 19:23
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxskaft
"What is the performance?

The performance is identical to a standard installation, except for hard-disk access which is slightly slower than an installation to a dedicated partition. If your hard disk is very fragmented the performance will degenerate"

http://wubi-installer.org/faq.php

. Det är en ny HDD som det finns kanske 150GB ledigt på som aldrig använts så det är nog inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Just flash är något som ställer till problem för folk. Finns olika "spelare" för flash, det kanske funkar bättre med någon annan än den du använder nu.

Ok, vilken är att rekommendera då? Kör adobes egna atm. Såg att det fanns ett par andra att välja bland.
Citera
2008-04-29, 20:23
Medlem
Adobes är bäst, ingen av dom andra är speciellt bra än så länge.
Citera
2008-04-29, 20:54
Medlem
djb2s avatar
Adobe har alltså gjort en linuxversion av flash som inte är bra? Varför släpper dom den isf? Nu blir jag ledsen.
Citera
2008-04-30, 09:49
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djb2
Adobe har alltså gjort en linuxversion av flash som inte är bra? Varför släpper dom den isf? Nu blir jag ledsen.

Ja det kan man fråga sig. För mig funkar flash bra så länge jag inte kör någonting i helskärm, då laggar det DUKTIGT mycket
Citera
2008-04-30, 12:58
Medlem
Alfaslangs avatar
Japp, samma här. Adobes Flash-plugin för Linux har alltid varit slö. Jag vet inte vad det beror på, men även på en modern snabb dator går det slött att köra en flashfilm i fullskärm, fastän att det inte är några problem på samma dator i Windows.

Övriga 2D-applikationer går dock snabbt, så det är något med just Flash-spelaren som är fel.
Citera
2008-05-01, 19:37
Medlem
djb2s avatar
Okej, pappa tittar ju en del på youtube, hehe tänkte köra ubuntu för att det är en gammal dator med låg prestanda och ville att det skulle gå fortare i OSet, samt stödja open source världen.

Väldigt många hemsidor har ju flash applikationer, så det förvånar mig att det inte finns en bra spelare. Man kan ju tycka att Adobe borde dela med sig av källkoden för själva spelaren, och licensera den med att man bara får släppa kloner i linux samt att adobes namn måste vara creddat i avtalet eller nåt. Det är ju ändå gratis redan. Snacka om att stagnera utvecklingen. Och det är ju inte direkt världens lättaste att byta standard heller nu när flash är så etablerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in