• 1
  • 2
2008-04-28, 22:48
Medlem
Flytande_argots avatar
Tänk er att jag köpt något och ska väga det jag köpt.
Det jag har att välja på är en gammal diamantvåg i balansutförande och en annan digitalvåg som inte dykt upp än.

Så här skulle den här balansvågen kunna se ut:

http://bayimg.com/EajHPAabi

Om jag nu skulle montera upp vågen och balansera upp den med de stämplade platinaskärvor som följer med så skulle det rent hypotetiskt se ut så här:

http://bayimg.com/FAjHAAaBi

Om man nu antar att stämplingen på vikterna är okej, borde inte då en sån här balansvåg vara MER exakt än en digitalvåg för, låt oss säga ett par tusen?

http://bayimg.com/fAjhbAabi

Skulle någon mäta samma mängd av något på en digitalvåg så kan man utgå från att det skulle bli en återkommande differans. Medan samma mängd vägd vid flera tillfällen på en balansvåg av det här slaget alltid visar exakt samma vikt.

Så vad har ni får åsikter om det här?
Citera
2008-04-28, 23:28
Medlem
Balthazaer-s avatar
Förutom att det ser jävligt zigenaraktigt ut med analog guldvåg så lär nog en digitalvåg för "några tusen" både ha högre precision och vara snabbare att hantera.

Hur sjutton mäter man tex tiodels gram med en analog våg? Sitter man och räknar sandkorn?
Citera
2008-04-28, 23:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Nja, rent teoretiskt så lägger man på vikter av den här storleken:

http://bayimg.com/hajHeAabI

Och eftersom varje vikt påverkar vikten exakt lika mycket varje gång så är det väldigt svårt att se hur det här skulle kunna vara mindre exakt än en billighetsvåg från Teknikmagasinet?
Citera
2008-04-29, 00:04
Medlem
Stormorfars avatar
Nja, det borde väll rent hypotetiskt fungera utmärkt. Men det är ju ändå lite smidigare att lägga på sitt stash på en digitalvåg för att sedan läsa av siffrorna.
Citera
2008-04-29, 00:09
Medlem
StigAllans avatar
Har både analog och digital våg.
Ska skänka bort den analoga för jag använder inte längre den.
Betydligt mycket enklare att trycka på on-knappen och den digitala vågen nollställer sig själv och mätnoggranheten är helt OK utan att behöva fippla med småvikter.
Citera
2008-04-29, 00:10
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Nja, rent teoretiskt så lägger man på vikter av den här storleken:

http://bayimg.com/hajHeAabI

Och eftersom varje vikt påverkar vikten exakt lika mycket varje gång så är det väldigt svårt att se hur det här skulle kunna vara mindre exakt än en billighetsvåg från Teknikmagasinet?

Det minsta du har där är 1 gram, om man vill ha en upplösning på 0.1g, eller till och med 0,01 gram, hur gör man då?
Citera
2008-04-29, 00:12
Medlem
TheBoots avatar
Status

Kan ju med lätthet säga att jag hade fått mig ett gott skratt om jag hade trampat in hos kranen och han hade suttit och vägt upp kokshögar med en sån våg

Men tja, vilka mängder är det du har tänkt väga ut? Och hur känslig är vågen? Känns ju lite som att en sån våg inte hade reagerat på småmängder?
Citera
2008-04-29, 00:45
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Skulle någon mäta samma mängd av något på en digitalvåg så kan man utgå från att det skulle bli en återkommande differans. Medan samma mängd vägd vid flera tillfällen på en balansvåg av det här slaget alltid visar exakt samma vikt.

Så vad har ni får åsikter om det här?

Balansvågar är bökigare att använda men har den fördelen att man slipper kalibrera dem. Det handlar om tycke och smak.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Status

Kan ju med lätthet säga att jag hade fått mig ett gott skratt om jag hade trampat in hos kranen och han hade suttit och vägt upp kokshögar med en sån våg

Då har du minsann inte sett mycket. Finns många professionellt sinnade personer som väger med balansvågar. Men de är inte 25 år och kalla sig själva för "kranar".
Citera
2008-04-29, 01:27
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Då har du minsann inte sett mycket. Finns många professionellt sinnade personer som väger med balansvågar. Men de är inte 25 år och kalla sig själva för "kranar".

Har tyvärr inte några 25-åriga "kranar"

Jag säger inte att det är något fel i det. Säger bara att det skulle vara en rolig grej, då det är bilden jag får av någon marrocansk tungdealare på 60-talet

Tror att dem flesta har gått över till digitalt nuförtiden. Men visst förekommer det.
Citera
2008-04-29, 01:36
Jag hade en balansvåg från apoteket förr, den står nog nånstans i källaren. O den var väldigt exakt! Man kunde lägga en bricka på 10 mg på den o genast få resultat.

Nu har jag en bra digitalvåg, även den från apoteket, som kan väga typ 1 mg. Den är bra när man ska väga dyra saker som tar liten plats, som t.ex guld...
Citera
2008-04-29, 16:46
Medlem
PhantomBlots avatar
Ett par inlägg som bl.a. handlar om vad moderatorerna bör göra med denna tråd raderade. Vill passa på att påminna om regel 0.06:
Frågor om låsningar, borttagningar osv. diskuteras med moderator via PM

Frågor om eventuella låsningar, borttagningar osv. diskuteras med berörd moderator via PM. Detta för att hålla en så hög nivå som möjligt på forumet. Skulle PM-dialogen inte fungera med belåtenhet, så är du dock välkommen att diskutera frågan vidare i avdelningen "Flashback".

Inlägg som postas i avdelningen "Flashback" ska vara av intresse även för andra användare.
Har ni önskemål om att få en viss tråd raderad så är det lämpligt att rapportera den och motivera varför i samband med detta, i stället för att skriva om det i tråden.

/mod
Citera
2008-04-29, 16:51
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Har tyvärr inte några 25-åriga "kranar"

Jag säger inte att det är något fel i det. Säger bara att det skulle vara en rolig grej, då det är bilden jag får av någon marrocansk tungdealare på 60-talet

Tror att dem flesta har gått över till digitalt nuförtiden. Men visst förekommer det.

Jo, en digitalvåg är naturligvis mycket smidigare. Ska man väga upp samma mängd många gånger och vill vara säker på att det blir rätt utan att behöva kalibrera så kan en balansvåg vara att föredra, men för det mesta så varierar ju behoven.

Själv använder jag digitalvåg då det är mest bekvämt för mina behov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in