• 9
  • 10
2010-05-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Jag vill inte komma någonstans, jag tyckte bara det lät intressant :S.

Visst, båda två kan vara lika lyckliga, men kvaliten på deras liv som de får sin lycka ifrån är ju annorlunda. Om vi antar att deras spirituella och mentala välmående är lika, så är det som skiljer dem åt det materiella. Så jag blev bara intresserad av vart du satte gränsen på hur långt man är berättigad att använda sitt ego som rättfärdigande för sina handlingar som höjer kvaliten på livet?

Haha jag menade inte att framträda som aggressiv
Ja, båda är jättelyckliga, det har vi konstaterat. Frågan kvarstår dock. Vem är mest fri?
Senast redigerad av stoppkloss 2010-05-31 kl. 00:22.
Citera
2010-05-31, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss
Haha jag menade inte att framträda som aggressiv
Ja, båda är jättelyckliga, det har vi konstaterat. Frågan kvarstår dock. Vem är mest fri?

Frågan som är mest fri är en perspektivs fråga, och är inte speciellt relevant. Flickan i buren är fri från materiella ting och behöver dem inte för att vara lycklig. Flickan som får allt hon pekar på är fri från kedjor som binder henne.

Frågan som egentligen kvarstår är; hur långt flicka som får allt hon pekar på är berättigad att utnyttja detta och fortfarande ha rätten kvar att gömma sig bakom egoistiska begär som försvar?
Citera
2010-05-31, 09:37
Medlem
therebells avatar
Frihet går att köpa på burk; ty vägen dit är inte alltid lätt att finna. Ödets konsekvens påverkar frihetens egna "frihet". När vi flyr från ödet, flyr vi rakt in i det. På land vi finna slaveri, ute till havs vi finna frihet: Den som färdas över havet byter himmel, inte sinne.
Citera
2010-05-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss
Kör igång! Älskar andras synvinklar.

Jag värderar mig högst av alla. Jag mår som bäst när folk runt omkring mig mår bra. Gör jag något för någon annan är det i första hand för att jag mår bättre av det, mår den andra personen bättre av det jag gör så förstärks mitt eget välmående.

Min egoism leder till mer glädje, mer lycka, mer styrka. Den leder också till att jag får mer motivation att vara ett positivt tillskott till min omgivning.

Eftersom ALL egoism inte är negativt håller inte ditt resonemang.

Frihet är att få göra val som leder till äkta glädje.
Senast redigerad av guttergod 2010-05-31 kl. 11:41.
Citera
2010-06-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Vår natur fungerar som så att vi strävar efter lycka det är därför det en efterfrågan efter psykokemiska substanser. Men vi vill gärna ha lycka i kombination med våra ideal. Vårt ideal är civilisation för en civilisation krävs ambitioner droger slår ut ambitioner, droger slår ut civilisation. Men samtidigt så sprider civilisationen sig som en epidemi och ser till att förgöra dess konkurrenter, bla. det samhälle som bygger på bruk av psykokemiska produkter.

Men är det fel att uppnå lycka via kemisk väg?
Om det ligger i vår natur att sträva efter lycka kan man undra varför det finns så många olyckliga människor. Strävan i sig är nog fel väg att gå om man vill vara lycklig.

Jag ser en särskiljning mellan att vara lycklig och att vara glad/euforisk. Att vara glad handlar mer om passion, men lycka handlar mer om att vara nöjd. Droger brukar ofta vara beroendeframkallande, och ge upphov till ett ökat intag (eftersom man behöver mer för att få en kick). På det sättet tar dom bort friheten som lyckan ska vara ett upphov till. Så det är inte alltid att-vara-glad går hand i hand med att-vara-lycklig. Även om det är så att man är glad när man är lycklig, så är det inte säkert att man är lycklig när man är glad.
Citera
2010-06-06, 16:37
Medlem
detta är enligt mig frihet: http://www.youtube.com/watch?v=8Is4q...rom=PL&index=2
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in